Wykonawcę masterplanu Centralnego Portu Komunikacyjnego poznamy we wrześniu tego roku – ujawnił Mikołaj Wild, prezes CPK, podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury.
Specjalistyczne opracowanie będzie źródłem szczegółowych danych dotyczących m.in. prognoz ruchu lotniczego, zwymiarowania elementów infrastruktury, etapowania budowy oraz dokumentacji przedprojektowej.
Już pod koniec ubiegłego roku przetarg na wykonawcę masterplanu Portu Solidarność został unieważniony przez CPK. Powodem tej decyzji był wówczas fakt, że żadna z ofert złożonych przez globalne firmy nie spełniała kryteriów formalnych postępowania, co potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza. Więcej o tym pisaliśmy w
TYM TEKŚCIE.
Masterplan określi parametry nowego lotniska, warianty budowy i sposób finansowania. To jest kluczowy dokument dla jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Kontrakt jest wart dziesiątki milionów złotych.
- Haromonogram wyboru w nowym przetargu na masterplan to jest wrzesień tego roku. Równolegle z nowym postępowaniem przetargowym będziemy przeprowadzać część prac, które planowaliśmy powierzyć master planerowi. Część prac wykonamy razem z naszym doradcą strategicznym z wyłonionym integratorem i doradcą środowiskowym oraz z innymi ekspertami, z którymi współpracujemy. Dzięki temu harmonogram, który został przyjęty, będzie dochowany - zapewnił Wild podczas sejmowej komisji.
Spółka CPK rozpoczęła już na początku grudnia nabywanie gruntów i nieruchomości pod teren, na którym powstanie megalotnisko. Każdy zgłaszający się do programu dobrowolnych nabyć powinien zaznaczyć, czy jest zainteresowany sprzedażą czy zamianą nieruchomości. Brany jest pod uwagę obszar na zachód od Warszawy, które wytyczają autostrada A2, droga krajowa nr 50, wieś Szymanów i rzeka Pisia oraz rzeka Pisia Tuczna i miejscowość Baranów.
Centralny Port Komunikacyjny i Via Carpatia znalazły się wśród priorytetów i propozycji projektów infrastrukturalnych, które przedstawią Komisji Europejskiej ministrowie ds. transportu Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Pozostałymi są kanał wodny Dunaj – Odra – Łaba oraz oraz kolej dużych prędkości łączących Europę ze stolicami państw V4. Komisja Europejska rozpoczęła już proces przeglądu i rewizji tych planów, które dotyczą Transeuropejskej Sieci Transportowej (TEN-T). Więcej o tym pisaliśmy już w
TYM TEKŚCIE.