Szwedzka Administracja Materiałów Obronnych FMV (Försvarets Materielverk) podpisała w piątek (23 maja) umowę z Bombardier Aerospace na zakup dwóch używanych odrzutowców biznesowych Global 6500 dalekiego zasięgu. Samoloty te zastąpią dwa odrzutowce Gulfstream używane obecnie do transportu VIP-ów przez 75 Eskadrę Lotnictwa Państwowego (75th State Aviation Squadronen).
Umowa obejmuje także wstępne szkolenie załóg i techników, a jej wartość wynosi 115 mln dolarów amerykańskich (1,1 mld koron SEK). W siłach powietrznych Szwecji Global 6500 będzie oznaczony jako Tp106. Nowy samolot oferuje synergię operacyjną z S106 GlobalEye, który jest oparty na tej samej platformie lotniczej. Dostawy zakupionych maszyn zaplanowano kolejno na listopad i grudzień tego roku.
Obecnie użytkowane samoloty Gulfstream, jeden G-IVSP (Tp102C / 102004) i jeden G550 (Tp102D / 102005), zostały dostarczone do Szwecji kolejno w grudniu 2000 r. i czerwcu 2011 r.
- Jesteśmy dumni, że Szwedzkie Siły Powietrzne wybrały nasz samolot Global 6500 do transportu najważniejszych osób w państwie. Rządy na całym świecie wybierają samoloty Global ze względu na ich wydajność, efektywność operacyjną i elastyczność w realizacji szerokiego zakresu misji specjalnych - można przeczytać w oświadczeniu Bombardiera.
Global 6500 - bizjet dalekiego zasięgu
Global 6500 oferuje doskonałe połączenie luksusu z wydajnością. Niezwykle uniwersalne i funkcjonalne wnętrze samolotu może pomieścić 17 pasażerów. Przestronna, elegancka kabina wyposażona jest w bardzo szerokie siedzenia z wyższymi podłokietnikami i podzielona jest na trzy sekcje, umożliwiające produktywny przebieg spotkań i konferencji dzięki najszybszej pokładowej łączności internetowej, korzystanie z systemów rozrywki zapewniających ultra wysoką rozdzielczość, spożywanie posiłków lub wypoczynek w najspokojniejszej części samolotu: Private Suite. Jest to pomieszczenie z przyległą łazienką oraz prysznicem, jedynym w swojej kategorii, dużą szafą, sofą kuszetką, szerokim oknem i niezależnym systemem regulacji temperatury. Projekt kabiny uwzględnia prywatność i produktywność pasażerów oraz obejmuje oddzielną część wypoczynkową dla załogi i toaletę.
Dzięki swojej niezwykłej operacyjności Global 6500 jest w stanie lądować na trudno dostępnych lotniskach np. Ze stromymi podejściami o nachyleniu do 6 stopni, a dzięki nowym silnikom Rolls-Royce Pearl może z łatwością odbyć lot na trasie łączącej główne węzły komunikacyjne, takie jak Nowy Jork i Dubaj czy Hong Kong i Londyn. Całkowity zasięg wynosi 12 223 km, a górna granica stałej prędkości – 956 km/h.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.