12 kwietnia br. w Ambasadzie Francji w Warszawie odbyło się spotkanie poświęcone współpracy pomiędzy Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) a kolejami francuskimi (SNCF), które otworzył Fréderic Billet, ambasador Francji w Polsce. Wzięli w nim udział: Nathalie Berger, dyrektor ds. wspierania reform w krajach członkowskich w DG REFORM Komisji Europejskiej, Mikołaj Wild, prezes spółki CPK oraz przedstawiciele grupy SNCF.
Współpraca CPK i SNCF w zakresie etapów przygotowawczych planowania, projektowania i budowy linii dużych prędkości została zapoczątkowana w 2020 r. w ramach grantu pod nazwą „Implementacja systemu kolei dużych prędkości w Polsce”. Wybrano wówczas grupę SNCF, aby podzieliła się swoją wiedzą w zakresie planowania strategicznego oraz projektowania infrastruktury i dworców. 18-miesięczny projekt został sfinansowany na podstawie umowy o przyznaniu dotacji przez DG REFORM, która pomaga krajom członkowskim w opracowywaniu i wdrażaniu reform strukturalnych.
Współpraca warsztatowa rozpoczęła się w grudniu 2020 r. i obejmowała średnio dwa spotkania miesięcznie. Warsztaty te umożliwiły podzielenie się wiedzą i doświadczeniem SNCF oraz wsparcie i wzmocnienie potencjału CPK, co w efekcie doprowadzić ma do opracowania rekomendacji dotyczących standardów technicznych dla linii dużych prędkości w Polsce.
Wszystkie warsztaty mogły być zrealizowane pomimo pandemii dzięki rozmowom online. Podczas spotkań SNCF zgromadziło przedstawicieli CPK, PKP S.A., PKP Intercity, PKP PLK, Instytutu Kolejnictwa, Urzędu Transportu Kolejowego, Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ministerstwa Infrastruktury. Odbyły się także wizyty studyjne we Francji, podczas których omówiono tematy utrzymania linii dużych prędkości oraz obsługi kolejowej głównych europejskich portów lotniczych.
Spotkanie w dniu 12 kwietnia br. było okazją do podsumowania dotychczasowej współpracy między spółkami SNCF i CPK oraz do omówienia jej perspektyw na przyszłość, aby wpisać ją w ramy inicjatyw europejskich mających na celu zwiększenie udziału kolei i promowanie dekarbonizacji transportu. W maju tego roku odbędą się jeszcze warsztaty uzupełniające na temat bezpieczeństwa.
Francja posiada powszechnie uznaną wiedzę specjalistyczną w dziedzinie kolei dużych prędkości oraz inżynierii kolejowej. Dysponując 40-letnim doświadczeniem zdobytym w zakresie TGV w ramach eksploatacji krajowej, SNCF angażuje się również w rozwój międzynarodowy, zwłaszcza ukierunkowany na Belgię, Holandię, Luksemburg, Wielką Brytanię i Niemcy, oferując cenione przez Europejczyków połączenia między kilkoma stolicami i głównymi miastami europejskimi.
Projekt CPK obejmuje szeroki zakres tematów, w których mogłaby się rozwijać francusko-polska współpraca kolejowa. Prawie rok temu, 2 czerwca 2021, Francja i Polska potwierdziły swoje zainteresowanie wzmocnioną współpracą, podczas wizyty ministra delegowanego ds. handlu zagranicznego i atrakcyjności gospodarczej przy ministrze ds. Europy i spraw zagranicznych Republiki Francuskiej, Francka Riestera, podpisując, wraz pełnomocnikiem polskiego rządu ds. projektu CPK Panem Marcinem Horałą, pierwszą wspólną deklarację.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.