Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

UE kontra USA: Wet za wet. Nakręca się wojna handlowa


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-10-22 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

UE kontra USA: Wet za wet. Nakręca się wojna handlowa
fot. Boeing Media
Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź Unii Europejskiej, po tym jak Biały Dom ogłosił cła na europejskie towary. Komisarz UE ds. handlu Cecilia Malmstroem zapowiedziała, że Bruksela czeka już tylko na decyzje Światowej Organizacji Handlu (WTO) w sprawie wysokości ceł, które Stary Kontynent będzie mógł nałożyć na Stany w związku z nielegalnym subsydiowaniem Boeinga przez USA.
Przypomnijmy, że w wyniku orzeczenia WTO, które zezwoliło Stanom nałożenie ceł na łączną kwotę 7,5 mld dolarów na towary importowane z Unii Europejskiej, Donald Trump zdecydował się na nałożenie dodatkowych obciążeń na szereg towarów sprowadzanych z Europy. Miało to przede wszystkim uderzyć w te państwa, które winne są nielegalnemu finansowaniu Airbusa: Niemcy, Francję, Hiszpanię i Wielką Brytanię. Całe zamieszanie jest elementem trwającego już 15 lat sporu pomiędzy USA a Europą w sprawie nielegalnego wspieranie swoich producentów lotniczych – Airbusa i Boeinga.

Obie strony mają za uszami

– Żałujemy, że Stany zdecydowały się na wprowadzenie taryf. Ten krok nie pozostawia nam żadnej alternatywy, jak tylko w odpowiednim czasie pójść w kierunku naszych ceł – oświadczyła w komunikacie Malmstroem.

Zarówno Unia Europejska, jak i USA zostały uznane przez WTO za winne nielegalnego subsydiowana swoich producentów lotniczych. WTO podjęła wcześniej w październiku decyzję, która umożliwiła Stanom Zjednoczonym nałożenie taryf wobec wybranych towarów importowanych z UE, jednak samo orzeczenie o nielegalności europejskich subwencji dla Airbusa zapadło już wcześniej.

W przypadku Amerykanów Światowa Organizacja Handlu wyliczyła cła i zgodziła się na ich nałożenie, natomiast sprawa europejska, jeśli chodzi o wysokość możliwych taryf, jeszcze się toczy. Bruksela wnioskuje do WTO o zgodę na nałożenie ceł na towary zza oceanu o wartości 12 mld dolarów. – Nakładanie taryf na siebie długoterminowo nie służy niczyim interesom. Wyrządzi to poważne szkody w zintegrowanym łańcuchu dostaw sektorom lotniczym w USA i UE oraz zaszkodzi wielu innym sektorom już cierpiącym przez obecne napięcia handlowe – zaznaczyła Malmstroem.

Unijna komisarz wskazała, że zarówno UE, jak i USA zostały uznane przez WTO za winne łamania zasad. Jak podkreśliła, obie strony jako najwięksi na świecie producenci lotniczy powinny zasiąść do negocjacji, by znaleźć rozwiązanie, które będzie zrównoważone i zgodne z zasadami WTO.

Końca nie widać

Malmstrom zaznaczyła, że w lipcu UE przedstawiła stronie amerykańskiej konkretne propozycje w sprawie istniejących subsydiów i przyszłego wsparcia dla obu producentów samolotów, amerykańskiego i europejskiego. – Oferta jest na stole – zaznaczyła komisarz.

Amerykanie nie palą się jednak do rozmów i wykorzystali limit ustalony przez WTO do cna. A to przecież tylko element wymiany ciosów, jaką rozpoczęła administracja prezydenta Dolanda Trumpa. W marcu 2018 roku Biały Dom ogłosił cła w wysokości 25 proc. na stal i 10 proc. na aluminium importowane do Stanów. Skłoniło to Unię w czerwcu ubiegłego roku do nałożenia ceł w wysokości 2,8 mld euro na amerykańskie towary, takie jak whiskey, motocykle i sok pomarańczowy.

Cały czas wisi w powietrzu groźba nałożenia ceł na samochody i części do nich. To byłoby potężne uderzenie w wiele państw europejskich, w tym w Polskę, i nakręciłoby jeszcze bardziej wymianę razów pomiędzy Starym Kontynentem i Stanami. Na razie wydaje się, że chwilowo udało się wypracować kompromis, który nie dopuści do wprowadzenia takich taryf, ale o prezydenturze Donalda Trumpa można eufemistycznie powiedzieć, że nie należy do najbardziej stabilnych w swej polityce i przewidywalnych. Nie wiadomo jak Stany zareagują, gdy WTO pozwoli Unii nałożyć miliardowe taryfy na amerykańskie towary, w ramach ukarania USA za nielegalne finansowanie Boeinga. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Cargo: Lipcowa stabilizacja stawek za przewóz

Biznes i przemysł

Cargo: Lipcowa stabilizacja stawek za przewóz

Tomasz Śniedziewski 14 sierpnia 2019

Branża lotnicza rok po wybuchu wojny handlowej pomiędzy USA i Chinami

Prawo i polityka

Branża lotnicza rok po wybuchu wojny handlowej pomiędzy USA i Chinami

Tomasz Śniedziewski 10 sierpnia 2019

Czerwcowa “rzeź” przewozów cargo

Biznes i przemysł

Czerwcowa “rzeź” przewozów cargo

Tomasz Śniedziewski 07 sierpnia 2019

 

Blue Panorama planuje rebranding. Wkrótce poleci jako Luke Air

Pasażer i linie lotnicze

Blue Panorama planuje rebranding. Wkrótce poleci jako Luke Air

27 października 2019

Drukair odebrał pierwszego ATR-a 42-600

Pasażer i linie lotnicze

Drukair odebrał pierwszego ATR-a 42-600

27 października 2019

Lilium Jet: Elektryczny pionowzlot wejdzie na rynek w 2025 r.

Biznes i przemysł

Lilium Jet: Elektryczny pionowzlot wejdzie na rynek w 2025 r.

27 października 2019

15. Dreamliner dla LOT-u (SP-LSG) coraz bliżej dostawy

Pasażer i linie lotnicze

15. Dreamliner dla LOT-u (SP-LSG) coraz bliżej dostawy

26 października 2019

United prezentuje pierwszego bombardiera CRJ550 (Zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

United prezentuje pierwszego bombardiera CRJ550 (Zdjęcia)

26 października 2019

Katowice: 13 nowości na Zimę 2019/2020

Pasażer i linie lotnicze

Katowice: 13 nowości na Zimę 2019/2020

26 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5