Partner serwisu
Prawo i polityka

Voucher zamiast zwrotów za bilety? Tak linie lotnicze chcą walczyć o przetrwanie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/Euronews

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Voucher zamiast zwrotów za bilety? Tak linie lotnicze chcą walczyć o przetrwanie?
fot. Piotr Bożyk
Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 sprawiła, że ​​wielu europejskich podróżników znalazło się w tarapatach, bo nie są w stanie odzyskać włożonych środków za biletów. Kością niezgody okazały się również vouchery zaproponowane przez Komisję Europejską.

Setki lotów zostały odwołane przez linie lotnicze, a operatorzy autobusów, promów i kolei również ograniczyli swoją działalność, wskutek krajowych restrykcji i wytycznych europejskich, takich jak minimalizowanie nieistotnych podróży, zamykanie granic i kwarantanny. Komisja Europejska przedstawiła jasne wytyczne dotyczące praw pasażerów, aby złagodzić obawy tysięcy podróżnych i firm dotkniętych pandemią koronawirusa.

– Przepisy dotyczące praw pasażerów są jasne. Jeśli nie otrzyma usługi, za którą zapłacił, powinien otrzymać zwrot pieniędzy, co jest wyraźnie określone w przepisach prawnych. Można im również zaoferować usługi voucherów, ale tylko wtedy, gdy zgadzają się na te usługi. Takie jest nasze ustawodawstwo – zaznaczyła w rozmowie z "Euronews" Adina Valean, komisarz ds. transportu.

Oferowanie tak dużej rekompensaty stawia przemysł lotniczy pod presją finansową. – Chcemy zobaczyć, jak możemy pomóc liniom lotniczym w radzeniu sobie z problemami z płynnością, które mają teraz, dobrze chroniąc również prawa pasażerów – podkreśliła również Valean. Komisja Europejska jest przekonana, że potrzebne jest indywidualne podejście, które pomoże przemysłowi przezwyciężyć kryzys, ale także ochroni prawa pasażerów.

– Jesteśmy gotowi podjąć dalsze kroki, jeśli zajdzie taka potrzeba, aby mieć pewność, że przemysł pozostanie przy życiu i będzie gotowy do ponownego uruchomienia swoich silników. Nadal mamy nadzieję, że ruszy sezon letni na turystykę, która tak bardzo zależy od podróży, więc szukamy wszystkich możliwości i ważna jest elastyczność – kontynuowała Valean.

"To może być tylko wyjątkowy środek tymczasowy"

Linie lotnicze wyraźnie dystansują się od takich rozwiązań. Airlines 4 Europe (A4E), zrzeszająca przewoźników na Starym Kontynencie, wydały oświadczenie, które krytykuje podejście Komisji Europejskiej do kryzysu w lotnictwie. "Może to mieć poważne konsekwencje finansowe dla linii lotniczych w perspektywie krótkoterminowej. Państwa członkowskie Unii Europejskiej lub krajowe organy wykonawcze powinny rozważyć przyjęcie systemu voucherów turystycznych podlegających zwrotowi jako alternatywy dla natychmiastowych zwrotów i jako wyjątkowego środka tymczasowego" - podkreślono w oświadczeniu.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) oszacowało, że potencjalne roszczenia o zwrot gotówki od linii lotniczych z Unii Europejskiej wyniosą dziewięć mld euro tylko do końca maja.

Przewodnicząca Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego Karima Delli przyznała, że należy wspierać firmy, ale priorytetem powinno być poszanowanie praw pasażerów. – Każdy ponosi odpowiedzialność. Państwa członkowskie muszą przygotować wyjątkowe środki na rzecz osób najbardziej potrzebujących. Firmy muszą przestrzegać litery prawa, a obywatele muszą ograniczyć podróże i pozostać w domu – wyjaśniła stanowczo Delli.

"Trzeba postawić interes pasażerów nad ochroną linii"

– Konieczność oddawania pieniędzy za odwołany lot jest dla przewoźników niemal nie do zaakceptowania w obecnej sytuacji – stwierdził z kolei Alexander de Juniac. Prezes IATA zachęca poszkodowanych podróżnych do skorzystania z opcji związanej z voucherami. – To kluczowy element, aby linie nie straciły płynności finansowej – dodał de Juniac.

– Rolą Unii niewątpliwie jest dbanie o interesy pasażerów i kontrolowanie, czy przewoźnicy przestrzegają rozporządzenia 261/2004 w zakresie zwrotów środków za bilety. Z punktu widzenia partykularnego interesu linii to zrozumiałe, że starają się oni wstrzymać zwroty lub oferować vouchery, jednak trzeba pamiętać o tym, że tysiące potencjalnych pasażerów też straciło przychody i zwrot pieniędzy przez linię może im bardzo pomóc przetrwać kryzys. Komisja powinna pójść w ślady amerykańskiego Departamentu Transportu i postawić interes pasażerów nad ochroną linii – ocenił sytuację Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Prawo i polityka

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Mateusz Kieruzal 17 października 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

KE przedłuża możliwość pomocy niektórym portom lotniczym

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Prawo i polityka

KE: Koniec z monopolem. Fuzje mają być uczciwe

Mateusz Kieruzal 17 października 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

KE przedłuża możliwość pomocy niektórym portom lotniczym

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5