Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Singapur: Próbny lot latającej taksówki


Wstecz Dalej

Autor:

inf. pras. oprac. ad

Data publikacji:
2019-10-23 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Singapur: Próbny lot latającej taksówki
fot. Nikolaj Kazakow/ Volocopter
Elektryczny pojazd pionowego startu i lądowania firmy Volocopter wykonał we wtorek (22 października) próbny lot nad zatoką Marina Bay w Singapurze. Niemiecka firma jest wśród ponad stu przedsiębiorstw pracujących nad latającymi taksówkami, które mają wozić pasażerów bez pilota.
Testowany pojazd zdolny jest do lotu autonomicznego, ale w czasie przelotu próbnego za sterami siedział pilot. Lot na dystansie około 1,5 km trwał około dwóch minut, a pojazd leciał na średniej wysokości 40 m – napisano w komunikacie prasowym Volocoptera. – Dzisiejszy przelot w Singapurze był najbardziej zaawansowanym lotem Volocoptera do tej pory – oświadczył dyrektor wykonawczy firmy Florian Reuter. Firma testowała już swoje maszyny m.in. w Dubaju i Helsinkach, ale wtorkowy lot był pierwszym w centrum dużej metropolii.

Technologia już prawie gotowa

Jak podaje PAP, według portalu BBC nad rozwojem elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania (eVTOL) pracuje na świecie ponad setka firm, w tym niemieckie Lilium i brytyjska Vertical Aeorospace. Entuzjaści upatrują w latających taksówkach możliwości szybkiego przemieszczania się po miastach, ponad zakorkowanymi ulicami. Pojazdy eVTOL, podobnie jak śmigłowce, nie potrzebują pasów startowych, ale w przeciwieństwie do nich mają być tanie i ciche.

Jednym z ograniczeń jest jednak dystans, jaki mogą one pokonywać. Większość posiada baterie umożliwiające im przeloty trwające około pół godziny, co w przypadku Volocoptera przekłada się na zasięg około 35 km z maksymalną prędkością 110 km na godzinę – zauważa BBC.

Inne firmy opracowują pojazdy wyposażone w skrzydła, które lecąc na zasadzie bardziej zbliżonej do tradycyjnych samolotów, mogą uzyskać większy zasięg. Lilium pracuje nad maszyną, która ma być zdolna do lotu na odległość 300 km, a Vertical Aerospace – 160 km. Latające taksówki będą również potrzebować tzw. vertiportów – miejsc, w których maszyny mogą lądować i ładować lub wymieniać baterie. Volocopter zaprezentował w Singapurze prototyp takiego lądowiska, opracowany przez niego we współpracy z brytyjską firmą Skyports i określany mianem Voloportu.

Potrzeba nowego prawa

Wyzwaniem może być jednak znalezienie odpowiednich miejsc pod tego rodzaju infrastrukturę w dużych, gęsto zabudowanych miastach, gdzie pojazdy eVTOL mogą być najbardziej użyteczne. Nawet jeśli miejsca pod vertiporty się znajdą, będą musiały dla nich zostać opracowane odpowiednie regulacje. To największe wyzwanie stojące przed tym nowym rodzajem transportu. Techniczne problemy są coraz mniejsze. Obecnie ujęcie ramami prawnymi latających pojazdów jest największym wyzwaniem.

Konieczne są przepisy określające wymogi bezpieczeństwa dla tego rodzaju transportu. Według BBC urzędy nadzoru lotniczego w Europie i USA pracują obecnie nad takimi standardami, a gdy zostaną one ogłoszone, pojazdy eVTOL będą najprawdopodobniej musiały przejść długotrwałe i kosztowne testy. – Większość producentów eVTOL, z którymi rozmawiałem, stara się uzyskać certyfikaty do 2023 roku – powiedział brytyjskiej stacji konsultant specjalizujący się w branży eVTOL Darrell Swanson.

Volocopter podkreśla, że testuje swoje pojazdy od 2011 roku i nie odnotował jak dotąd problemów dotyczących ich bezpieczeństwa. – Mamy całkowitą świadomość, że jakiegokolwiek rodzaju wypadek byłby ciosem dla naszych wysiłków na rzecz wprowadzenia nowej metody transportu – powiedział dziennikarzom w Singapurze Reuter.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Szef PAŻP na czele sojuszu europejskich agencji żeglugi powietrznej

Prawo i polityka

Szef PAŻP na czele sojuszu europejskich agencji żeglugi powietrznej

inf. pras. oprac. ad 23 października 2019

Czech Airlines zamawiają A220 i zamieniają A320neo na A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Czech Airlines zamawiają A220 i zamieniają A320neo na A321XLR

Piotr Bożyk 23 października 2019

Transportowa rewolucja w Korei Południowej. Latające taksówki od 2025 r.

Prawo i polityka

Transportowa rewolucja w Korei Południowej. Latające taksówki od 2025 r.

Aleksander Domański 17 października 2019

 

LOT: Tegoroczna zimowa siatka większa o 11 proc.

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Tegoroczna zimowa siatka większa o 11 proc.

28 października 2019

Blue Panorama planuje rebranding. Wkrótce poleci jako Luke Air

Pasażer i linie lotnicze

Blue Panorama planuje rebranding. Wkrótce poleci jako Luke Air

27 października 2019

Drukair odebrał pierwszego ATR-a 42-600

Pasażer i linie lotnicze

Drukair odebrał pierwszego ATR-a 42-600

27 października 2019

Lilium Jet: Elektryczny pionowzlot wejdzie na rynek w 2025 r.

Biznes i przemysł

Lilium Jet: Elektryczny pionowzlot wejdzie na rynek w 2025 r.

27 października 2019

15. Dreamliner dla LOT-u (SP-LSG) coraz bliżej dostawy

Pasażer i linie lotnicze

15. Dreamliner dla LOT-u (SP-LSG) coraz bliżej dostawy

26 października 2019

United prezentuje pierwszego bombardiera CRJ550 (Zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

United prezentuje pierwszego bombardiera CRJ550 (Zdjęcia)

26 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5