Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Styczniowe wyniki Swedavii. Widać efekt podatku


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-02-20 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ prtl.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Styczniowe wyniki Swedavii. Widać efekt podatku
fot. Alex Beltyukov/ Wikipedia
W styczniu 2019 lotniska Swedavii obsłużyły ponad 1 866 000 pasażerów, tj. o 2 procent mniej, niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. W ruchu krajowym liczba pasażerów spadła o 4 procent do 963 tys. To efekt podatku wprowadzonego z początkiem kwietnia zeszłego roku.
Szczytny cel

Od wiosny zeszłego roku wszyscy wylatujący ze szwedzkich lotnisk muszą zapłacić specjalny podatek, którego pomysłodawcą była współrządząca krajem Partia Zielonych. Rozpiętość wysokości opłaty jest dość spora. Najmniej dopłaci podróżny korzystający z połączeń wewnątrzunijnych. Sześćdziesiąt koron to odpowiednik około trzydziestu czterech złotych. Najkosztowniejsze jest latanie na dystansach powyżej sześciu tysięcy kilometrów. W takim wypadku pasażer uszczupli swój portfel o dodatkowe 430 koron (ponad 170 złotych). Wedle pomysłodawców podatek ma przyczynić się do zmiany dalekich kierunków urlopowych wybieranych przez Szwedów na bliższe, osiągalne innymi środkami transportu niż wyjątkowo trujące środowisko samoloty.

Żeby uświadomić o czym mówimy, wystarczy podać, że Polak emituje średnio około 8 ton CO2 rocznie. Międzykontynentalny lot w obie strony to ponad 1 tona wyemitowanego CO2, a zatem tyle co 1,5 miesiąca naszego normalnego życia. 

Na ile to działa

Wydaje się, że inicjatywa Zielonych przynosi oczekiwane efekty. Szwedzki rynek przewozów pasażerskich wyhamował. Od lat 90. XX wieku liczba korzystających z podniebnych podróży urosła w Szwecji dwukrotnie. Już w zeszłym roku wzrost był minimalny wyróżniał się na tle całej Europy. Teraz, jak wynika z danych przedstawionych przez Swedavię – operatora dziesięciu największych szwedzkich lotniska, tamtejszy rynek zaczyna się zwijać.

Lotnisko Göteborg Landvetter obsłużyło w styczniu 2019 roku w ruchu zagranicznym 355 tysięcy pasażerów, to tyle samo co w styczniu 2018 roku. W ruchu krajowym odprawiono ponad 96 tysięcy osób, co stanowi spadek o 6 procent licząc rok do roku. Największy ze szwedzkich portów, Arlanda w Sztokholmie obsługujący większość ruchu krajowego i międzynarodowego, odnotował 1 414 000 pasażerów w ruchu zagranicznym tj. dwuprocentowy spadek oraz 385 000 pasażerów w ruchu krajowym, to o 3 procenty mniej r/r.Niektóre z regionalnych lotnisk Swedavii odnotowały w styczniu większą liczbę pasażerów w ruchu międzynarodowym i spadek podróży krajowych.

Czy oznacza, że Szwedzi latają mniej? Niekoniecznie. Znaczny spadek ruchu krajowego to oczywisty efekt podatku. Obywatele skandynawskiego państwa zachowali się tak jak oczekiwał prawodawca – przesiedli się do innych środków transportu. Jednak ruch dalekosiężny został po prostu został częściowo przetransferowany do sąsiedniej Danii. Już przy okazji wprowadzania podatku władze Scandinavian Airlines przeniosły część swoich lotów do lotniska w Kopenhadze, które w zeszłym roku obsłużyło ponad 30 milionów podróżnych. To stanowi wzrost wobec wyników z 2017 roku o 3,8 procent. W 2017 r. port w stolicy Danii miał wzrost ruchu liczący ledwie pół procent.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Rekordowy rok cargo w Budapeszcie

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy rok cargo w Budapeszcie

Tomasz Śniedziewski 20 lutego 2019

Gefco uruchamia centrum obsługi pilnych dostaw lotniczych

Biznes i przemysł

Gefco uruchamia centrum obsługi pilnych dostaw lotniczych

inf. pras. 20 lutego 2019

Schiphol na granicy przepustowości. Rozwój jest konieczny

Infrastruktura i lotniska

Schiphol na granicy przepustowości. Rozwój jest konieczny

Justyna Urbaniak 20 lutego 2019

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5