United Airlines planują zawiesić we wrześniu jedyne bezpośrednie połączenie na Kubę (Houston – Hawana) ze względu na rynkowe wahania sezonowe i bardziej rygorystyczne ograniczenia w podróżowaniu. Floryda pozostanie amerykańskim hubem na Kubę.
Członek sojuszu Star Alliance zamierza wstrzymać loty między lotniskiem im. George’a Busha w Houston a międzynarodowym portem lotniczym im. José Martíego w Hawanie od 2 września. Przedstawiciel amerykańskiej „wielkiej trójki” obecnie obsługują siedem lotów tygodniowo, wykorzystując do obsługi kubańskiej destynacji boeingi 737-800. United Airlines są jedynym przewoźnikiem obsługującym Kubę spoza Florydy.
W piśmie do Departamentu Transportu, operator z siedzibą w Chicago poinformował, że linie skorzystają z przyznanej im elastyczności sezonowej, aby wstrzymać obsługę połączeń do końca nadchodzącego sezonu zimowego. Władze United Airlines zwróciły się jednak również o formalne zrzeczenie się warunków zawieszenia lotów – jeśli zostanie to uznane za konieczne – aby zachować prawo do wznowienia obsługi trasy najpóźniej z początkiem sezonu letniego 2026.
Sezonowość ruchu
Jako główny powód zawieszenia lotów między Houston a Hawaną linie podały utrzymującą się zmienność popytu poza szczytem sezonu letniego. Ruch pasażerski na i z Kuby ma mieć nadal charakter „wysoce sezonowy”, ze znacznymi spadkami w okresach przejściowych, co sprawia, że codzienne operowanie jest nieopłacalne. Przewoźnik pierwotnie otrzymał zezwolenie na obsługę tej trasy w 2016 roku, a w 2018 roku przydzielono liniom prawo zwiększenia częstotliwości operacji.
Chociaż zawieszenie przez United Airlines trasy Houston – Hawana tymczasowo zakończy regularne loty komercyjne na Kubę z Teksasu, amerykański operator będzie nadal wykonywał jeden czarterowy lot w tygodniu między Jacksonville a Guantanamo Bay. Jest to połączenie przeznaczone wyłącznie dla osób upoważnionych do wizyt w jedynej bazie amerykańskiej na kubańskim terytorium.
Amerykańsko-kubański rynek lotów zdominowany jest przez American Airlines, które realizują ponad 80 lotów tygodniowo do sześciu destynacji na Kubie, co gwarantuje liniom udział w rynku w 68,4 proc. Delta Air Lines i Southwest Airlines oferują po 14 lotów tygodniowo do Hawany rejsy są wykonywane z Miami i Tampy, a przewoźnikom przypada odpowiednio 11,8 i 12,8 proc. udziałów w rynku. Siedem proc. rynku zagospodarowały United Airlines, realizując rejsy z i do Houston.
Krótkotrwały odwilż
Chociaż Amerykanom nadal zakazuje się wjazdu na Kubę w celach turystycznych, podróże są nadal dozwolone w 12 zatwierdzonych kategoriach, w tym w celu odwiedzenia rodziny, w ramach wymiany edukacyjnej i w ramach działalności humanitarnej. W czerwcu administracja Trumpa ogłosiła zaostrzenie egzekwowania zakazu podróży turystycznych i przywróciła ograniczenia wizowe dla kubańskich urzędników związanych z rządowymi programami pracy.
Oczekuje się jednak, że najnowsze zmiany polityki dodatkowo ograniczy popyt na połączenia lotnicze między dwoma krajami. W oświadczeniu Białego Domu stwierdzono, że celem zaostrzonej polityki jest „pociągnięcie rządu Kuby do odpowiedzialności” i żądanie znaczących reform w zamian za ograniczenie sankcji.
W 2016 roku, po zmianie polityki wobec Kuby przez Obamę, United Airlines zaproponowały kilka tras na Kubę, w tym połączenia z Houston, a także z portu lotniczego Newark-Liberty, jak i lotnisk Waszyngton-Dulles i Chicago-O'Hare. Pierwszy lot od 55 lat obowiązywania embarga wykonały linie JetBlue, a wkrótce potem odbyły się rejsy American Airlines i United Airlines.
Wznowienie połączeń lotniczych było znaczącym krokiem w normalizacji stosunków między Stanami Zjednoczonymi Ameryki a Kubą, zerwanych na początku lat 60. XX wieku. Legendarne linie lotnicze Pan Am rozpoczęły działalność w zakresie przewozów pasażerskich w 1927 roku, latając między Key West a Hawaną, zanim kryzys kubański i zimna wojna doprowadziły do zawieszenia lotów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.