Urząd Lotnictwa Cywilnego opublikował podsumowanie przewozów pasażerskich po trzech kwartałach 2019 roku. Jak wynika ze statystyk, w 9 miesiącach 2019 roku polskie lotniska obsłużyły prawie 37,6 mln pasażerów. Jest to tym samym wzrost ruchu o 6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jednocześnie jest to spadek dynamiki wzrostu w porównaniu z 2018 rokiem – dla przykładu w tym samym okresie dynamika ta pomiędzy rokiem 2018, a 2017 wynosiła 16 proc
Wśród portów lotniczych największymi wzrostami po trzech kwartałach 2019 roku mogło cieszyć się lotnisko Kraków-Balice, które obsłużyło o prawie 1,2 mln pasażerów więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku. Oznacza to wzrost liczby pasażerów w tym porcie o 23 proc. Podsumowując wyniki przewoźników można zauważyć przede wszystkim znaczne wzrosty osiągnięte przez Polskie Linie Lotnicze LOT.
Narodowy przewoźnik osiągnął liczbę przewiezionych pasażerów tylko o 14 tys. mniejszą od Ryanair. PLL LOT przewiózł w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku o 995 tys. pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie 2018 roku, a jego dynamika wzrostu wyniosła 12 proc.
Wzrost w przewozach krajowych i międzynarodowychPrzewozy międzynarodowe w polskich portach lotniczych po trzech kwartałach 2019 roku odnotowały 6,3 proc. dynamikę wzrostu w stosunku do analogicznego okresu 2018 roku. Jest to wynik o 1,5 punktu procentowego wyższy niż wynik portów zrzeszonych w ACI Europe. Liczba operacji wzrosła zaś o 5 proc. W ramach międzynarodowych przewozów regularnych przewieziono 2,4 mln pasażerów więcej niż w pierwszych trzech kwartałach roku 2018, podczas gdy w ramach przewozów czarterowych przewieziono o 367 tys. pasażerów mniej, niż w analogicznym okresie 2018 roku. W ruchu międzynarodowym liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair, jednakże ponownie najwyższą dynamikę wzrostu odnotował PLL LOT (+806 tys. pasażerów i 15 proc. wzrostu).
Wykres: ULC
W ramach przewozów krajowych w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku przewieziono o prawie 83 tys. pasażerów więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku, czyli odnotowany został wzrost o 2,9 proc. Był to wynik o 3,4 punktów procentowych lepszy, niż wynik portów lotniczych zrzeszonych w ACI Europe. Najwięcej pasażerów w ruchu krajowym przewiózł PLL LOT, który osiągnął również najwyższy wzrost ilościowy – 189 tys. pasażerów i 8 proc. w stosunku do pierwszych trzech kwartałów 2018 roku.
Wykres: ULC
Mniejszy ruch w przewozach czarterowych
W ruchu czarterowymi odnotowano po trzech kwartałach 2019 roku spadek liczby pasażerów podróżujących z/do polskich portów lotniczych o 7,5 proc., czyli o ok. 367 tys. pasażerów. Najbardziej popularnymi kierunkami w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku były Grecja, Turcja i Bułgaria. Natomiast największy wzrost ilościowy odnotowała Turcja (+354 tys. pasażerów i 43 proc. wzrostu, w porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2018 roku), a następnie Egipt (+65 tys. pasażerów, czyli 20 proc.) i Tunezja (+63 tys. pasażerów i 59 proc.). Największe spadki wystąpiły na kierunkach do/z Grecji, Hiszpanii oraz Bułgarii.
Fot.: ULC
Wśród kierunków typowo wakacyjnych znajdujących się w ofercie przewoźników niskokosztowych najbardziej popularne były ponownie Hiszpania, Włochy i Malta. Tego typu ruch odnotował po trzech kwartałach 2019 roku wzrost o 10 proc., głównie ze względu na dobre wyniki w trzecim kwartale 2019 roku.
Najwyższy wzrost liczby pasażerów w ruchu czarterowym odnotował port lotniczy Warszawa-Modlin (+83 tys. pasażerów, jest to wynik ponad 35 razy większy od liczby pasażerów przewiezionych w porcie, w tym segmencie ruchu, w analogicznym okresie 2018), a następnie Wrocław-Strachowice (+42 tys. pasażerów i 9 proc.) oraz Szczecin-Goleniów (+19 tys. pasażerów i 122 proc.). Część portów lotniczych odnotowała spadki w ruchu czarterowym. Były to: lotnisko Chopina w Warszawie oraz porty lotnicze Poznań-Ławica, Kraków-Balice i Gdańsk im. L. Wałęsy.
Wykres: ULC
Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku przewiózł Enter Air, a następnie Ryanair Sun i Smartwings. Największym wzrostem liczby pasażerów w tym okresie mógł pochwalić się Ryanair Sun (+355 tys. pasażerów i 64 proc.), a następnie Enter Air (+153 tys. pasażerów i 13 proc.) oraz Blue Panorama Airlines (+150 tys. pasażerów – wynik prawie 11 razy większy niż w analogicznym okresie 2018 roku).