Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Styczniowe wyniki Swedavii. Widać efekt podatku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-02-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ prtl.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Styczniowe wyniki Swedavii. Widać efekt podatku
fot. Alex Beltyukov/ Wikipedia
W styczniu 2019 lotniska Swedavii obsłużyły ponad 1 866 000 pasażerów, tj. o 2 procent mniej, niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. W ruchu krajowym liczba pasażerów spadła o 4 procent do 963 tys. To efekt podatku wprowadzonego z początkiem kwietnia zeszłego roku.

Szczytny cel

Od wiosny zeszłego roku wszyscy wylatujący ze szwedzkich lotnisk muszą zapłacić specjalny podatek, którego pomysłodawcą była współrządząca krajem Partia Zielonych. Rozpiętość wysokości opłaty jest dość spora. Najmniej dopłaci podróżny korzystający z połączeń wewnątrzunijnych. Sześćdziesiąt koron to odpowiednik około trzydziestu czterech złotych. Najkosztowniejsze jest latanie na dystansach powyżej sześciu tysięcy kilometrów. W takim wypadku pasażer uszczupli swój portfel o dodatkowe 430 koron (ponad 170 złotych). Wedle pomysłodawców podatek ma przyczynić się do zmiany dalekich kierunków urlopowych wybieranych przez Szwedów na bliższe, osiągalne innymi środkami transportu niż wyjątkowo trujące środowisko samoloty.

Żeby uświadomić o czym mówimy, wystarczy podać, że Polak emituje średnio około 8 ton CO2 rocznie. Międzykontynentalny lot w obie strony to ponad 1 tona wyemitowanego CO2, a zatem tyle co 1,5 miesiąca naszego normalnego życia. 

Na ile to działa

Wydaje się, że inicjatywa Zielonych przynosi oczekiwane efekty. Szwedzki rynek przewozów pasażerskich wyhamował. Od lat 90. XX wieku liczba korzystających z podniebnych podróży urosła w Szwecji dwukrotnie. Już w zeszłym roku wzrost był minimalny wyróżniał się na tle całej Europy. Teraz, jak wynika z danych przedstawionych przez Swedavię – operatora dziesięciu największych szwedzkich lotniska, tamtejszy rynek zaczyna się zwijać.

Lotnisko Göteborg Landvetter obsłużyło w styczniu 2019 roku w ruchu zagranicznym 355 tysięcy pasażerów, to tyle samo co w styczniu 2018 roku. W ruchu krajowym odprawiono ponad 96 tysięcy osób, co stanowi spadek o 6 procent licząc rok do roku. Największy ze szwedzkich portów, Arlanda w Sztokholmie obsługujący większość ruchu krajowego i międzynarodowego, odnotował 1 414 000 pasażerów w ruchu zagranicznym tj. dwuprocentowy spadek oraz 385 000 pasażerów w ruchu krajowym, to o 3 procenty mniej r/r.Niektóre z regionalnych lotnisk Swedavii odnotowały w styczniu większą liczbę pasażerów w ruchu międzynarodowym i spadek podróży krajowych.

Czy oznacza, że Szwedzi latają mniej? Niekoniecznie. Znaczny spadek ruchu krajowego to oczywisty efekt podatku. Obywatele skandynawskiego państwa zachowali się tak jak oczekiwał prawodawca – przesiedli się do innych środków transportu. Jednak ruch dalekosiężny został po prostu został częściowo przetransferowany do sąsiedniej Danii. Już przy okazji wprowadzania podatku władze Scandinavian Airlines przeniosły część swoich lotów do lotniska w Kopenhadze, które w zeszłym roku obsłużyło ponad 30 milionów podróżnych. To stanowi wzrost wobec wyników z 2017 roku o 3,8 procent. W 2017 r. port w stolicy Danii miał wzrost ruchu liczący ledwie pół procent.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wyższe przychody i zysk airBaltic za 2023 rok

Biznes i przemysł

Wyższe przychody i zysk airBaltic za 2023 rok

Rafał Dybiński 06 marca 2024

Kraków: Ponad 685 tys. pasażerów w lutym. Dużo więcej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Praga: Ponad 850 tys. pasażerów w styczniu, mniej niż w 2019 roku

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Swedavia: Emisja „zielonych obligacji” za ponad 100 mln dolarów

Biznes i przemysł

Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku

Pasażer i linie lotnicze

Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku

Aleksander Domański 11 września 2019

Pozostałe z wątku:

Wyższe przychody i zysk airBaltic za 2023 rok

Biznes i przemysł

Wyższe przychody i zysk airBaltic za 2023 rok

Rafał Dybiński 06 marca 2024

Kraków: Ponad 685 tys. pasażerów w lutym. Dużo więcej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Praga: Ponad 850 tys. pasażerów w styczniu, mniej niż w 2019 roku

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Swedavia: Emisja „zielonych obligacji” za ponad 100 mln dolarów

Biznes i przemysł

Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku

Pasażer i linie lotnicze

Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku

Aleksander Domański 11 września 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5