Linia Swiss odebrała dziś (20 lutego) w Hamburgu pierwszego airbusa A320neo. Pierwsza z 25 maszyn z rodziny A320neo to samolot o rejestracji HB-JDA, a napędzają go najnowsze silniki PW1100G Pure Power firmy Pratt & Whitney.
Nowa maszyna posiada imię jednego ze szwajcarskich miast – Engelberg, a na pokład zabierze 180 pasażerów w konfiguracji jednej klasy podróży. Jak donosi portal Routesonline, A320neo rozpocznie loty 15 marca br. z Zurychu do Brukseli, Hamburga i Walencji. Od 22 marca nowa maszyna poleci także do Londynu-Heathrow.
– Nasz nowy samolot z rodziny Airbus A320neo znacznie jeszcze bardziej obniży średni wiek floty samolotów Swiss. Po ich dostarczeniu średni wiek naszych samolotów będzie jednym z najmłodszych w Europie, około dziewięciu lat. Te miliardy franków wydane na nowe samoloty jeszcze bardziej podniosą naszą wiarygodność środowiskową, ponieważ eksploatacja zaawansowanej i ekonomicznej floty samolotów jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów zmniejszenia wpływu działalności lotniczej na środowisko – powiedział Thomas Klühr, dyrektor generalny linii Swiss.
Rodzina A320neo weszła do komercyjnej służby w lutym 2016 r. Samolot jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dadzą możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 110 firm i linii zamówiło 7395 maszyn z rodziny A320neo (dane z początku stycznia 2020), to około 60 proc. rynku wąskokadłubowego. Do połowy lutego producent dostarczył już 1211 samolotów z tej rodziny.
Flota linii Swiss składa się obecnie z 91 samolotów: 29 airbusów A220, dwóch A319, 19 A320, jednego A320neo, dziewięciu A321, 14 A330-300, pięciu A340-300 oraz 12 boeingów B777-300ER. Przewoźnik oczekuje na dostawę 25 samolotów: 16 airbusów A320neo, jednego A220-300 oraz ośmiu A321neo.