Porty lotnicze Seul-Inczon lub Tokio-Narita będą pełniły rolę doradcy strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformowali w środę na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Marcin Horała i Mikołaj Wild, prezes CPK.
Wcześniej do tej roli typowany był również port Singapur-Changi.
Najlepsze od ośmiu lat w rankingu Skytrax lotnisko na świecie zostało ostatecznie pominięte w decydującym rozdaniu.
Pierwsze rozmowy z potencjalnymi partnerami z Korei Południowej i Japonii odbyły się we wtorek i środę. Doradca strategiczny ma zapewnić CPK dodatkową wiedzę operacyjną i komercyjną z zakresu efektywnego zarządzania dużymi lotniskami przesiadkowymi, która jest niezbędna na etapie opracowywania master planu i projektowania.
Porty lotnicze Inczon i Narita mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata. Spółka zarządzająca portem w Seulu współuczestniczyła w realizacji inwestycji lotniskowych w ponad 20 miejscach świata, m.in. w Turcji, Indonezji i Kuwejcie. Przedstawiciele lotniska w Tokio brali udział w projektach tego typu m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach.
– W tym roku rozstrzygniemy kilka przetargów, które zdecydują o wyborze partnerów do tego projektu i chyba najważniejszym jest wybór doradcy strategicznego lotniska. Wszystko wskazuje, że będzie to lotnisko Tokio-Narita lub port Seul-Inczon. Obydwie oferty są bardzo dobre i będziemy mieli bardzo dobrego partnera – wyznał Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds CPK.
– Ponieważ Polska nie realizowała dotychczas inwestycji o tej skali, spółka CPK postanowiła skorzystać z doświadczeń międzynarodowych, angażując do projektu kompetencje i zasoby zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata – oznajmił Horała.
– To jest pierwsza dziesiątka najlepszych lotnisk na świecie. Wsławiły się tym jak są zorganizowane i doskonałością operacyjną oraz tym, że jak wchodzą w jakąś inwestycję, to wspierają bardzo rzetelnie, ale także inwestują w inne porty, które również odnoszą sukces. To są porty znacznie większe od tych polskich. Nie chodzi nawet o liczbę pasażerów, ale jakość obsługi, a także doskonałość organizacyjną i na to możemy liczyć – stwierdził Mikołaj Wild, prezes CPK.
– Do roli doradcy strategicznego CPK poszukujemy zarządcy globalnego hubu z doświadczeniem w projektach międzynarodowych związanych z planowaniem, budową i zarządzaniem dużym lotniskiem przesiadkowym, również w zakresie transportu cargo – dodał Wild.