Partner serwisu
Prawo i polityka

TAP Portugal. KE zatwierdza ponad 2,5 mld euro pomocy publicznej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
TAP Portugal. KE zatwierdza ponad 2,5 mld euro pomocy publicznej
fot. Piotr Bożyk
Komisja Europejska 21 grudnia 2021 roku zatwierdziła 2,55 mld euro, które w ramach pomocy publicznej otrzyma portugalski flagowy przewoźnik – TAP Portugal. Państwowa pomoc ma na celu przejście przez proces restrukturyzacji. Linie otrzymają dodatkowo 107 mln euro odszkodowania za szkody poniesione w związku z pandemią koronawirusa. Wcześniejszą zatwierdzoną pomoc publiczną unieważnił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W komunikacie zamieszczonym na stronie Komisji Europejskiej można przeczytać, że pomoc finansowa udzielona przez portugalski rząd pomoże linią lotniczym mającym główną bazę w Porcie Lotniczym im. Humberto Delgado zostać zrestrukturyzowanymi i wrócić do bycia rentownymi.

– Mówimy o jedynej linii lotniczej operującej w Portugalii, która ma swój hub, co ułatwia międzynarodowe podróże pomiędzy Brazylią, Stanami Zjednoczonymi, Afryką a Portugalią i resztą Europy. Bez TAP Portugal, naród [portugalski, od red.] swoją linię bazową będzie miał w Madrycie – powiedział przed oficjalnym komunikatem KE o zatwierdzeniu pomocy publicznej, Pedro Nuno Santos, minister infrastruktury i mieszkalnictwa Portugalii.

Warunki pomocy

Wcześniejsza zatwierdzona przez Komisję Europejską pomoc publiczna w kwocie 1,2 mld euro została oprotestowana przez Ryanaira. Sąd UE w maju br. przyznał protestującemu racje, co skutkowało zablokowaniem udzielenia finansowej pomocy flagowemu przewoźnikowi z Lizbony.

Pierwszym warunkiem na jaki musiał zgodzić się przewoźnik oraz portugalski rząd jest zakaz dokonywania kolejnych przejęć, rozwoju siatki połączeń w związku z obowiązkiem redukcji liczby posiadanych samolotów w swojej flocie przez przewoźnika do momentu zakończenia restrukturyzacji. Obecnie flota linii TAP Portugal składa się z 86 samolotów. Są to głównie airbusy i embraery.

Plan zakłada rozdzielenie firm TAP Portugal i Portugalii, wyzbycie się aktywów innych niż podstawowe potrzebne do prowadzenia działalności. Chodzi głównie o spółki-córki serwisu technicznego samolotów w Brazylii, cateringu czy obsługi naziemnej.

Drugim warunkiem było oddanie przez linie osiemnastu dziennych slotów na lotnisku w Lizbonie, konkurującymi z przewoźnikiem liniami lotniczymi. Transparentny i niedyskryminujący wybór, komu przypadną sloty, zostanie zorganizowany przez samą Komisję z pomocą monitorującego powiernika. Pierwsza próba rozdzielenia praw na start i lądowanie odbędzie się przed zimowym sezonem 2022-2023.

Konsumenci mają zyskać

– Środki zaakceptowane dziś pozwolą Portugalii zrekompensować szkody bezpośrednio poniesione przez TAP jako rezultat nałożonych restrykcji w podróży, aby zahamować rozprzestrzenianie się koronawirusa. Zarazem, zatwierdzony plan restrukturyzacji zapewni przewoźnikowi drogę w kierunku długoterminowej rentowności. Znacząca pomoc publiczna opatrzona jest zabezpieczaniem przed ograniczeniami w zakłóceniu konkurencji. W szczególności, TAP zobowiązał się do uwolnienia slotów na zatłoczonych lotnisku w Lizbonie, gdzie TAP utrzymuje znaczącą pozycję rynkową. Da to możliwość konkurującym
przewoźnikom na rozszerzenie działalności na lotnisku, zapewniając uczciwe ceny i większy wybór [ofert przewoźników, od red.] dla europejskich konsumentów – oświadczyła Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej.

Działalność portugalskiej linii

TAP Portugal są największą zbazowaną linią w Portugalii. Bazy przewoźnika są w Lizbonie, gdzie mieści się główny hub i Porto, gdzie linie mają drugą, mniejszą bazę. Jest to głównym dostawca usług transportu lotniczego dla ludzi i frachtu, zarówno w kontynentalnej części kraju i Autonomicznym Regionie Madery, Azorów oraz portugalskojęzycznym krajom w Afryce i Ameryce Południowej. Przedsiębiorstwo odgrywa kluczową rolę w rozwoju portugalskiej turystyki, gospodarki. Jest jednym z największych pracodawców. W 2019 roku, przewoźnik odpowiadał za ponad połowę wszystkich operacji lotniczych odbywających się w
porcie lotniczym im. Humberto Delgado w Lizbonie.

Wcześniejsza pomoc będzie kapitałem własnym

10 czerwca 2021 roku, Portugalia notyfikowała KE plan restrukturyzacji przewoźnika, poprzez finansowanie procesu w ramach całej grupy TAP Portugal. 16 lipca 2021 roku, Komisja rozpoczęła dogłębną analizę przekazanego planu i sprawdzenie czy zaproponowane warunki są zgodne z unijnymi wytycznymi dotyczącymi restrukturyzacji.

Tego samego dnia, KE zatwierdziła ponownie 1,2 mld euro pomocy publicznej, która została wcześniej anulowana przez TSUE. W ostatecznej decyzji, wcześniejsza pomoc udzielona w formie pożyczki ulegnie konwersji na kapitał zakładowy. Dodatkowe 1,3 mld euro jest na pokrycie kolejnych strat. 107,1 mln euro, które otrzyma przewoźnik za poniesione straty z powodu wybuchu pandemii i ciągle zmieniające się obostrzenia podróży, są natomiast za okres od 1 lipca 2020 do 30 grudnia 2020 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

TAP zwiększa oferowanie na kilku kluczowych kierunkach

Pasażer i linie lotnicze

TAP zwiększa oferowanie na kilku kluczowych kierunkach

Rafał Dybiński 04 września 2023

Lufthansa, oprócz ITA Airways, przejmie również TAP Portugal?

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

TAP zwiększa oferowanie na kilku kluczowych kierunkach

Pasażer i linie lotnicze

TAP zwiększa oferowanie na kilku kluczowych kierunkach

Rafał Dybiński 04 września 2023

Lufthansa, oprócz ITA Airways, przejmie również TAP Portugal?

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5