Perspektywy kredytowe dla linii lotniczych z Europy są nadal negatywne. Branża lotnicza jest jednym z sektorów najbardziej dotkniętych pandemią. Choć do tej pory żaden przewoźnik nie uniknął spadków, to w dłuższej perspektywie, w trwającej restrukturyzacji sektora pojawią się wielcy zwycięzcy i przegrani, czytamy w najnowszej analizie Scope Ratings GmbH.
Analitycy Scope Ratings wskazują, że szok ekonomiczny wywołany przez Covid-19 był szczególnie dotkliwy w Europie, gdzie linie lotnicze od lat walczą o wygenerowanie trwałego przepływu gotówki w obliczu nadmiernego oferowania oraz ostrej konkurencji.
– Kryzys obniżył zdolność kredytową większości linii lotniczych: każdy miesiąc, który mija bez powrotu do bardziej normalnych warunków operacyjnych, naraża coraz szerszą grupę przewoźników na większe ryzyko bankructwa – tłumaczy Azza Chammem, analityczka w Scope.
Najnowszymi indykatorami kryzysu w branży lotniczej są m. in. decyzja Norwegian Air Shuttle o zmianie strategii i porzuceniu oferowania lotów długodystansowych, skupiając się na lotach krótkodystansowych, która stanowi próbę uniknięcia bankructwa poprzez restrukturyzację zadłużenia, czy też przejęcie na początku stycznia przez International Airline Group PLC niewielkiego hiszpańskiego przewoźnika Air Europa za 500 mln euro, czyli za połowę ceny sprzedaży uzgodnionej w 2019 r., z odroczeniem płatności na sześć lat.
Dwutorowa odbudowa
Popyt na loty krótkodystansowe odbuduje się szybciej niż popyt na loty długodystansowe, ale i tak linie lotnicze nie mogą spodziewać się powrotu do poziomu ruchu pasażerskiego sprzed pandemii przed 2024 r.
– Szacujemy, że ruch lotniczy powróci do 51 proc. poziomu sprzed pandemii w 2021 r. z 59 proc. w 2020 r., zanim wzrośnie do 75 proc. w 2022 r., 85 proc. w 2023 r. i 99 proc. w 2024 r. – mówi Chammem.
Ożywieniu sektora będą przewodzić linie lotnicze o najlepszej rentowności i najsilniejszej pozycji rynkowej, na czele z Ryanair PLC, Wizz Air Holdings Plc. oraz easyJet Plc, które wzmocnią swoją pozycję rynkową, korzystając z kłopotów konkurencji. Linie lotnicze wspierane przez rządy, takie jak Deutsche Lufthansa AG czy Air France-KLM SA będą potrzebowały więcej czasu na odbudowę swojej działalności, ale i tak dokonają tego szybciej niż mniejsi przewoźnicy.
– Szefowie linii lotniczych stoją przed dylematem: by powrócić do rentowności, w sytuacji gdy sprzedaje się mniej miejsc, powinni podnieść ceny biletów, lecz w ten sposób ryzykują utratę udziałów w kurczącym się rynku, szczególności w głównych hubach lub na najbardziej lukratywnych trasach, na których występuje nadpodaż miejsc – zwraca uwagę Chammem.
Głównym priorytetem obniżka kosztów
Priorytetem dla branży pozostają redukcja kosztów oraz oszczędzanie zasobów gotówki. Ponieważ poziom ruchu pasażerskiego wciąż spada, gwałtownie wzrosły koszty w przeliczeniu na pasażerokilometr, co pokazują wyniki SAS oraz easyJet. Linie lotnicze porzuciły strategie wzrostu obowiązujące przed pandemią, oraz opóźniają, a nawet odwołują odbiory samolotów.
Działania zmierzające do zachowywania gotówki mogą wymagać od linii lotniczych zaciągania większego zadłużenia oraz starania się o dalsze transze pomocy publicznej - scenariusz szczególnie prawdopodobny, jeśli kryzys przedłuży się do II poł. 2021 r. z długofalowymi konsekwencjami dla zdolności kredytowej, ponieważ linie lotnicze mogą zostać mocno zadłużone na lata.
– Każde dodatkowe udzielenie pomocy publicznej będzie musiało uzyskać akceptację publicznych organów nadzoru. Cały łańcuch wartości branży lotniczej, wliczając w to wcześniej rentowne przedsiębiorstwa, takie jak porty lotnicze, znajduje się pod ogromną presją, co zapewne doprowadzi do ściślejszej współpracy w obrębie branży – uważa Chammem.
Raport “European Airlines Outlook 2021” przygotowany przez Scope Ratings dostępny do pobrania w j. angielskim jest
tutaj.
Scope Ratings GmbH jest częścią Scope Group z siedzibą w Berlinie i biurami we Frankfurcie, Londynie, Madrycie, Mediolanie, Oslo i Paryżu. Jest jedną z czołowych europejskich agencji ratingowych, specjalizującą się w analizach i ocenach instytucji finansowych, przedsiębiorstw, finansowania strukturyzowanego, finansowania projektów i finansów publicznych.