Linie Vietjet podpisały dziś (17 czerwca) w Paryżu zobowiązanie na 100 airbusów A321neo, które mają wesprzeć strategiczną ekspansję w ciągu następnej dekady. Wartość kontraktu, który zawiera także 50 opcji na maszyny tego typu, opiewa na kwotę około 10 mld dolarów amerykańskich. Jest to już kolejny zakup nowych samolotów wąskokadłubowych przez tego przewoźnika.
Umowa została podpisana podczas Paris Air Show przez prezeskę i dyrektor generalną Vietjet, Dinh Viet Phuong, oraz Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezesa Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych.
- Ta nowa umowa stanowi ważny kamień milowy w naszej strategicznej współpracy z Airbusem. Te nowoczesne i wydajne samoloty odegrały kluczową rolę w rozwoju Vietjet, pomagając nam uczynić podróże lotnicze bardziej dostępnymi i przystępnymi cenowo dla milionów osób, jednocześnie wzmacniając naszą rolę jako łącznika w rozwoju gospodarczym, wymianie kulturowej i globalnej łączności. Ta przełomowa umowa stanowi istotny krok w strategii rozwoju Vietjet jako międzynarodowej grupy lotniczej – powiedziała prezes Vietjet, Nguyen Thi Phuong Thao
To długoterminowe zamówienie wesprze trwającą międzynarodową ekspansję połączeń Vietjet, umożliwiając linii zwiększenie liczby lotów na trasach o dużej przepustowości w regionie Azji i Pacyfiku. Według najnowszych informacji samoloty mają zostać dostarczone do VietJet w latach 2029 - 2035.
- Nasza najnowsza umowa została zawarta zaledwie kilka tygodni po złożeniu przez linię lotniczą dodatkowego zamówienia na szerokokadłubowe A330neo. Samoloty A321neo i A330neo będą idealnymi partnerami dla Vietjet, umożliwiając mu dalszy rozwój i skuteczniejsze dostosowanie przepustowości do popytu w całej sieci. Linia lotnicza skorzysta również z wysokiego poziomu wspólnych rozwiązań technicznych, które są charakterystyczne dla samolotów Airbus najnowszej generacji – powiedział Benoît de Saint-Exupéry.
Flota przewoźnikaObecnie flota grupy Vietjet Air, w skład której wchodzą linie Thai VietJet oraz VietJet Air, to 121 samolotów: 29 airbusów A320, 42 A321, 36 A321neo, siedem A330-300,
dwa comac C909 oraz pięć de havillandów DHC-8-400.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 437 samolotów: 177 airbusów A321neo,
20 A321XLR,
40 A330-900neo, a także 66 boeingów B737 MAX 8, 106 B737 MAX 10 oraz 28 B737 MAX 200.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3 800-4 000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP 1A oraz Pratt Whitney napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu niż A320 poprzedniej generacji. Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 11 128 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 065 A320neo, 7 006 A321neo, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 954 maszyn z rodziny A320neo: 32 A319neo, 2 193 A320neo oraz 1 729 A321neo.