Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Szczecin: 10,7 mln złotych straty netto. Berlin zagrożeniem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Szczecin: 10,7 mln złotych straty netto. Berlin zagrożeniem
Fot. Szczecin-Goleniów Airport
Położony w województwie zachodniopomorskim port lotniczy Szczecin-Goleniów zanotował w zeszłym roku stratę netto w kwocie 10,7 mln złotych. Skumulowana strata wynosi już ponad 66 mln złotych. Zarząd spółki uważa, że negatywny czynnikiem wpływającym na działalność portu jest lotnisko w Berlinie czy istnienie w Polsce lotnisk wyspecjalizowanych w obsłudze całorocznego ruchu czarterowego.

Na ostatni dzień 2022 roku cztery podmioty były udziałowcami w szczecińskim porcie lotniczym. Gmina Miasto Szczecin jest posiadaczem 38 proc. akcji, Polskie Porty Lotnicze S.A. są właścicielami 35,09 proc. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego posiada 24,67 proc. udziałów. Pozostałe udziały należą do Gminy Goleniów.

W roku 2022 z oferty lotniczej szczecińskiego portu skorzystało 419 900 pasażerów. Przewozy w roku 2022 to aż8 131-proc. wzrost w porównaniu do roku 2021. W porcie zrealizowano 9 370 operacji starów i lądowań. W ramach rozkładowego ruchu lotniczego doliczono się 386 970 podróżnych. Pozostałe 32 930 osób poleciało rejsami czarterowymi. W Goleniowie najwięcej pasażerów przewiozły tanie linie lotnicze: Norwegian, Ryanaira oraz Wizz Air. Niskokosztowcy odpowiadają za 67,43 proc. ruchu (283 121 pasażerów).

Tradycyjnym przewoźnikom przypadło 23,73 proc. ruchu (103 849). Linie czarterowe przewiozły 32 930 osób. Kierunkiem o największej liczbie pasażerów była Warszawa, do i z której poleciało 140 979 pasażerów.

Berlin i Katowice zagrożeniem dla Szczecina?

Zarząd portu wskazuje, że na zanotowane wyniki negatywnie wpływa otoczenie rozwój konkurencyjnych lotnisk: polskich i zagranicznych, które cały czas intensywnie rozwijają siatkę połączeń bezpośrednich. Dużym zagrożeniem dla lotniska w Goleniowie ma być port w Berlinie, który, jak wskazuje zarząd, posiada atrakcyjną siatkę połączeń. Aby zachęcić przewoźników do rozwoju oferty, lotnisko zmuszone jest pobierać niższe opłaty lotniskowe, co w późniejszym wyniku przekłada się na niższe przychody.

Negatywnie wpływa także brak w regionie silnych biur turystycznych, co powoduje znaczny odpływ potencjalnych pasażerów lotów czarterowych do innych lotniska. Portami, które zyskują są: Poznań, Warszawa, Wrocław, a także wspomniany wyżej Berlin. Negatywnie wpływającym czynnikiem jest także dominacja lotnisk wyspecjalizowanych w całorocznych przewozach czarterowych. W głównej mierze jest to aluzja do portu w Pyrzowicach.

10,6 mln złotych straty netto

Bilans sporządzony na dzień 31 grudnia 2022 roku po stronie aktywów i pasywów wykazał sumę 190 731 541 złotych. Przychody ze sprzedaży portu Szczecin-Goleniów w roku 2022 wyniosły 13 879 087 złotych, z czego w kwocie 3 840 898 złotych zamknęły się przychody z prowadzonej działalności lotniskowej. Przychód z czynszów i dzierżawy wyniósł 6 881 002 złotych. Sprzedaż usług lotniskowych wzrosła rok do roku o 198 proc. W roku 2021 zamknęła się ona w kwocie 6 814 479 złotych. Port zanotował przychody operacyjne w wysokości 16 283 821 złotych, o 6,3 mln złotych więcej niż rok wcześniej.

Koszty operacyjne w roku ubiegłym wzrosły w porównaniu z rokiem poprzednim o 15 proc. zamknęły się w kwocie 23 874 971 złotych, o 3,1 mln złotych więcej niż w roku 2021. Amortyzacja odpowiadała za 5 049 415 złotych. Zużycie materiałów i energii wzrosło dwukrotnie i wyniosło 3 302 607 złotych. 8,7 mln złotych przeznaczono na wynagrodzenia. Spółka Port Lotniczy Szczecin-Goleniów zamknęła zeszły rok ze stratą netto w wysokości 10 696 007 złotych, co jest w porównaniu do roku 2021 stratą niższą o 1 574 208, złotych.

Wynik jest lepszy od prognozowanego, gdyż zarząd portu w sprawozdaniu za rok wcześniejszy wskazywał, że strata za rok 2022 wyniesie 15 mln złotych. Odnotowana strata ma zostać pokryta z osiąganych w przyszłości zysków. Funkcjonowanie podmiotu w zeszłym roku zostało zapewnione przez dokapitalizowanie przez wspólników: Gminę Miasto Szczecin oraz Województwo Zachodniopomorskie środkami finansowymi w wysokości 9,84 mln złotych.

Podstawowym celem zarządu spółki na bieżący rok jest zapewnienie ciągłości funkcjonowania lotniska. Port zoptymalizował godziny, kiedy jest funkcjonalny. Lotnisko działa od godz. 07:00 do 22/23:00. Lotnisko zrezygnowało z ochrony w godzinach od 22:00 do godz. 07:00.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

inf. pras. Modlin Airport 17 listopada 2023

Turyści z Półwyspu Arabskiego pokochali latanie do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Lotniska wojskowe – planowane inwestycje

Infrastruktura i lotniska

Lotniska wojskowe – planowane inwestycje

Tomasz Dominiak 16 listopada 2023

Zobacz również:

Szczecin powinien pójść drogą Liege i postawić na cargo?

Infrastruktura i lotniska

Szczecin powinien pójść drogą Liege i postawić na cargo?

Redakcja/inf. pras. 03 października 2023

Szczecin: „Jest ściernisko, ale będzie „San Francisco”?

Infrastruktura i lotniska

Szczecin: 3 czerwca rusza wyjątkowo długi sezon czarterowy

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

inf. pras. Modlin Airport 17 listopada 2023

Turyści z Półwyspu Arabskiego pokochali latanie do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Lotniska wojskowe – planowane inwestycje

Infrastruktura i lotniska

Lotniska wojskowe – planowane inwestycje

Tomasz Dominiak 16 listopada 2023

Zobacz również:

Szczecin powinien pójść drogą Liege i postawić na cargo?

Infrastruktura i lotniska

Szczecin powinien pójść drogą Liege i postawić na cargo?

Redakcja/inf. pras. 03 października 2023

Szczecin: „Jest ściernisko, ale będzie „San Francisco”?

Infrastruktura i lotniska

Szczecin: 3 czerwca rusza wyjątkowo długi sezon czarterowy

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5