Grupa wiodących stowarzyszeń lotniczych wzywa Komisję Europejską do opracowania kompleksowego, opartego na współpracy podejścia, aby zapewnić bezpieczną integrację dronów w europejskiej przestrzeni powietrznej.
Sygnatariusze inicjatywy "We are All One in the Sky", reprezentującej linie lotnicze, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, lotniska, lotnictwo biznesowe, lotnictwo ogólne, lotnictwo śmigłowcowe, producentów samolotów i dronów wystosowali list otwarty do komisarz ds. Transportu Komisji Europejskiej Adiny Valean w sprawie wniosku EASA, dotyczącego ram regulacyjnych wysokiego szczebla dotyczących bezzałogowych operacji lotniczych i zarządzania ruchem UAS.
Ramy regulacyjne muszą spełniać szereg kluczowych zasad
Pismo wzywa KE do korekty i aktualizacji najnowszej propozycji regulacji w celu zapewnienia wsparcia branży lotniczej oraz rozpoczęcia nowych i bardziej kompleksowych konsultacji, w których wezmą udział wszyscy kluczowi przedstawiciele załogowych i bezzałogowych organizacji lotniczych, a także zapewnienia przejrzystości i wydajności procesów regulacyjnych i powiązanych procesów decyzyjnych.
Sygnatariusze uważają, że nadchodzące rozporządzenie w sprawie przestrzeni kosmicznej stanowi pierwszą ważną okazję do osiągnięcia tego celu na całym świecie. Należy wyciągnąć wnioski z wdrożenia proponowanego rozporządzenia w Europie, aby poinformować o globalnych ramach ICAO i innych wysiłkach regulacyjnych na całym świecie. W związku z tym niezwykle ważne jest, aby ramy regulacyjne spełniały szereg kluczowych zasad określonych w liście wspólnych sygnatariuszy z listopada 2019 roku i zapewniały udział całej branży, zarówno załogowej i bezzałogowej.
Grobotek: Budujemy przyszłość lotnictwa
Chociaż poczyniono pewne postępy od czasu opublikowania pierwszego projektu opinii w październiku 2019 roku, zmieniony projekt rozporządzenia nadal nie w pełni uwzględnia obawy zgłoszone przez zainteresowane strony w piśmie z listopada. Sygnatariusze podtrzymują obawy dotyczące szeregu kwestii, w tym konsekwencji dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej oraz poziom jasności w zakresie obowiązków podmiotów w systemie, a także jak ułatwić interoperacyjność i praktyczne aspekty, w jaki sposób takie ramy mogą zostać wdrożone.
Sygnatariusze wzywają Komisję Europejską i państwa członkowskie do wzięcia pod uwagę tych obaw i sugestii przy zastanawianiu się, jak najlepiej postępować z tym bardzo ważnym rozporządzeniem. – Rozporządzenie w sprawie przestrzeni kosmicznej utoruje drogę do bezpiecznej integracji dronów z europejską przestrzenią powietrzną – uważa Tanja Grobotek z Civil Air Navigation Services Organization (CANSO). – Budujemy przyszłość lotnictwa, ponieważ konieczna jest wspólna praca, aby stworzyć solidne fundamenty i zapewnić, aby bezpieczeństwo i innowacje pozostały rdzeniem lotnictwa – dodała Grobotek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.