2 miliony funtów - tyle pieniędzy zostało do tej pory przeznaczonych na prace projektowe związane z budową połączenia kolejowego do portu lotniczego Glasgow. Dalsze losy inwestycji wciąż stoją pod znakiem zapytania, ponieważ poza samą budową linii, potrzebna jest m. in. modernizacja stacji Glasgow Central.
Przeprowadzony w listopadzie przez szkocki Departament Transportu audyt wykazał kilka kwestii, które nastręczają wątpliwości w kwestii szacowanych do tej pory kosztów inwestycji. Pytania, jakie pojawiły się po przeanalizowaniu projektu, to m. in.: zapotrzebowanie na tego typu połączenie, poziom zwiększenia dostępności portu dla pasażerów w wyniku budowy połączenia oraz przede wszystkim ogólny rachunek ekonomiczny.
Stacja do przebudowy
W audycie została również uwzględniona kwestia wpływu nowego połączenia na sieć kolejową. Budowa trasy oznacza bowiem zwiększenie obciążenia stacji Glasgow Central. Wstępne plany zakładają uruchamianie czterech par pociągów na godzinę w relacji lotnisko - centrum. Przy obecnym systemie sterowania i układzie stacji dodatkowe pociągi znacznie obciążyłyby funkcjonowanie stacji, dlatego niezbędne byłyby prace modernizacyjne, których wcześniej nie uwzględniano w kosztach inwestycji.
Po przeprowadzeniu audytu odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Transportu, lokalnych samorządów oraz zarządcy infrastruktury - firmy Network Rail. W czasie rozmów wypracowane zostało wspólne stanowisko, dotyczące konieczności zwiększenia przepustowości stacji Glasgow Central. Zakres niezbędnych prac został już przekazany do Ministerstwa Transportu.
Jest plan "b"
Pierwotny plan budowy połączenia lotniskowego został wstrzymany w 2009 roku. Stało się tak z powodu braku pieniędzy na realizację. Na trasie ma znaleźć się siedem przystanków i stacji. Projekt zakłada wykorzystanie zarówno istniejących torów, jak i budowę nowych odcinków. W jego ramach ma także powstać zupełnie nowa stacja w rejonie lotniska. W świetle dotychczasowych planów, linia miałaby powstać do 2025 roku.
Na realizację całego projektu zarezerwowano 144 mln funtów. Teraz już wiadomo, że będzie to za niska kwota. Na wypadek, gdyby projekt budowy linii kolejowej upadł, jest gotowy alternatywny plan. Chodzi o ewentualną budowę linii tramwajowej. Samorząd i Ministerstwo Transportu rozważają trasę z Paisley Gilmour Street do portu lotniczego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.