Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air z gigantyczną karą finansową? Linie pod lupą UOKiK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Wizz Air z gigantyczną karą finansową? Linie pod lupą UOKiK
fot. Eric Salard, CC BY-SA 2.0, flickr
Do UOKiK wpływają skargi dotyczące problemów z reklamacjami w sprawie uszkodzonych bagaży podczas lotów Wizz Airem. Konsumenci wskazują, że nie otrzymują odpowiedzi na swoje zgłoszenia, a próby kontaktu w sprawie reklamacji okazują się bezskuteczne. Liniom grozi kara do 10 proc. obrotów za każdą z zakwestionowanych praktyk.

W kwestii obsługi reklamacji pasażerów w zakresie uszkodzonego bagażu Wizz Air współpracuje z firmą PS. Service z Warszawy. To do niej spółka kieruje konsumentów, którzy chcą zgłosić problem, np. konieczność naprawy lub wymiany walizek. Jednak jak wynika z sygnałów docierających do Urzędu, ten kontakt jest utrudniony.

Brak odpowiedzi

Jak wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, poszkodowani pasażerowie dzwonią pod wskazany numer „około 30 razy dziennie”, lecz telefonu nikt nie odbiera. Niektórzy w ogóle nie otrzymali potwierdzenia zgłoszenia szkody. Zgodnie z prawem, pomimo korzystania z podwykonawcy, to Wizz Air ponosi odpowiedzialność za właściwy proces rozpatrywania reklamacji. Linie wymagają, aby po zgłoszeniu problemów z bagażem w biurze reklamacji na lotnisku i sporządzeniu Raport Niezgodności Własności (Property Irregularity Report – PIR) podróżni skontaktowali się z warszawską firmą.

Jak wynika z analizy UOKiK, Wizz Air nie nadzorował prawidłowo firmy PS. Service w zakresie powierzonych jej zadań, nie miał też wglądu w liczbę i treść korespondencji prowadzonej przez swojego kontrahenta z konsumentami. Tymczasem podróżni nie otrzymują odpowiedzi na swoje reklamacje w ustawowym terminie 14 dni, nie jest im także przekazywana informacja, że właśnie tyle zgodnie z prawem powinni czekać na reakcję ze strony spółki. Co więcej, nie mogą skontaktować się z firmą ani telefonicznie, ani mailowo.

– Przedsiębiorca ponosi ryzyko opóźnień związanych m.in. z obsługą reklamacji. Jeśli powierza swojemu kontrahentowi konkretne obowiązki, powinien dbać o ich prawidłowe wykonywanie. Spółka Wizz Air, pomimo otrzymania informacji o problemach z reklamacjami bagażowymi, nie wpływała na standardy pracy firmy, z którą współpracuje ani nie dokonywała zmian w tym zakresie, przez co narażała konsumentów na straty i niepotrzebne niedogodności – powiedział prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Brak odpowiedzialności?

Wizz Air przekazuje podróżnym wprowadzające w błąd informacje o zasadach swojej odpowiedzialności za zniszczenie, uszkodzenie lub utratę bagażu rejestrowanego podczas lotu bądź w czasie, gdy był on pod opieką przewoźnika. Spółka wyłącza swoją odpowiedzialność w sytuacjach, gdy stwierdzi, że problem wynika ze słabej jakości, wady lub przeładowania bagażu bądź z normalnego zużycia w ramach transportu (zadrapania, zabrudzenia, wgniecenia). Tymczasem, Konwencja Montrealska nie przewiduje możliwości odgórnego wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności w takich przypadkach.

Natomiast w przypadku szkody bagażu nierejestrowanego czy rzeczy osobistych pasażerów linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność, jeśli szkoda powstała z winy przewoźnika, jego pracowników lub agentów. Jednak Wizz Air zwalnia się od niej w sytuacji, gdy konsument nie zgłosi uszkodzenia na pokładzie samolotu. Takie zapisy kwestionuje Prezes UOKiK, bowiem mogą one spowodować, że podróżni zostaną wprowadzeni w błąd i zrezygnują ze swojego prawa dochodzenia odszkodowania od spółki.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, Wizz Airowi grozi kara do 10 proc. obrotów za każdą z zakwestionowanych praktyk. To kolejny raz, kiedy węgierskie linie są pod lupą organu antymonopolowego w Polsce.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wizz Air połączą latem Wrocław z Kiszyniowem

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air połączą latem Wrocław z Kiszyniowem

Redakcja/inf. pras. 16 grudnia 2024

Trzy nowe trasy Wizz Air z Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Trzy nowe trasy Wizz Air z Warszawy

Redakcja 16 grudnia 2024

PLAY tracą dalej pasażerów, ale rośnie wypełnienie i punktualność

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wizz Air połączą latem Wrocław z Kiszyniowem

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air połączą latem Wrocław z Kiszyniowem

Redakcja/inf. pras. 16 grudnia 2024

Trzy nowe trasy Wizz Air z Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Trzy nowe trasy Wizz Air z Warszawy

Redakcja 16 grudnia 2024

Wizz Air z nagrodą od World Finance

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air z nagrodą od World Finance

inf. pras. 09 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Wizz Air połączą latem Wrocław z Kiszyniowem

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air połączą latem Wrocław z Kiszyniowem

Redakcja/inf. pras. 16 grudnia 2024

Trzy nowe trasy Wizz Air z Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Trzy nowe trasy Wizz Air z Warszawy

Redakcja 16 grudnia 2024

PLAY tracą dalej pasażerów, ale rośnie wypełnienie i punktualność

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wizz Air połączą latem Wrocław z Kiszyniowem

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air połączą latem Wrocław z Kiszyniowem

Redakcja/inf. pras. 16 grudnia 2024

Trzy nowe trasy Wizz Air z Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Trzy nowe trasy Wizz Air z Warszawy

Redakcja 16 grudnia 2024

Wizz Air z nagrodą od World Finance

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air z nagrodą od World Finance

inf. pras. 09 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5