Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) opublikował dane o liczbie pasażerów w Polsce w pierwszym kwartale tego roku – wszystko wskazuje na to, że ten rok może być rekordowy dla lotnictwa. W pierwszym kwartale liczba pasażerów był bowiem większe niż w roku 2019.
„Rynek lotniczy intensywnie odbudowuje się po epidemii COVID-19, pomimo niesprzyjających okoliczności, takich jak agresja Rosji na Ukrainę oraz wysoki poziom inflacji. W pierwszym kwartale bieżącego roku w polskich portach lotniczych obsłużono 9,4 mln pasażerów, czyli trochę więcej niż w pierwszym kwartale 2019 roku (o 0,6 proc.) i aż o 65,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku” – czytamy w komunikacie Urzędu. ULC przypomina, że 2019 rok był najlepszym dotychczas rokiem dla polskiego lotnictwa pasażerskiego, a więc ten wyjątkowo udany początek 2023 roku może być zwiastunem kolejnego, rekordowego okresu.
Odbudowa na lotnisku ChopinaJak podaje ULC w pierwszym kwartale 2023 roku obsłużono 73,4 tys. operacji lotniczych, a więc nadal mniej niż w roku 2019 (o 13,3 proc.), ale o 27,9 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2022 roku.
Wśród portów lotniczych najwięcej pasażerów obsłużyły: Lotnisko Chopina w Warszawie: 3,5 mln pasażerów, Port Lotniczy Kraków-Balice: 1,9 mln pasażerów oraz Port Lotniczy Gdańsk: 1 mln pasażerów. Największe wzrosty w porównaniu do 2019 roku osiągnęły porty lotnicze: Kraków-Balice (+257,3 tys. pasażerów), Katowice w Pyrzowicach (+81,2 tys.) i Gdańsk (+29,9 tys.), natomiast w porównaniu do 2022 roku: Lotnisko Chopina w Warszawie (+1,5 mln pasażerów), Kraków-Balice (+691,9 tys.) i Gdańsk (+402,4 tys.).
Lotnisko Chopina w Warszawie odnotowało w pierwszym kwartale 2023 roku 75,1% wzrost ruchu pasażerskiego w stosunku do pierwszego kwartału 2022 roku, ale spadek o 4,6% względem analogicznego okresu 2019 r. Ruch regularny na tym lotnisku wzrósł o 78,6% względem pierwszego kwartału 2022 r. i spadł o 5,5% w stosunku do tego samego okresu 2019 r. Ruch czarterowy zaś wzrósł o 28% w stosunku do I kw. 2022 r. i o 15,9% w stosunku do analogicznego okresu 2019 r.
Przewoźnicy sieciowy przewieźli na Lotnisku Chopina o 77% więcej pasażerów w stosunku do pierwszego kwartału 2022 r., ale o 10,2% mniej niż w tym samym okresie 2019 r. Przewoźnicy niskokosztowi zaś wykazali wzrosty w stosunku do obydwu porównywanych okresów – o 95% względem roku 2022 i o 26,1% względem roku 2019. Przewoźnicy czarterowi mieli o 14% pasażerów więcej względem roku 2022 i o 17,3% pasażerów mniej względem roku 2019.
Jak podaje ULC największy wzrost ilościowy na lotnisku Chopina w pierwszym kwartale 2023 roku zanotował PLL LOT (+878 tys. pasażerów więcej niż w analogicznym okresie 2022). Na kolejnych miejscach byli Wizz Air (+365 tys. pasażerów) i British Airways (+43 tys.). W porównaniu do pierwszego kwartału 2019 r. największe wzrosty na Lotnisku Chopina mieli Wizz Air (+222 tys.), flydubai (+28 tys.) i British Airways (+26 tys.).
Ryanari, LOT, Wizz Air dominują Najwięcej pasażerów (w ruchu regularnym i czarterowym) przewieźli: Ryanair: 3,2 mln pasażerów, PLL LOT: 2,3 mln pasażerów i Wizz Air: 2 mln pasażerów. W przypadku przewoźników największe wzrosty w pierwszym kwartale 2023 roku względem tego samego okresu 2019 roku wykazali: Ryanair (+513,2 tys. pasażerów), Wizz Air (+338,3 tys.) i flydubai (+32,6 tys.). W porównaniu do pierwszego kwartału 2022 roku największymi wzrostami mogli pochwalić się: PLL LOT (+1,1 mln pasażerów), Ryanair (+1 mln) i Wizz Air (+974,2 tys.).
Na trasach międzynarodowych w pierwszym kwartale 2023 roku przewieziono 8,6 mln pasażerów (+63,6 proc. do 2022 r. i +1,4 proc. do 2019 r.) i wykonano 61,7 tys. operacji lotniczych (+30 proc. do 2022 r. i -13,3 proc. do 2019 r.).
Z międzynarodowych przewozów regularnych skorzystało 8,1 mln pasażerów (+3,2 mln do 2022 r. i +27,4 tys. do 2019 r.), a z czarterowych 501,8 tys. pasażerów (+123,6 tys. do 2022 r. i +89,5 tys. do 2019 r.). W ruchu krajowym obsłużono 791,6 tys. pasażerów (+88,4 proc. do 2022 r. i -7,1 proc. do 2019 r.). Najwięcej podróżnych skorzystało z oferty: PLL LOT (703,8 tys.) i Ryanair (86,1 tys.).
Ruch regularnyW ruchu regularnym międzynarodowym i krajowym przewieziono łącznie 8,9 mln pasażerów (+67,8 proc. do 2022 r. i -0,4 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch. Kierunki te osiągnęły również największe wzrosty względem analogicznego kwartału w 2022 roku, ale największe wzrosty w stosunku do pierwszego kwartału 2019 roku odnotowano w przypadku: Włoch (+258,5 tys. pasażerów), Hiszpanii (+160,5 tys.) i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (+73,4 tys.).
Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym przyjęły: Lotnisko Chopina w Warszawie (3,3 mln, +1,5 mln do roku 2022), Port Lotniczy Kraków-Balice (1,9 mln, +676,6 tys. do roku 2022), Port Lotniczy Gdańsk (1 mln, +396,1 tys. do roku 2022). Największymi wzrostami względem pierwszego kwartału 2019 roku mogły pochwalić się porty lotnicze: Kraków-Balice (+253,5 tys. pasażerów), Katowice w Pyrzowicach (+45,3 tys.) i Gdańsk (+33,3 tys.)
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyły linie: Ryanair (3,1 mln, +1 mln pasażerów do 2022 r.), PLL LOT (2,2 mln, +1 mln pasażerów do 2022 r.), oraz Wizz Air (2 mln, +974,7 tys. pasażerów do 2022 r.). W stosunku do pierwszego kwartału 2019 roku największe wzrosty osiągnęły Ryanair (+509,3 tys. pasażerów), Wizz Air (+338,2 tys.) oraz flydubai (+32,4 tys.).
Warto przy tym zauważyć, że trzech największych przewoźników od lat zwiększa swoje udziały w rynku i spycha na dalsze pozycje pozostałych operatorów, na których w roku 2022 przypadło jedynie 18% pasażerów w ruchu regularnym.
Przewozy czarteroweW polskich portach lotniczych w pierwszym kwartale 2023 roku odprawiono w ruchu międzynarodowym i krajowym 504,1 tys. pasażerów czarterowych (+32,7 proc. do 2022 r. i +21,7 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Egiptu, Hiszpanii i Turcji. Największe wzrosty w stosunku do pierwszego kwartału 2019 roku odnotowano w przypadku: Egiptu (+58,5 tys. pasażerów), Dominikany (+18,4 tys.) i Hiszpanii (+15,6 tys.).
Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym obsłużyły Lotnisko Chopina w Warszawie (178,6 tys., +39,1 tys. do roku 2022), Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (176,2 tys., +31,1 tys. do roku 2022), Port Lotniczy Poznań-Ławica (58,2 tys., +16,8 tys. do roku 2022). Największe wzrosty względem pierwszego kwartału 2019 roku uzyskały Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (+36 tys. pasażerów), Lotnisko Chopina w Warszawie (+24,5 tys.) i Port Lotniczy Poznań-Ławica (+20,1 tys.)
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym obsłużyły: Enter Air (174,1 tys., +45,9 tys. pasażerów do 2022 r.), PLL LOT (143,5 tys., +48,5 tys. pasażerów do 2022 r.), oraz Smartwings (98,2 tys., +1,2 tys. pasażerów do 2022 r.). W stosunku do pierwszego kwartału 2019 r. największe wzrosty osiągnęły PLL LOT (+90,5 tys. pasażerów), flyEgipt (+21,6 tys.) oraz Enter Air (+14,5 tys.)