fot. Sdeclan82, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Po 25 latach niezawodnej służby QantasLink wycofały ostatniego bombardiera Q300. Turbośmigłowa maszyna wykonywała rejsy łączące regionalne porty lotnicze w Australii z największymi ośrodkami miejskimi w krainie kangurów.
Ostatni lot pasażerski Q300 w barwach odbył się w sobotę, 9 sierpnia, między Sydney a Tamworth, które uważane jest za australijską stolicę muzyki country. VH-SBV, czyli samolot, który wykonał ostatni rejs, odbył swój pierwszy lot testowy w 2003 roku pod kanadyjską rejestracją C-GIHK.
22-letni bombardier Q300 jest napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi Pratt & Whitney Canada PW123E i może pomieścić do 50 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej. Samolot został dostarczony do Australii 6 czerwca 2003 roku, a jego pierwszym odbiorca były Sunstate Airlines. 11 stycznia 2009 roku maszyna trafiła do Eastern Australia Airlines, które od tego dnia wykonywały rejsy tym samolotem dla QantasLink.
Q300 stanowił podstawę floty służącej do realizacji operacji krótkiego zasięgu w QantasLink, czyli regionalnej spółce zależnej flagowego przewoźnika lotniczego Australii, choć przez flotę operatora z Antypodów w ciągu ostatnich 34 lat przewinęły się także samoloty, takie jak: Q100 i Q200. Obecnie za trzon floty turbośmigłowej odpowiadają bombardiery Q400.
W zeszłym roku linie lotnicze QantasLink nabyły 14 samolotów typu Q400 w średnim okresie eksploatacji od kanadyjskiego przewoźnika WestJet, w ramach wycofania z eksploatacji wszystkich istniejących samolotów Q200 i Q300. Przejście na flotę regionalną złożoną wyłącznie z Q400 zapewniło pasażerom dotarcie do celu nawet o 30 proc. szybciej, a liniom lotniczym niższe koszty operacyjne (wzrost liczby foteli) i niższą emisję dwutlenku węgla.
Założone w 2001 roku linie lotnicze QantasLink obecnie obsługują bazy w Adelajdzie, Brisbane, Cairns, Canberze, Darwin, Hobart, Melbourne, Perth i Sydney, dysponując mieszaną flotą samolotów obsługiwanych przez różne spółki zależne, w tym airbusy A220-300 (National Jet Systems), A319-100, A320-200 i fokkery 100 (Network Aviation) oraz Q400 (Sunstate Airlines).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.