Umowa między lotniskiem w Szymanach i linią Sprint Air, która od stycznia przyszłego roku uruchomi połączenia do Krakowa i Berlina, będzie obowiązywała przez trzy miesiące. Po tym czasie przedstawiciele przewoźnika zdecydują, czy chcą kontynuować współpracę.
Od 21 stycznia 2016 trzy razy w tygodniu Sprint Air zapewni pasażerom Szyman połączenia do Berlina i Krakowa. Najtańsze bilety do stolicy Niemiec będzie można kupić już za 149 zł. Z Krakowem sytuacja rysuje się natomiast identycznie, jak w przypadku uruchomienia sezonowego połączenia do stolicy Małopolski z Bydgoszczy – za najtańszy bilet trzeba będzie zapłacić 99 zł.
Jednocześnie przedstawiciele przewoźnika utrzymują, że aby trasy były rentowne, bilety poza promocją musiałyby kosztować ponad 400 zł. Dlatego pula najtańszych biletów będzie znacznie ograniczona. Ceny na połączenia mają też być uzależnione od zainteresowania pasażerów.
A to, przynajmniej w przypadku tegorocznego, sezonowego połączenia z Bydgoszczy na trasie do Krakowa było niemałe. Samoloty latały bowiem niemal ze 100-proc. wypełnieniem, co przełożyło się też na to, że najprawdopodobniej trasa zostanie wznowiona również w przyszłym roku.
Przedstawiciele samorządu warmińsko-mazurskiego deklarują, że nie będą dopłacać do połączeń, ale ryzyko przedsięwzięcia weźmie na siebie lotniskowa spółka. To oznacza, że jeśli jakaś trasa nie będzie cieszyła się dużym zainteresowaniem, straty z tego tytułu pokryje samorząd. W drugą stronę oznacza to również, że jeśli pasażerów będzie więcej, przewoźnik podzieli się zyskami z portem. Władze spółki Warmia i Mazury, zarządzającej lotniskiem zakładają, że wypełnienie jednego samolotu na trasie nie wyniesie mniej niż 80 proc.
Przedstawiciele lotniska zapewniają, że wciąż trwają rozmowy z innymi liniami na temat uruchomienia kolejnych tras z Szyman. Intensywne negocjacje dotyczą m.in. połączenia z Monachium, które najprawdopodobniej miałyby uruchomić słoweńskie linie Adria Airways.
Całkowity koszt budowy lotniska pasażerskiego w Szymanach wynosi 205 mln zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego sięga 121 mln zł. Lotnisko jednocześnie będzie mogło podjąć trzy samoloty średniej wielkości. Tuż obok terminala wybudowano linię kolejową, po której z Olsztyna do lotniska pasażerowie dojadą w 45 minut. Połączenie zostanie uruchomione wraz z uruchomieniem z portu pierwszych lotów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.