Tunel o długości przeszło 4 km ma pozwalać na rozwijanie prędkości 160-200 km/h (dokładna wartość maksymalna zostanie określona w trakcie projektowania). Linia będzie zasilana prądem przemiennym o napięciu 25 kV. Szacowany wstępnie koszt realizacji kolejowego całego odcinka Warszawa – CPK – Łódź (wraz z tunelem) wynosi ok. 10 mld zł. Linia ma być częścią tzw. „szprychy” nr 9 z Warszawy do Wrocławia i Poznania. CPK deklaruje oddanie jej do użytku wraz z samym lotniskiem – w roku 2027.
Tunel pod centrum Łodzi to pierwsza z inwestycji „komponentu kolejowego” CPK, która wkroczyła w fazę projektowania. Jest to – między innymi –
zasługą współpracy z PKP PLK, które przekazały CPK uzyskaną w poprzednich latach decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych.
– Harmonogram jest obecnie dotrzymywany. Jak na każdej dużej inwestycji, jest jednak wiele niewiadomych. Liczymy się z niespodziankami. Harmonogram jest ambitny ale realny. Robimy wszystko, by go dotrzymać, i na razie się to udaje – mówi „Rynkowi Kolejowemu” pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Jak dodaje, nie jest wykluczone wykorzystanie dla potrzeb inwestycji tarczy „Katarzyna”, drążącej obecnie tunel średnicowy.
O zamówienie ubiegały się trzy podmioty. Początkowo, 25 maja, zamawiający ogłosił, że zwyciężyła oferta konsorcjum Metroprojekt i SUD-Architekt Polska – jedyna, która nie została odrzucona. Później jednak, po odwołaniach konkurentów, w lipcu CPK unieważnił czynności wyboru oraz odrzucenia ofert. Firma Egis została przywrócona do postępowania. 7 września miało miejsce ponowne rozstrzygnięcie przetargu – za najkorzystniejszą została ponownie uznana oferta konsorcjum Metroprojekt i SUD.
Cena brutto wynosi 73,616 mln zł (59,8 mln zł netto) – znacznie mniej od kosztorysu inwestorskiego (148,273 mln zł, w tym 135,811 mln zł na zadanie podstawowe). Zadania opcjonalne to m. in. nadzór autorski oraz sporządzenie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji zezwalających na budowę posterunku odgałęźnego na łódzkiej Retkini. Koncepcja programowo-przestrzenna ma być gotowa w ciągu czterech miesięcy od zawarcia umowy, a cała dokumentacja budowlana wraz z uzyskaną decyzją środowiskową – do końca października 2022 r. Budowa ma rozpocząć się w roku 2023.
Metroprojekt to firma z 70-letnim doświadczeniem. Na swoim koncie ma sporo projektów związanych z budową I i II linii metra w Warszawie. Doświadczenie to z pewnością okaże się przydatne w łódzkich realiach. – W Łodzi planowany tunel KDP ma prowadzić pod obszarem zabudowanym typowo miejską tkanką, w tym pod budynkami objętymi ochroną konserwatorską. Ich stan, biorąc pod uwagę ekspansywną rozbudowę miasta w krótkim okresie bardzo dynamicznego rozwoju w XIX wieku, jest często opłakany. Ponad 100-letnie kamienice ulegają pęknięciom, a stan niektórych z nich grozi zawaleniem –
pisał w sierpniu na łamach "Transportu Publicznego" prezes zarządu SITK RP prof. dr. inż. Janusz Dyduch.
– Jakość inwentaryzacji obiektów, nie tylko budowlanych, ale również infrastrukturalnych, w obszarze projektowania Kolei Dużych Prędkości będzie zatem w dużej mierze stanowić o sukcesie lub porażce całego przedsięwzięcia. Proces ten, jeśli będzie prawidłowo przeprowadzony, pozwoli w przyszłości zminimalizować koszty budowy, jak również pozwoli ograniczyć przenoszenie ryzyk z etapu projektu na wykonawcę – dodał.