Ministerstwo infrastruktury Ukrainy przygotowuje pakiet koncesyjny dla lotnisk Boryspol i Lwów. Według przedstawiciela ministerstwa Wołodymyra Omeliana, lotniska będą koncesjonowane przy udziale regionalnych portów lotniczych.
Cel: przyciągnąć inwestycje
Minister infrastruktury Ukrainy Wołodymyr Omelian mówił we wtorek o perspektywach partnerstwa publiczno-prywatnego w branży lotniskowej.
– Poważnie podchodzimy do kwestii portów lotniczych i przygotowujemy się do koncesji lotnisk Boryspol i Lwów przy udziale regionalnych portów lotniczych. Będzie to pakiet – jedno lotnisko międzynarodowe i kilka lokalnych portów lotniczych. Jestem przekonany, że jest to narzędzie, które pozwoli na przyciąganie inwestycji. Cieszę się też, że realizujemy te projekty dzięki wsparciu prezydenta Ukrainy – przyznał minister Omelian.
Według niego ministerstwo pracuje również nad około 10. kolejnymi projektami koncesyjnymi w przemyśle morskim i kolejowym. We wtorek odbyły się pierwsze spotkania komisji konkursowych ds. Projektów koncesyjnych w portach morskich Olvia i Chersoń. Szef Biura Krajowej Rady Inwestycyjnej, Julia Kowaliw przyznała jakiś czas temu w mediach, że państwo może potencjalnie wygenerować około 2,5 miliarda euro z koncesji na lotnisku Boryspol.
W planie również nowe lotniska
W ubiegłym roku minister infrastruktury Ukrainy, Władimir Omelian informował, że wschodni sąsiad Polski potrzebuje 50 nowych portów lotniczych i planuje je wybudować do roku 2030. Omelian przypomniał, że obecnie lata jedynie 5-7 proc. Ukraińców, a powinno latać co najmniej 50 proc.
Pojawił się więc pomysł budowy kilkudziesięciu lotnisk. Omelian uważa, że 50 planowanych portów lotniczych będzie rentowne. Pięć lotnisk z tej puli miałoby posłużyć jako lotniska przesiadkowe, natomiast około 20 będzie wykorzystywane do obsługi lotów krajowych i międzynarodowych. Ponadto, kolejne 10 do 15 portów lotniczych będzie obsługiwać ruch krajowy.
Ruch dynamicznie rośnie
W zeszłym roku z ukraińskich portów lotniczych skorzystało w sumie 20 milionów 550 tysięcy podróżnych. 12,5 miliona z tej liczby stanowili klienci ukraińskich linii lotniczych, to o 18 procent więcej niż w 2017 roku. Blisko jedną trzecią, 30 procent, całego ruchu pasażerskiego generowały linie niskokosztowe. To pozwoliło połączyć Ukrainę z Unią Europejską i latać głównie tym z Ukraińców, którzy podjęli prace na zachód od granic swego kraju.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.