Wizz Air zdecydował nagle zamknąć swoją bazę w porcie lotniczym w Sarajewie, którą zainaugurował nie tak dawno, bo w maju 2021 roku. Decyzja została ogłoszona mniej niż z miesięcznym wyprzedzeniem. Wizz Air zamknie 17 z 19 tras do i ze stolicy Bośni, przenosząc przepustowość do portu w Tuzli, gdzie węgierski przewoźnik przygotowuje się na przybycie Ryanaira, który jeszcze w tym miesiącu rozpocznie loty do tego bośniackiego miasta.
Wizz Air przekazał w lutym 2021 roku, że lotnisko w Sarajewie, mieście, które jest stolicą Bośni i Hercegowiny, będzie
41. bazą węgierskich tanich linii lotniczych. To nastąpiło po ogłoszeniu przez port przetargu na przyciągnięcie nowych przewoźników, którzy mieli zastąpić uśpionego w działalności operacyjnej flagowego operatora Bośni i Hercegowiny, FlyBosnia.
Krótka historia A320 w SarajewiePierwszy airbus A320 został zbazowany w Sarajewie w maju zeszłego roku. Linie udostępniły dla pasażerów loty do Bazylei, Billund, Brukseli-Charleroi, Dortmundu, Eindhoven, Frankfurtu-Hahn, Goeteborga, Hamburga, Kolonii, Kopenhagi, Londynu-Luton, Malmoe, Memmingen, Oslo-Torp, Paryża-Beauvais, Saarbrücken, Sztokholmu-Skavsty, Wenecji-Treviso, oraz Abu Zabi, lecz rejsy do stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich były obsługiwane przez emiracką spółkę córkę Wizz Aira. Z wyjątkiem dwóch, wszystkie wymieniony wyżej trasy kończą się wraz z rozpoczęciem zimowego rozkładu lotów IATA w niedzielę, 30 października, kiedy to baza w Sarajewie zostanie zamknięta, a stacjonujący tam samolot typu airbus A320 zostanie przeniesiony w inne miejsce.
Wizz Air w dalszym ciągu będzie latać z Sarajewa do Abu Zabi i Londynu-Luton. Oba kierunki będą obsługiwać spółki zależne, Wizz Air Abu Dhabi oraz Wizz Air UK. Wizz od kilku tygodni stopniowo zamykał swoją bazę w Sarajewie. Najpierw latem linie usunęły z bazy jednego airbusa. Następnie przewoźnik zaczął skracać swoje zimowe rozkłady, wycofując niektóre trasy w październiku, a inne w listopadzie. Wreszcie, na początku tego tygodnia, z systemu rezerwacyjnego od 30 października usunięte zostały ze sprzedaży wszystkie trasy z wyjątkiem dwóch powyższych tras.
Skorzysta Tuzla oraz MostarNa północ od Sarajewa znajduje się port lotniczy w Tuzli, na którym Wizz Air od lat jest monopolistą. Linie są dotowane przez lokalne władze. W listopadzie bieżącego roku, po raz pierwszy w historii, Ryanair zakończy monopol Wizz Aira na tym lotnisku, gdyż irlandzkie linie uruchomią loty do Wiednia, Sztokholmu-Arnady oraz Memmingen. W tym samym tygodniu Wizz Air zamknie swoją bazę w Sarajewie i zwiększy swój harmonogram rejsów z Tuzli. Linie zaoferują swoim klientom jeden nowy kierunek. Będzie to holenderskie Eindhoven. W rzeczywistości przewoźnik zamieni tylko bośniacki port lotniczy, z którego odbywa się ta rotacja. Podaż na rejsach do Bazylei, Memmingen i Dortmundu zostanie zwiększona o 33 proc.
Lotnisko w Mostarze, które obecnie w swojej siatce połączeń nie ma żadnych rozkładowych lotów, również odniesie wymierną korzyść. Wizz Air ogłosił niedawno, że uruchomi latem przyszłego roku rejsy do i ze stolicy kantonu hercegowińsko-neretwiańskiego, chociaż nie wiadomo jeszcze, na jakich trasach przewoźnik będzie oferował loty.