Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Pekin-Daxing: Szynowe połączenia do megalotniska otwarte


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-09-27 14:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ railwaygazette.com

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pekin-Daxing: Szynowe połączenia do megalotniska otwarte
fot. materiały prasowe
Wraz z otwarciem dla ruchu lotniczego nowego pekińskiego lotniska ruszyły również linia kolejowa i metro łączące Daxing ze stolicą Chin. Warto się temu przyjrzeć zwłaszcza w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być bardzo podobny do Daxing. 
Oba lotniska mają zaplanowane dwie fazy rozbudowy – pierwszą pozwalającą obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, drugą zwiększającą przepustowość roczną do 100 mln. Oba porty, by osiągnąć swoje cele, potrzebują dobrych połączeń szynowych.

Szybka kolej

Chińskie lotnisko, otwarte oficjalnie 25 września, jest obsługiwane przez stworzoną dla niej linię kolejową liczącą 47 km długości. Aż 28 km linii znajduje się na wiaduktach. Pociągi pojadą tamtędy z maksymalną prędkością 250 km/h. Są to CR400AF o zmodyfikowanych wnętrzach z układem siedzieć  2 + 2 zamiast 3 + 2. Ta zmiana ma służyć między innymi stworzeniu dodatkowej przestrzeni dla bagaży.

Wstępne prace nad projektem o wartości 33,5 mld juanów (blisko 19 mln złotych) rozpoczęły się w grudniu 2016 r. Na dobre ciężkie maszyny wjechały na plac budowy w lutym 2018 roku po formalnym zatwierdzeniu linii przez Narodową Komisję Rozwoju i Reform Komunistycznej Partii Chin.

Połączenie kolejowe z lotniskiem będzie stanowić część międzymiastowej linii kolejowej Pekin – Xiong'an o długości 93 km, która ma być gotowa w listopadzie 2020 roku. Dobudowywany odcinek będzie miał limit prędkości na poziomie 350 km/h.

Jak widać, kolej wiodąca z Pekinu do Daxing przypomina założenia, jakie będzie spełniać linia kolejowa nr 85, która ma pozwolić, na szybkie dostanie się do CPK podróżnym z Warszawy i Łodzi. Trzeba jednak brać poprawkę, że Chińczycy są w kolejnej fazie realizacji, a my dopiero na etapie planowania. Także tempo prac prowadzonych w Państwie Środka jest nieosiągalne nad Wisłą.

Podmiejskie metro

Linia oznaczona jako Daxing Airport Express łączy się ze stacją Caoqiao linii nr 10 pekińskiego metra. W sumie w stolicy Chin jest ich dziewiętnaście. Linia do lotniska liczy 41,4 km długości, z czego 17,7 km linii znajduje się na powierzchni.

Jest ona obsługiwana przez flotę autonomicznych pociągów zbudowanych przez CRRC Qingdao Sifang, które jeżdżą z maksymalną prędkością 160 km/h. Podróż ze stacji Caoqiao trwa około 19 minut. Składy kursują pomiędzy 6:00 a 22:30 z częstotliwością  od 8 do 10 minut. Planowane jest wydłużenie linii Daxing Airport Express o odcinek liczący 3,5 km, tak by połączyć lotnisko z dzielnicą biznesową Pekinu. Prace przewidziano na lata 2020-2021.

Na metro do naszego portu lotniczego nie ma co liczyć, ale podobnym pomysłem, choć na razie mocno mglistym, jest wyrażana przez władze spółki celowej chęć wykorzystanie dronów do transportu pasażerów. Na razie jednak jest to technologia testowana i jeszcze lata zajmie jej wprowadzenie. Inna sprawa, że CPK powstanie najwcześniej w 2027 roku. Czasu jest więc sporo.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Pekin-Daxing: Formalne otwarcie lotniska

Infrastruktura i lotniska

Pekin-Daxing: Formalne otwarcie lotniska

Aleksander Domański 25 września 2019

Pekin-Daxing wzbogacił się o urzekający chiński ogród (Zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Pekin-Daxing wzbogacił się o urzekający chiński ogród (Zdjęcia)

Tomasz Śniedziewski 08 września 2019

British Airways pierwszym zagranicznym przewoźnikiem na lotnisku Pekin-Daxing

Infrastruktura i lotniska

British Airways pierwszym zagranicznym przewoźnikiem na lotnisku Pekin-Daxing

Emilia Derewienko 10 lipca 2019

 

Airbus A380 linii Emirates po raz pierwszy w Kairze

Pasażer i linie lotnicze

Airbus A380 linii Emirates po raz pierwszy w Kairze

04 października 2019

airBaltic opóźnia odejście B737-300 do przyszłego roku

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic opóźnia odejście B737-300 do przyszłego roku

04 października 2019

Mazowieckie lotniska: Odprawa w 15 sekund dzięki bramkom biometrycznym

Infrastruktura i lotniska

Mazowieckie lotniska: Odprawa w 15 sekund dzięki bramkom biometrycznym

04 października 2019

Wizz Air z ponad 20-proc. wzrostem we wrześniu

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air z ponad 20-proc. wzrostem we wrześniu

04 października 2019

Stany Zjednoczone: Cłami w Europę za dotowanie Airbusa

Prawo i polityka

Stany Zjednoczone: Cłami w Europę za dotowanie Airbusa

04 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5