Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Trudna sytuacja lotniska Poznań-Ławica. Większość przychodów na odszkodowania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Trudna sytuacja lotniska Poznań-Ławica. Większość przychodów na odszkodowania
fot. Poznań-Ławica
Poznański port lotniczy mierzy się ze skutkami pandemii koronawirusa. Lotnisko otrzymało pożyczkę w wysokości 25 mln zł oraz 8 mln zł pomocy od państwa. To jednak niewystarczające kwoty, bowiem do regularnych wydatków portu dochodzą odszkodowania z tytułu utworzenia wokół lotniska Obszaru Ograniczonego Użytkowania (OOU).

Port Lotniczy Poznań-Ławica otrzymał na początku marca tego roku pożyczkę w wysokości 25 mln zł od Wielkopolskiego Funduszu Rozwoju. Kwota zostanie przeznaczona na łagodzenie skutków pandemii COVID-19. Pożyczka udzielona została na 6 lat.

– Poznań-Ławica jako lotnisko regionalne obsługujące przede wszystkim Wielkopolan, stanowiąc dla nich lotnisko pierwszego wyboru, nie udźwignąłby skutków pandemii i utraty 70 proc. wszystkich przychodów w roku, gdyby nie Duża Pożyczka Płynnościowa zaoferowana naszemu portowi przez Wielkopolski Fundusz Rozwoju – mówił Mariusz Wiatrowski, prezes poznańskiego lotniska.

W zeszłym roku port otrzymał również 8 mln zł pomocy rządowej z puli 142 mln na przeciwdziałanie skutkom koronawirusa dla portów regionalnych. To jednak za mało.

– Cały czas zabiegamy o to, aby port lotniczy otrzymał również pomoc rządową, pomoc bezzwrotną. Otrzymał ją w zeszłym roku w kwocie nieco ponad 8 mln zł – to jest zdecydowanie za mała kwota. Liczymy na to, że nastąpi jakaś refleksja na poziomie rządowym, aby skierować do portów lotniczych dużo większe pieniądze. Myślę, że tak się będzie działo niemal na całym świecie – komentuje Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego.

Niewielki ruch, inwestycje stoją

Poznańskie lotnisko zakończyło rok 2020 z wynikiem 657 709 pasażerów, co oznacza spadek o 72 proc. w porównaniu do roku 2019. Warto w tym miejscu przypomnieć, iż w latach 2017-2019 ruch pasażerski wzrósł tam z poziomu 1,85 mln do 2,37 mln, czyli obsłużono o ponad pół miliona podróżnych więcej.

Pandemia koronawirusa spowodowała również zastój inwestycyjny. – Z uwagi na sytuację, z jaką boryka się od ubiegłego roku cała branża lotnicza oraz lotniska regionalne, a w tym lotnisko w Poznaniu, związaną z pandemią COVID-19 oraz wynikającą z tego sytuacją finansową Portu Lotniczego Ławica, inwestycje zostały wstrzymane i nie są realizowane. Co do planów, to będzie o nich można mówić w sytuacji powrotu do jakiejkolwiek stabilności w ruchu lotniczym, a tym samym powrotu do lepszej kondycji finansowej – komentuje dla Rynku Lotniczego Błażej Patryn, rzecznik lotniska w Poznaniu.

Większość przychodów na odszkodowania

Trudną sytuację finansową spowodowaną pandemią w roku 2020, dodatkowo uwypuklił problem wypłacanych odszkodowań z tytułu utworzenia wokół lotniska Obszaru Ograniczonego Użytkowania (OOU), które to odszkodowania wobec drastycznego spadku ruchu lotniczego i utraty przychodów, stanowią ogromne obciążenie oraz dramatycznie pogarszają i tak już bardzo trudną sytuację portu.

Dotychczas, w latach 2014-2020, poznańskie lotnisko wypłaciło już ponad 118,5 mln zł odszkodowań, wraz z odsetkami i kosztami procesów, wynikających z utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. O trudnej sytuacji związanej z odszkodowaniami i brakiem funduszy na inwestycje rozwojowe w Ławicy pisaliśmy tutaj.

Przychody ze sprzedaży za rok 2020 to 35 mln zł. Jednak w zestawieniu z wypłatą odszkodowań w tym samym roku na poziomie 24 mln (68,6 proc. rocznego przychodu) kwota przychodów nie robi wrażenia. Z kolei planowane przychody netto ze sprzedaży na rok 2021 to 44 mln zł, a przewidywane wypłaty odszkodowań mogą wynieść kolejne 17 mln zł (38,6 proc. rocznego przychodu). Obydwa czynniki, czyli spadek ruchu lotniczego oraz wypłaty odszkodowań z tytułu OOU znacząco wpływają na kondycję finansową lotniska.

Pomimo niestabilnej sytuacji pandemicznej, rok 2021 także powinien przynieść dalszą odbudowę siatki połączeń lotniczych oraz uruchomienie kolejnych nowych kierunków – już teraz przewoźnicy zapowiedzieli uruchomienie nowych tras do Wenecji-Treviso (Ryanair), Burgas (Wizz Air) oraz do Antalayi (Corendon Airlines).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Rafał Dybiński 13 września 2023

Poznań: Rekordowy lipiec w historii lotniska i ponad 356 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy czerwiec i prawie 323 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Rafał Dybiński 13 września 2023

Poznań: Rekordowy lipiec w historii lotniska i ponad 356 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy czerwiec i prawie 323 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5