Partner serwisu
Prawo i polityka

Ryanair zatrzymany w Mińsku. Świat potępia incydent na Białorusi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-05-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ryanair zatrzymany w Mińsku. Świat potępia incydent na Białorusi
Fot. Andrzej Otrębski, CC-BY-SA 4.0Zatrzymany w Mińsku samolot w roku 2019 w Gdańsku.
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) jest "mocno zaniepokojona" przymusowym lądowaniem odrzutowca Ryanair na Białorusi. Linie lotnicze na całym świecie wezwały do zbadania niedzielnego incydentu.

Samolot tanich linii lotniczych z Irlandii wylądował w Mińsku pod pozorem fałszywego alarmu bombowego. Białoruskie służby aresztowały znajdującego się na pokładzie Ramana Pratasiewicza, opozycyjnego dziennikarza i działacza prowadzącego niezależny kanał w Telegramie Nexta_EN. Lot realizował Boeing 737-800 o rejestracji SP-RSM należący do Grupy Ryanair, a dokładnie do działającej w Polsce spółki Ryanair Sun.

Wśród 171 osób na pokładzie maszyny, najwięcej bo aż 94 było obywateli Litwy. Odrzutowcem leciało także jedenastu Greków, dziewięciu Francuzów, pięciu Rosja i czterech Polaków oraz obywatele Białorusi, Rumunii, Niemiec, Łotwy czy Gruzji.

ICAO stwierdziła, że niedzielny incydent mógł naruszyć międzynarodowy traktat lotniczy, ustanowiony po drugiej wojnie światowej. "Jesteśmy bardzo zaniepokojeni przymusowym lądowaniem pasażerskiego samolotu Ryanair. To mogło być sprzeczne z konwencją chicagowską, regulującą kwestie z zakresu prawa lotniczego. Czekamy na oficjalne potwierdzenie informacji od operatorów i zainteresowanych krajów" – oświadczyła ICAO.

Wyjaśnień domaga się również Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych. "Potępiamy zdecydowanie wszelkie ingerencje jakimi są wymuszone operacje lądowania, które są niezgodne z zasadami prawa międzynarodowego. Potrzebujemy teraz dochodzenia, które przeprowadzą właściwe i niezależne organy międzynarodowe" – oświadczyła International Air Transport Association (IATA).

Eksperci lotniczy na całym świecie są zgodni, że niedzielny incydent podsyci debatę na temat odporności istniejącego od dziesięcioleci systemu współpracy. Zarządzane z kanadyjskiego Montrealu ICAO nie ma uprawnień regulacyjnych, chociaż znajduje się w centrum systemu norm bezpieczeństwa, które są ponad politycznymi barierami. Zrzesza 193 państwa członkowskie, w tym... Białoruś. Traktat z 1971 roku, który również obejmuje wschodnich sąsiadów Polski, zakazuje przejmowania samolotów i przekazywania fałszywych informacji w sposób zagrażający bezpieczeństwu statków powietrznych.

– To wygląda na rażące nadużycie konwencji chicagowskiej. To barbarzyństwo – nie ma złudzeń Kevin Humphreys, zapytany przez Agencję Reutera. – Nie zdziwiłbym się, gdyby niektóre linie lotnicze omijały teraz białoruską przestrzeń powietrzną, dopóki nie będzie znanych więcej szczegółów. Każda z nich musi jednak pod własnym kątem oceny zagrożenia. To kolejny powód do zmartwień ludzi z branży – podkreślił Humphreys, który w przeszłości pracował w irlandzkim odpowiedniku Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Dlaczego powodem do zmartwień? Jak przypomina bowiem serwis "Flightradar 24" białoruska przestrzeń powietrzna jest ważnym korytarzem tras z Europy do Moskwy oraz do południowo-wschodniej Azji. Sytuację monitoruje Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). – Każde naruszenie zasad międzynarodowego transportu lotniczego musi pociągać za sobą konsekwencje – zapowiedziała Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej.

– To poważny i niebezpieczny incydent, który wymaga międzynarodowego dochodzenia. Dokładnie monitorujemy sytuację samolotu lecącego do Wilna, który musiał lądować na Białorusi, a także zatrzymanie opozycjonisty Ramana Pratasiewicza – napisał również na Twitterze Jens Stoltenberg, sekretarz generalny NATO. Wielu polityków nawołuje także do nałożenia sankcji, wśród których sugeruje m.in. zakaz lotów dla linii lotniczych Belavia do Unii Europejskiej. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

inf pras. 08 września 2023

Ryanair przewiózł w sierpniu prawie 19 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

inf pras. 08 września 2023

Ryanair przewiózł w sierpniu prawie 19 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5