Zakończyły się prace projektowe nowej stacji kolejowej przy międzynarodowym lotnisku w Rydze, która powstaje w ramach projektu Rail Baltiki. Do końca tego roku ma zostać podpisana umowa z wykonawcą prac budowlanych.
Elementem prac projektowych jest nowa stacja kolejowa przy lotnisku w Rydze (Riga International Airport). Zakres projektu obejmuje 4,4 km linii kolejowej, wiadukty, drogę dojazdową, nasyp, stację z budynkiem dworcowym. Według założeń co ok. pół godziny ma stąd odjeżdżać pociąg wahadłowy, który w 10 minut dowiezie pasażerów do centrum Rygi. Więcej o projekcie piszemy
tutaj.
Jak informuje spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na terenie Łotwy, konsorcjum firm Prosiv, w skład którego wchodzą Syntagma (Włochy), Prodex (Słowacja) i Vector T (Łotwa), zakończyło prace projektowe. Uzyskano też w sumie zgody i pozwolenia od 32 instytucji, w tym Państwowego Inspektoratu Kolejnictwa, na realizację inwestycji. Wartość kontraktu z marca 2018 r. to 4,5 mln euro.
Projektowana stacja będzie miała trzy poziomy. Na najniższym przewidziano drogi dojazdowe i parkingi. Na poziomie pośrednim – poczekalnie, kasy, automaty i punkty informacyjne, a na najwyższym – perony. Całość będzie połączona schodami ruchomymi i windami. – W wyniku realizacji tego projektu powstanie nowoczesny i wielofunkcyjny kompleks, który będzie połączony z rozbudową lotniska pasażerskiego. Należy również zauważyć, że Prosiv przy tworzeniu elewacji dworca szanował tradycje łotewskiej architektury drewnianej – mówi Kaspars Vingris, prezes zarządu Eiropas Dzelzceļa līnijas.
Tory – dla oszczędności miejsca – zostaną poprowadzone na wiadukcie o wysokości 10 m. Całkowita długość projektowanej linii wynosi 4,4 km. Obecnie trwa ocena ofert w drugim etap przetargu na realizację robót. O zamówienie ubiega się osiem firm. Eiropas Dzelzceļa līnijas zakłada, że do końca roku zostanie zawarta umowa, a prace rozpoczną się w 2021 r.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm.