Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Wild: Strategia dla lotnictwa ma być gotowa do końca roku, ale to trudny termin


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-10-16 14:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ wnp.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wild: Strategia dla lotnictwa ma być gotowa do końca roku, ale to trudny termin
fot. Aerofoto Kaczmarczyk
Prognoza ruchu lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 2017 roku zakłada, że w 2028 roku polskie lotniska obsłużą 74 mln podróżnych. To wymusza zmianę polityki państwa wobec lotnictwa, bo obecna rządowa strategia dla branży lotniczej zapisana jest w dokumencie z 2007 roku. Nie tylko nie uwzględnia on takiego tempa wzrostu ruchu, ale i wszystkich konsekwencji z tym związanych.
W rozmowie z portalem wnp.pl Mikołaj Wild wiceszef Ministerstwa Infrastruktury odniósł się tylko do kilku kwestii związanych ze strategią, ale jedną z nich jest kwestia hałasu generowanego przez coraz większą liczbę samolotów.

Kiedy dokument będzie gotowy?

Większość ruchu pasażerskiego w naszym kraju obsługują lotniska regionalne, takie jak Kraków, gdzie w ciągu dziewięciu pierwszych miesięcy tego roku ruch urósł o 23 proc. To właśnie nasze regionalne porty naciskają szczególnie mocno na władze państwowe, by ogłoszono nową strategię dla lotnictwa.

– Prace nad takimi ramami trwają. Odbyły się pierwsze warsztaty, w których bardzo owocnie wzięły udział porty regionalne. Te spotkania będą kontynuowane, ponieważ kwestii do załatwienia jest bardzo wiele – przyznaje wnp.pl Mikołaj Wild. – Powinniśmy wskazać cele, które chcemy osiągnąć; mierniki, za pomocą których będziemy mogli dowiedzieć się, jak daleko jesteśmy na drodze, którą wybraliśmy; a także metody interwencji: w jaki sposób chcemy wpływać na rynek lotniczy – ponieważ uważam, że rola państwa to nie tylko rola biernego regulatora – dodaje wiceminister.

Prace mają szeroki zakres i coraz mniej jest prawdopodobne, że uda się dotrzymać deklarowanego terminu, jakim jest końcówka 2019 roku. – Planowaliśmy być gotowymi z pierwszymi projektami do końca tego roku. To jest trudny termin. Na razie od niego nie odstępujemy. Zobaczymy, jak będzie postępował dialog z wszystkimi uczestnikami rynku – stwierdza Wild.

Wiele hałasu o duże pieniądze

Podczas rozmowy z ministrem poruszono ważki temat, jakim jest hałas. W myśl Art 129, ust.2 ustawy Prawo ochrony środowiska, w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości, odszkodowanie należy się w dwóch przypadkach: gdy właściciel nieruchomości, ulokowanej w pobliżu lotniska, musi ponieść dodatkowe koszty, by zachować odpowiedni klimat akustyczny wewnątrz budynku lub gdy wystąpił spadek wartości nieruchomości. Tylko lotnisko w Poznaniu od końca 2014 do 2018 roku wydało już 70 mln zł na odszkodowania dla mieszkańców parceli, które znajdują się w obszarze ograniczonego użytkowania. A to dopiero półmetek roszczeń, ponieważ łącznie wytoczono około 1500 pozwów. Wiele pozostałych naszych portów ma ten sam problem. W ciągu ostatnich dni pisaliśmy o wygranych przez lotnisko w Gdańsku procesach o odszkodowania. Podobne sprawy toczą się przeciw choćby wspomnianemu portowi w Krakowie.

– Sposób ustalania odszkodowań związanych z hałasem w Polsce należy do najbardziej liberalnych w Europie. Być może te tzw. roszczenia hałasowe trzeba będzie w pewien sposób mitygować – mówi wiceminister Wild.

Zmiany w prawie mają ukrócić obecne praktyki dochodzenia odszkodowania za obniżenie wartości nieruchomości przy jednoczesnym inwestowaniu w izolację akustyczną nieruchomości w pobliżu lotniska. Ministerstwo ma jednak świadomość, że sprawa nie jest jednoznaczna.    

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Sortowanie odpadów, zmniejszenie emisji o połowę. Jest nowa strategia Air France

Pasażer i linie lotnicze

Sortowanie odpadów, zmniejszenie emisji o połowę. Jest nowa strategia Air France

Emilia Derewienko 13 października 2019

Apahidean: IATA pomoże w opracowaniu strategii dla lotnictwa

Prawo i polityka

Apahidean: IATA pomoże w opracowaniu strategii dla lotnictwa

Roman Czubiński 19 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Roman Czubiński 09 września 2019

 

Babimost: Ponad 24 tys. pasażerów od początku roku

Infrastruktura i lotniska

Babimost: Ponad 24 tys. pasażerów od początku roku

18 października 2019

Bydgoszcz z własną służbą lotniskowej informacji powietrznej (AFIS)

Infrastruktura i lotniska

Bydgoszcz z własną służbą lotniskowej informacji powietrznej (AFIS)

18 października 2019

Ryanair: Z Gdańska do Grecji od przyszłego roku

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Grecji od przyszłego roku

18 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5