Wraz ze wzrostem ruchu pasażerskiego porty lotnicze sięgają po nowe technologie. Nie inaczej dzieje się w Porcie Lotniczym Katowice, gdzie na bieżąco sprawdzany jest średni czas obsługi pasażerów i liczba osób odprawianych w poszczególnych godzinach. Gwarantują to obrazy z kamer, które od razu przyjmują postać statystyk.
Dzieje się tak dzięki oprogramowaniu MovStat – to system analizujący anonimowe dane o przemieszczaniu się osób w miejscach publicznych. Rozwiązanie bazuje na obrazach z kamer, które następnie są przetwarzane na liczby. Dzięki temu Katowice Airport otrzymuje statystyki ruchu pasażerów porównywalne do tych, jakie oferuje Google Analytics witrynom internetowym.
Na lotnisku w Pyrzowicach MovStat korzysta z dziesięciu kamer, umieszczonych w strefie kontroli bezpieczeństwa terminalu B. Pięć obiektywów skierowano na kolejki, a pozostałe na bramki przy kontroli pasażerów. Autorem rozwiązania jest firma technologiczna Netizens.
Dane o ruchu podróżujących trafiają do panelu administracyjnego, który jest dostępny z poziomu strony internetowej. Dzięki temu pracownicy katowickiego lotniska na bieżąco otrzymują informacje m.in. o tym, jaki jest średni czas obsługi pasażerów, ilu już obsłużono, jaka jest średnia długość kolejek i przede wszystkim, jaka liczba osób oczekujących na lot ustawiła się w konkretnej kolejce. W tym ostatnim przypadku, aktualizacja w panelu następuje co 5 sekund.
Dane można przeglądać w różnych okresach, wybierając całe miesiące, czy poszczególne dni tygodnia albo przedziały godzinowe. To daje możliwość monitorowania ruchu pasażerów na lotnisku w najbardziej intensywnych momentach, na przykład w czasie porannych lotów oraz odpowiednie przygotowanie personelu przed “szczytem”. – Warto podkreślić, że obrazy z kamer są zawsze analizowane w czasie rzeczywistym, bezpośrednio w miejscu badania i nie są nigdzie przechowywane. Od razu zostają przetworzone na liczby, które są wysyłane na serwer i trafiają do panelu klienta. Tam dane przybierają już postać statystyk, w formie intuicyjnych oraz miłych dla oka wizualizacji. To sprawia, że nasze rozwiązanie może być wykorzystywane nie tylko na lotnisku, ale również w branży retail, podczas dużych imprez targowych, czy punktach obsługi, gdzie analiza zachowania klientów pomaga w podejmowaniu kluczowych decyzji – zaznacza Witold Kempa, prezes Netizens.
System MovStat na katowickim lotnisku działa od ponad roku. W tym czasie zapisał już ponad 75 mln pojedynczych informacji dotyczących ruchu pasażerskiego w terminalu B, co przełożyło się na ponad 10 GB danych. Liczby te wzrosły zwłaszcza w 2018 roku, kiedy Katowice Airport po raz pierwszy w historii obsłużyło
czteromilionowego pasażera w roku kalendarzowym.
Lotnisko stale notuje wzrosty liczby pasażerów.
Październik 2018 roku był w Katowice Airport dwudziestym ósmym miesiącem z rzędu ze wzrostem ruchu pasażerskiego ogółem. Jednocześnie był to najlepszy dziesiąty miesiąc roku w historii pyrzowickiego lotniska, w którym obsłużono ponad 370 tys. podróżnych.