Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Turkish Airlines chcą latać do Krakowa


Wstecz Dalej

Autor:

Mateusz Kieruzal

Data publikacji:
2022-08-16 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Turkish Airlines chcą latać do Krakowa
fot. Piotr Bożyk
Flagowe linie lotnicze z Turcji ogłosiły 14 destynacji, do których Turkish Airlines chciałby rozpocząć oferowanie regularnych lotów. Na lisice ponownie znalazł się Kraków. Przeszkodą dla przewoźnika jest obecna bilateralna umowa lotnicza między Polską, a Turcją, zawarta jeszcze w czasach PRL-u, która nie pozwala na odbywanie się lotów do i z Stambułu, z innego polskiego portu lotniczego niż ze stołecznego Lotniska Chopina.
Po opublikowaniu pozytywnych raportów za pierwszą połowę bieżącego roku Turkish Airlines ogłosiły 14 nowych kierunków, które turecki narodowy przewoźnik lotniczy planuje obsługiwać w nadchodzących latach. Linie lotnicze odnotowały dużą liczbę pasażerów i największy wzrost przychodów od momentu wybuchu pandemii koronawirusa. Turkish Airlines, a w zasadzie Türkiye Hava Yolları, planują wykorzystać tę dynamikę do rozwoju międzynarodowej sieci swoich tras.

Większość linii lotniczych działa tylko na jednym lub dwóch kontynentach. Turkish Airlines to jedne z niewielu linii lotniczych, które łączą wszystkie cztery zakątki Ziemi. Destynacje, do których zamierzają latać tureckie linie cechują się, jak wskazują linie, wysokim popytem. Miejsca docelowe mają być oferowane bezpośrednie usługi z hubu przewoźnika znajdującego się w porcie lotniczym w Stambule. Linie zamierzają otworzyć nowe trasy do Europy (sześć kierunków), Stanów Zjednoczonych (dwa miasta), na Bliski Wschód (jedna trasa). Dwie nowe destynacje zostaną dodane w Azji, a trzy w Afryce.

Dwa nowe kierunki w Stanach

Dwa miejsca docelowe w USA, które zamierza obsługiwać Turkish, to Denver w stanie Kolorado i Detroit w stanie Michigan. Ponieważ ograniczenia pandemiczne zostały złagodzone, linie lotnicze skoncentrowały się na zwiększeniu liczby oferowanych rejsów do USA. W ubiegłym roku przewoźnik dodał do swojej amerykańskiej siatki aż trzy nowe miasta. W maju 2021 roku linie rozpoczęły obsługę lotów do Newark. Kilka miesięcy później, we wrześniu, Turkish zainaugurował połączenie do Dallas/Fort Worth, a w czerwcu tego roku flagowiec z Turcji poleciał pierwszy raz do położonego w północno-zachodnich Stanach Zjednoczonych – Seattle.

Turkish Airlines obecnie wykonuje bezpośrednie loty ze Stambułu do 12 miast w USA. Co tydzień w obie strony linie oferują miedzy Turcją a Ameryką ponad 88 tys. foteli. Trzy lata temu, w lipcu 2019 roku, linie lotnicze obsługiwały tylko 10 miejsc docelowych w Stanach Zjednoczonych i oferowały łącznie prawie 49 tys. miejsc tygodniowo między tymi dwoma krajami. Chociaż siatka połączeń zwiększyła się o dwa kierunki, oferowana podaż prawie się podwoiła. Było to możliwe dzięki zwiększeniu ilości lotów na kluczowych trasach do Nowego Jorku, Chicago, Los Angeles czy Miami.

Kraków priorytetem

Linie lotnicze zamierzają rozszerzyć działalność o sześć nowych destynacji na kontynencie europejskim. Turkish Airlines chciałby latać do Krakowa, o czym informuje portal „Routes”. Stolica Małopolski od dłuższego czasu znajduje się, jako priorytet, na liście planowanych nowych kierunków, lecz obowiązująca bilateralna umowa lotnicza miedzy Polską a Turcją, która była zawarta jesze w czasach PRL-u, zezwala na regularne komercyjne loty miedzy Republiką Turecką (Stambułem) a Warszawą. Dopóki umowa nie będzie renegocjowana przez rządy obu krajów, plany Turkish Airlines pozostaną dalej planami.

Tureckie linie chciałby połączyć Stambuł także z Palermo we Włoszech, Nantes we Francji, A Coruñą w Hiszpanii, Machaczkałą w Rosji oraz azerskim Lankaran. Turkish Airlines obsługuje obecnie regularne loty do 118 miejsc w Europie. Te miejsca docelowe są rozproszone w 43 różnych krajach.

Na Bliskim Wschodzie Turkish planuje latać do saudyjskiej Abhy. Miasto położone w południowo-zachodniej Arabii Saudyjskiej, w pobliżu Morza Czerwonego, jest zamieszkiwane przez milion mieszkańców. Na liście przyszłych kierunków znajdują się także trzy kolejne miasta w Afryce: Asuan w Egipcie, Hargejsa w Somalilandzie oraz Port Sudan w Sudanie. Turecki przewoźnik lata obecnie do 62 miast w 41 krajach afrykańskich państwach.

Ostatnie dwa wymienione kierunki znajdują się w Azji, a linie lotnicze wskazują kazachskie Atyrau i pakistański Sialkot jako potencjalne nowe trasy. W aktualnej siatce połączeń znajdują się dwa miasta w Kazachstanie: Ałmaty i Nur-Sułtan. W pakistańskiej siatce połączeń Turkish Airlines znajdują się Islamabad, Karaczi oraz Lahore.

Zysk za pierwsze półrocze

Turecki przewiózł w lipcu 7,8 mln pasażerów, w porównaniu z 7,1 mln podróżnych, którzy skorzystali z usług tureckich linii w lipcu 2019 r. Współczynnik wypełnienia miejsc w samolotach wyniósł w zeszłym miesiącu 86,1 proc. Podaż miejsc za lipiec tego roku liczona w pasażeromilometrach (ASK) wzrosła o 18,5 proc., do 20,5 miliarda, w porównaniu z 17,3 miliardami zaoferowanymi w tym samym miesiącu trzy lata temu.

Po stronie finansowej, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku linie lotnicze odnotowały przychody w wysokości 7,6 mld dolarów. Jest to 27,5-proc. wzrost w porównaniu z pierwszą połową 2019 r. Linie zanotowały zysk netto w wysokości 664 mln dolarów. W tym samym okresie trzy lata linie straciły 193 mln dolarów.

Oprócz wzrostu liczby pasażerów, wzrost liczby przewożonych ładunków w znacznym stopniu przyczynił się również do sukcesu Turkish Airlines. Turecki flagowiec stwierdza, że wiele z niedawnych sukcesów można przypisać wzrostowi wolumenu przewożonego frachtu, który zaczął dominować podczas trwania pandemii. Linie przez długi okres kontynuowały loty towarowe swoimi samolotami pasażerskimi.

Turkish Airlines obecnie latają do 335 destynacji w 129 krajach na całym świecie. Jeśli chodzi o siatkę linii lotniczej, ważne jest podkreślenie siły jej położenia geograficznego, które pozwala linii lotniczej latać do całej Europy, Bliskiego Wschodu, Azji Środkowej oraz Afryki Północnej i Wschodniej flotą samolotów wąskokadłubowych. 55 krajów znajduje się w zasięgu 3,5-godzinego lotu ze Stambułu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Turkish Airlines pobiły rekord dziennej liczby pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines pobiły rekord dziennej liczby pasażerów

Mateusz Kieruzal 18 lipca 2022

Linie anulują tysiące rejsów. LOT wypada dobrze na tle Europy

Pasażer i linie lotnicze

Linie anulują tysiące rejsów. LOT wypada dobrze na tle Europy

Rafał Dybiński 12 lipca 2022

Słowenia wesprze linie za loty do Lublany. Dostanie także LOT.

Biznes i przemysł

Słowenia wesprze linie za loty do Lublany. Dostanie także LOT.

Mateusz Kieruzal 07 lipca 2022

 

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

Prawo i polityka

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

22 września 2022

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

Pasażer i linie lotnicze

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

22 września 2022

Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko!

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko!

22 września 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5