Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

UE. Fit for 55 – lotnictwo przyjazne dla środowiska, ale bilety droższe?


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2021-08-13 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

UE. Fit for 55 – lotnictwo przyjazne dla środowiska, ale bilety droższe?
fot. Munich Airport
Komisja Europejska zamierza obciążyć przewoźników lotniczych znacznie wyższymi, niż dotąd, opłatami. Cel takiego działania to zachęcanie pasażerów do korzystania na krótszych dystansach z bardziej przyjaznych środowisku środków transportu, głównie – z kolei. Pasażerowie nie unikną wzrostu cen biletów. Eksperci wskazują jednak, że nowe ciężary należy nakładać z umiarem, a proponowanym zmianom musi towarzyszyć rozbudowa sieci KDP.
Głównym celem Europejskiego Zielonego Ładu jest doprowadzenie unijnej gospodarki do pełnej neutralności klimatycznej w roku 2050. Aby tak się stało, trzeba – zdaniem ekspertów – obniżyć emisję gazów cieplarnianych netto do 2030r. o co najmniej 55% w porównaniu z poziomami z roku 1990. Pakiet wniosków w tej sprawie, znany pod nazwą „Fit for 55”, został przyjęty przez Komisję Europejską 14 lipca. Z punktu widzenia transportu lotniczego najistotniejsza jest zapowiedź corocznego obniżania o 4,5% liczby uprawnień do emisji dla lotów wewnątrzunijnych. Do 2026 r. bezpłatne uprawnienia mają zostać całkowicie wycofane. Emisje z lotów pozaeuropejskich mają natomiast być kompensowane w systemie CORSIA, koordynowanym przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego.

Według oficjalnych danych transport lotniczy odpowiada dziś w UE za 3,8% całej emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu (dla porównania: transport morski – 4%, transport drogowy – 20,4%).

KE: Wyrzeczenia są konieczne

Zapowiedziane rozwiązania znacząco podniosą koszty uruchamiania połączeń lotniczych. Przynajmniej część owych kosztów przewoźnicy będą zapewne chcieli przerzucić na pasażerów, podwyższając ceny biletów. Sama KE zdaje sobie sprawę z tych zagrożeń. – Chociaż w perspektywie średnio- i długofalowej korzyści wynikające z unijnej polityki klimatycznej wyraźnie przewyższają koszty tej transformacji, ta polityka może w ujęciu krótkoterminowym wywrzeć dodatkową presję na gospodarstwa domowe, mikroprzedsiębiorstwa i użytkowników transportu – przyznano w komunikacie prasowym. Proponowane w pakiecie rozwiązania mają umożliwić przystosowanie się do zmian i równomierne rozłożenie ich kosztów.

– Będziemy wspierać przejście sektora transportu na system dostosowany do przyszłych potrzeb. Stworzymy rynek zrównoważonych paliw alternatywnych i technologii niskoemisyjnych, a jednocześnie wprowadzimy odpowiednią infrastrukturę, która zapewni upowszechnienie pojazdów i statków bezemisyjnych. Pakiet ten wykracza poza ekologizację mobilności i logistyki, stanowi szansę na to, by UE stała się wiodącym rynkiem zaawansowanych technologii – deklaruje komisarz do spraw transportu Adina Vălean.

Wpływ na lotnictwo będzie miało także projektowane rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych. W jego myśl statki powietrzne muszą mieć na lotniskach w UE dostęp do pochodzącej z „czystych” źródeł energii elektrycznej. Inicjatywa ReFuelEU Aviation ma natomiast zobowiązać dostawców paliw do dostarczania coraz większych ilości paliwa lotniczego z domieszkami biopaliw oraz niskoemisyjnych paliw syntetycznych.

Furgalski: Nie dokręcać śruby zbyt mocno

Według prezesa zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adriana Furgalskiego przy wprowadzaniu nowych regulacji należy pamiętać o współzależności poszczególnych sektorów gospodarki. – Zbyt mocne i szybkie przykręcenie śruby może skutkować ograniczeniem rozwoju i w finale mniejszymi środkami na – absolutnie konieczne – przyspieszenie walki ze zmianami klimatycznymi – uważa ekspert. Zwraca też uwagę, że proponowane rozwiązania przypadną na czas wychodzenia z kryzysu wywołanego pandemią COVID-19.

– Dziesięcioletni okres wprowadzania chociażby podatku od paliw powinien być z tego względu wystarczający. Większości przewoźników udało się przetrwać dzięki pomocy publicznej, ale pamiętajmy, że mniej więcej połowa z niej jest pomocą zwrotną. Pieniądze liniom nie spadną z nieba, tylko będę musiały się znaleźć w kieszeniach podróżnych. Największe zaskoczenie dla podróżnych dotyczyć będzie tanich linii, bo już na pewno nie będzie je stać na bycie aż tak tanimi – przewiduje Furgalski.

Idące w kierunku ekologii przemiany technologiczne w lotnictwie nie zachodzą tak szybko, jak np. w motoryzacji. Samoloty nowych typów zużywają jednak o 15-20% mniej paliwa od swoich starszych odpowiedników. – Ważne, by w sytuacji wzrostu cen paliwa tradycyjnego pobudzać rynek biopaliw, obecnie bardzo drogich ze względu na niską skalę produkcji i wykorzystania (raptem 0,1% całkowitego zużycia paliw lotniczych). Myślę tutaj o jakiejś formie dopłat do produkcji biopaliw z wpływów podatkowych od paliw lotniczych starego typu, a ich wysokość nie musi być duża, bo z drugiej strony linie zaoszczędzą na kosztach praw do emisji – wskazuje prezes ZDG TOR.

Przyspieszmy budowę KDP!

W jego ocenie – choć nowe propozycje podatkowe mogą jeszcze zostać złagodzone wskutek nacisków rządów – regulacje w proponowanym dziś kształcie są raczej zagrożeniem dla lotnictwa, niż szansą dla kolei. Wiele jest też niewiadomych. – Czy zakazy lotów miałyby być przyjęte odgórnie przez Brukselę, biorąc pod uwagę czas przejazdu lub dystans? Gdybyśmy mieli świetnie rozbudowaną europejską sieć kolei dużych prędkości – proszę bardzo. Wiemy jednak, że te szczątki, które są na kontynencie, nie zapewniają dobrych jakościowo połączeń wewnątrz poszczególnych krajów członkowskich, a co dopiero między nimi – argumentuje Furgalski. Jak dodaje, rozbudowa sieci KDP powinna wyprzedzać nakładanie dodatkowych ciężarów na branżę lotniczą.

Prezes ZDG TOR podkreśla, że linie lotnicze i przewoźnicy kolejowi nie muszą być dla siebie konkurentami. – Liczę na zintensyfikowanie wspólnej oferty lotniczo-kolejowej. Nie jest to – patrząc chociażby na produkt Lufthansa Express Rail – już dziś rzecz wyjątkowa. Niemcy żadnych nakazów na siebie nie nałożyły, nie nałożyła ich także KE przy okazji udzielania zgody na pomoc publiczną, a mimo tooferta ma być do końca tego roku znacząco zwiększona z ponad 120 dzisiaj funkcjonujących połączeń – przypomina.

Sipiński: Przewoźnikom potrzeba motywacji do zmian

Więcej optymizmu żywi analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight Dominik Sipiński. W jego ocenie wzrost cen wprawdzie nastąpi, jednak na dłuższą metę na przemianach w sektorze transportu skorzystają wszyscy. – Pakiet Fit for 55 ma przede wszystkim doprowadzić do tego, aby lotnictwo ponosiło pełne, porównywalne z innymi gałęziami transportu koszty środowiskowe działalności. Ponieważ obecnie lotnictwo otrzymuje środowiskowe subsydia w postaci zwolnienia paliwa lotniczego z podatku czy darmowych przydziałów zezwoleń na emisję w ramach ETS, likwidacja tych subsydiów niewątpliwie zwiększy koszty operacyjne – przyznaje. Z powodu niskich nawet przed pandemią marż (zwykle nie więcej niż 5%) przewoźnicy będą musieli podnieść ceny biletów.

– Należy też się spodziewać, że wzrost kosztów jeszcze bardziej zmotywuje linie do szukania alternatyw na krótkich trasach, przede wszystkim w postaci zacieśnionej współpracy z koleją – przewiduje Sipiński. – Dlatego propozycje Komisji są korzystne: loty po Europie powinny być bardziej kosztowne, aby zachęcać zarówno przewoźników, jak i pasażerów do podróży koleją. Oczywiście w parze z tymi zmianami muszą iść inwestycje i usprawnienia organizacyjne na kolei – zastrzega. Przypomina też, że skutki nadmiernej emisji gazów cieplarnianych będą groźniejsze, niż nieco droższe podróże samolotami.

Polski narodowy przewoźnik lotniczy nie zajął jeszcze stanowiska w sprawie pakietu Fit for 55. Jak tłumaczy biuro prasowe, proponowane rozwiązania są dopiero przedmiotem dyskusji. – Zarówno Polska Grupa Lotnicza, jak i sam LOT uczestniczą aktywnie w konsultacjach na temat pakietu. Regulacje mogą mieć wpływ na wzrost cen biletów, jednak – nie znając ostatecznego kształtu Fit for 55 – jesteśmy ostrożni w prognozowaniu. Analizujemy, jak duży wpływ będą miały te propozycje na LOT i lotnictwo ogółem – mówią pracownicy biura prasowego PLL LOT.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5