Linie Turkish Airlines zwiększają zamówienia na samoloty A350-900, które są dostępne w krótkim terminie. Przewoźnik przejmie kilka samolotów zbudowanych dla Aerofłotu - donosi niemiecki portal aero.de.
Turkish Airlines odbiorą sześć kolejnych airbusów A350-900. Samoloty dołączą do floty w 2022 i 2023 roku, ogłoszono w środę (18 maja) w Stambule, ale przewoźnik nie ujawnił oficjalnie żadnych dalszych informacji w aktualizacji dla inwestorów.
Według przedstawicieli Airbusa, umowa obejmuje samoloty od Aerofłotu, których Airbus nie był w stanie dostarczyć do klienta ze względu na sankcje nałożone na Rosję. Trzy z tych samolotów są już w pełni gotowe, a Turkish Airlines chce odebrać dostawy A350-900 z zainstalowanymi kabinami Aerofłotu co może potwierdzać jedno z opublikowanych zdjęć.
Aerofłot zamówił u airbusa 22 A350-900. Przed sankcjami UE, w związku z wojną Rosji z Ukrainą, Airbus dostarczył tylko siedem samolotów, a pozostałe 15 miało być dostarczonych do końca 2023 r. Jak donoszą osoby zaznajomione ze sprawą, Turkish odbierze trzy A350-900 przeznaczone dla Aerofłotu. Mają one dwuklasową konfigurację pokładu dla 316 pasażerów: 28 w klasie biznes w konfiguracji 1-2-1 i 288 w klasie ekonomicznej w konfiguracji 3-3-3. Dla porównania, samoloty A350 odebrane przez Turkish również mają dwuklasową konfigurację pokładu, ale dla 329 pasażerów: 32 w klasie biznes w konfiguracji 1-2-1 i 297 w klasie ekonomicznej w konfiguracji 3-3-3.
Turkish Airlines wybiera A350 XWB w 2018 r. Linia podpisała wtedy zobowiązanie (MoU) w sprawie zakupu 25 samolotów A350-900 wraz z pięcioma opcjami. Airbus zebrał do tej pory zamówienia na 918 samolotów A350: 743 A350-900, 153 A350-100 i 22 A350F. Do końca kwietnia Airbus dostarczył 480 samolotów A350: 416 A350-900 i 64 A350-1000.
Flota szerokokadłubowa Turkisha
Turkish Airlines posiadają ponad 300 samolotów w swojej flocie komercyjnej i obsługują ponad 200 miast na całym świecie. Linia dysponuje flotą złożoną zarówno z samolotów Boeinga, jak i Airbusa. Posiadając jedną z najmłodszych flot na świecie, linia dąży do zwiększenia oszczędności paliwa poprzez wzbogacenie swojej floty o samoloty nowej generacji. Flota szerokokadłubowych samolotów pasażerskich tureckiego przewoźnika składa się ze 114 maszyn: 23 A330-200, 37 A330-300, sześciu A350-900, 33 B777-300(ER) i 15 B787-9. Turkish oczekuje na dostawę 30 samolotów szerokokadłubowych: 20 A350-900 i 10 B787-9 Dreamliner.
Lufthansa również zainteresowana A350 dla Aerofłotu
W ostatnich dniach dowiedzieliśmy się również, że niemiecka Lufthansa jest zainteresowana A350-900 przeznaczonymi do dostawy dla Aerofłotu. Grupa LH rozważa także możliwość uzupełnienia brakujących samolotów szerokokadłubowych, większymi A350-1000, które zostały odrzucone przez Qatar Airways. Póki co braki w dostawach dla Aerofłotu i Qatar Airways stawiają pod znakiem zapytania planowane zwiększenie produkcji A350 do sześciu samolotów miesięcznie w 2023 r.