Nowy przewoźnik Fly Atlantic przedstawił ambicje uruchomienia szeregu tras transatlantyckich z międzynarodowego lotniska w Belfaście latem 2024 r. Linia obecnie ocenia możliwości wykorzystania samolotów Airbusa lub Boeinga.
Zgodnie z przedstawionymi w tym tygodniu planami, Fly Atlantic będzie dążył do uruchomienia tanich lotów, początkowo z sześcioma samolotami we flocie, na lotnisku w Belfaście. Do końca 2028 r. przewoźnik zamiesza potroić swoją flotę. Firma twierdzi, że obecnie prowadzi rozmowy z dwoma producentami na temat zakupu dwóch typów samolotów: airbusów A321neo oraz boeingów 737 MAX.
Fly Atlantic jest kierowany przez dyrektora generalnego Andrew Pyne'a, który dekadę temu kierował rosyjskim przewoźnikiem budżetowym Avianova. Pyne pełnił również funkcję dyrektora generalnego europejskich przewoźników Cobalt Air i Tus Airways, a także był doradcą strategicznym islandzkiego operatora Wow Air - który również obsługiwał budżetowe loty transatlantyckie. Od końca ubiegłego roku jest prezesem Channel Airways, która według rejestrów Companies House jest właścicielem Fly Atlantic.
- Przyjrzeliśmy się wielu opcjom w całej Wielkiej Brytanii i Irlandii. Belfast International i Vinci (operator lotniska) wyróżniali się pod względem udogodnień, które nam zaoferowali oraz przez swój entuzjazm i zaangażowanie w urzeczywistnienie tego projektu. Nasza wizja to Belfast jako silny hub lotniczy łączący Europę i Amerykę Północną. Brak bezpośrednich transatlantyckich usług lotniczych był wyraźnie przeszkodą dla rozwoju gospodarczego i turystycznego Irlandii Północnej, którą teraz zamierzamy usunąć. Będziemy oferować przystępne taryfy z zupełnie nowymi samolotami. Mamy już biuro na lotnisku, więc teraz będziemy budować infrastrukturę, aby wspierać uruchomienie linii. Rekrutację do zespołu zaczynamy na początku 2023 r. - powiedział Andres Pyne.
Irlandia Północna po raz ostatni miała bezpośrednie regularne połączenie z USA w 2018 r., kiedy tani przewoźnik Norwegian połączył Belfast z międzynarodowym lotniskiem Stewart w Newburgh w stanie Nowy Jork. Wcześniej obsługiwał on również Providence również z lotniska w Belfaście. Obie trasy były obsługiwane przy pomocy boeingów B737 MAX, ale zostały zamknięte jeszcze zanim Norwegian podjął decyzję o zamknięciu wszystkich swoich tras długodystansowych w ramach szerszej restrukturyzacji firmy.
Przez wiele lat Belfast był połączony z Newark przez United Airlines, dopóki przewoźnik nie zlikwidował tej trasy w 2017 r. Z tego północnoirlandzkiego lotniska brakuje również połączenia non stop z Kanadą.