Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Sławomir Nowak: CPK nie ma żadnego sensu i nigdy nie powstanie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Sławomir Nowak: CPK nie ma żadnego sensu i nigdy nie powstanie
Fot. Ukravtodor
– Budowa CPK wymuszać będzie zamknięcie nie tylko Okęcia, ale też Modlina i Łodzi, bo bez tego tak gigantyczna inwestycja jak CPK będzie miała jeszcze mniejszy sens, niż ma – mówi "Rynkowi Lotniczemu" były minister w rządzie Donalda Tuska Sławomir Nowak. Nie zostawia on suchej nitki na inwestycjach promowanych przez obecny rząd, nazywając je „patoinwestycjami’ i "fantasmagoriami" niemożliwymi do sfinansowania, które mają odwrócić uwagę od problemów z realizacją programu drogowego i kolejowego.

Jakub Madrjas: Rynek Lotniczy: O ogłaszanych przez rząd megaprojektach napisał Pan „patoinwestycje’. Rozumiem zatem, że nie jest Pan entuzjastą Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w latach 2011–2013: Nie należy tego rozpatrywać w takich kategoriach. Można być entuzjastą nowych technologii, wielkich inwestycji i wizjonerskich projektów, ale odpowiedzialny polityk musi kierować się rachunkiem efektywności inwestycji i racjonalnym wykorzystywaniem pieniędzy podatników. Wyrzucić publiczne pieniądze można w każdy sposób, nawet robiąc przekop między Warszawą a Krakowem, argumentując, że Wisła jest niespławna, ale na końcu zawsze jest pytanie o rachunek ekonomiczny inwestycji.

Przypomnę, że rząd Tuska przeprowadził analizy CPL – rozumiem zresztą, że stąd zmiana nazwy na CPK, bo CPL to była stara, wredna nazwa kojarząca się z rządem Tuska. Teraz nowe, przyjemniejsze i milsze. Jednak mimo zmiany nazwy ocena pozostaje bez zmian. A wynika z niej, że centralne lotnisko nie będzie w Polsce zasadne jeszcze przez wiele, wiele lat i jego budowa będzie zmarnowaniem pieniędzy tu i teraz. Zamiast tego należy się skupić na wprowadzeniu praktycznych rozwiązań, które rozwiążą życiowe problemy Polaków i racjonalnie wykorzystują publiczne pieniądze w obszarze infrastruktury.

Rozumiem, że premier Morawiecki chciałby zapisać się jako ten, który zainicjował wielkie inwestycje a’la przedwojenna Gdynia, ale po nim będzie musiał przyjść ktoś racjonalny, kto uporządkuje sprawy i przyzna, że port nie powstanie przez najbliższe 30 lat i że nas na to nie stać. I odłoży ten projekt prawdopodobnie naprawdę na zawsze…

Zdaniem Ministerstwa i PPL przepustowość lotniska Chopina jest na wyczerpaniu.

Port Okęcie ma możliwość podwojenia ilości pasażerów przy racjonalnym zarządzaniu, a Duoport z Modlinem – koncepcja którą my przygotowaliśmy – rozwiąże problem przepustowości całkowicie, za nieporównywalnie niższą cenę. Na marginesie warto zapytać ministerstwo, co z szybkim połączeniem kolejowym Modlin – Okęcie – projektem, który jeszcze ja zainicjowałem.

W ostatnim czasie pojawiają się różne deklaracje strony rządowej względem przyszłości lotniska Chopina.

Politycy PiS zorientowali się, że cena polityczna zamknięcia Okęcia będzie bardzo wysoka, że warszawiacy się na to nie zgodzą w zamian za mało konkretną perspektywę CPK Baranów. Dokąd zresztą trzeba by jechać min. półtorej godziny. Zatem „łaskawe” ocalenie Okęcia przez premiera Morawieckiego wynika z przyczyn czysto politycznych, a nie ekonomicznych. Budowa CPK wymuszać będzie zamknięcie nie tylko Okęcia, ale też Modlina i Łodzi, bo bez tego tak gigantyczna inwestycja jak CPK będzie miała jeszcze mniejszy sens, niż ma. I odpowiedzialny polityk powinien mieć odwagę powiedzieć, że te trzy porty muszą po budowie CPK zostać zamknięte.

Prezes PLL LOT powiedział wczoraj, że teren przeznaczony pod CPK pozwoli zbudować lotnisko dla 200 milionów pasażerów.

A dlaczego tylko 200 milionów? To niepotrzebne asekuranctwo! Możnaby uznać, że prezes LOT-u nie wierzy w rząd i świetlaną przyszłość ruchu lotniczego w Polsce. Czemu nie 300? Albo, cytując panią Pelagię z kabaretu Tey: bez kozery powiem 500! Politycy mają skłonność rzucania wielkimi obietnicami, a im mniej odpowiedzialny polityk, tym obietnice są bardziej bez pokrycia. Mam wrażenie, że politycy partii rządzącej w Polsce realizują megainwestycje w ramach podziału biliona dolarów z reparacji od Niemiec. Te inwestycje są tak samo realne, jak bilion z reparacji. A tak na serio: jak się wymyśla takie projekty, jak premier Morawiecki, to trzeba brać za to odpowiedzialność i po prostu pokazać, jak ma się zamiar to sfinansować. Bo tego jeszcze nie powiedziano.

Trzeba powiedzieć wprost – czy Koleje Dużych Prędkości w wariancie „Ygreka” bez przedłużenia do Pragi i Berlina czy CPL to fantasmagorie i zasłona dymna, dlatego nazywam to „patoinwestycjami”. Zamiast zajmować się realnymi potrzebami – budować drogi i remontować kolej, na co są pieniądze unijne, rząd zajmuje się egzotyką. Ja nie angażuję się w polską politykę, nie komentuję jej, ale widząc to co się dzieje w bliskiej mi infrastrukturze, nie wypada milczeć.

Patrząc na realne wykorzystanie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to idzie to bardzo marnie i to bardzo martwi. Rząd premiera Morawieckiego przegrywa polską szansę na kolejny skok cywilizacyjny w infrastrukturze. Zamiast przyspieszenia wykorzystania środków unijnych, słyszymy opowieści o CPK, hyperloopach i przekopach. A w budownictwie mamy załamanie i to jest realny problem. Po wyborach w 2019 roku nowy rząd będzie miał trzy lata na zrealizowanie ponad połowy inwestycji z tej perspektywy unijnej, co już teraz graniczy z cudem. Tymczasem rynek budowlany już teraz nie wytrzymuje, wpadł w dołek. Firmy schodzą z placu budowy. Brakuje rąk do pracy. A nieuchronny peek inwestycyjny 2020-23 spowoduje podwyżki cen materiałów i podwyżkę cen kontraktów i o tym powinniśmy rozmawiać, a nie o CPK.

Minister Adamczyk zarzucał Panu pozostawienie pustych szuflad z projektami kolejowymi.

Pan Minister myślę, że pali się ze wstydu, bo już wie, że zapisze się jako troublemaker polskiej branży budowlanej i ten, który wstrzymał Polskę w budowie. Minister Adamczyk w 2015 roku otrzymał ponad 60 przetargów drogowych w toku. Gotowy, uzgodniony z KE program budowy dróg i zabezpieczone rekordowe finansowanie. Do tego 15 z tych 60 przetargów było już w drugim etapie, wystarczyło rozstrzygnąć je, podpisać umowy i te kontrakty byłyby już w robocie. Każdy, kto interesuje się infrastrukturą wie, że przez półtora roku, po zmianie władzy, wszystkie przetargi były zamrożone, a uczestnicy nie mogli się doczekać żadnego rozstrzygnięcia. Schłodzenie dotyczy też branży kolejowej.

Zamiast o „patoinwestycje” warto pytać władzę o to, jak ma zamiar wykorzystać rekordową alokację na drogi i koleje do 2023 roku. Być może podjęto polityczną decyzję, że Polska nie skorzysta z całości pomocy od wrednej UE? To jednak byłoby zbrodnią na polskiej infrastrukturze.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Polska debiutuje na SEMICON Taiwan 2023

Biznes i przemysł

Polska debiutuje na SEMICON Taiwan 2023

Tomasz Śniedziewski 12 września 2023

ULC. 96 mln pasażerów 2040 r. Optymistyczne prognozy dla rynku

Prawo i polityka

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Polska debiutuje na SEMICON Taiwan 2023

Biznes i przemysł

Polska debiutuje na SEMICON Taiwan 2023

Tomasz Śniedziewski 12 września 2023

ULC. 96 mln pasażerów 2040 r. Optymistyczne prognozy dla rynku

Prawo i polityka

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5