Międzynarodowe skandynawskie linie lotnicze SAS odnotowały w okresie od listopada 2018 r. do stycznia 2019 r. stratę netto w wysokości 576 mln koron szwedzkich (64 mln dolarów). To więcej o 291 koron szwedzkich, niż wynosiły straty przewoźnika w analogicznym okresie rok wcześniej.
SAS od lat nie jest w najlepszej kondycji finansowej. Rok temu skłoniło to władze Norwegii do pozbycia się akcji przewoźnika. Szwecja rozważa podobny ruch. Trzeci z właścicieli państwowych – rząd Danii – jest żywo zainteresowany rozwijaniem linii. Wynika to z faktu, że największą bazą SAS jest lotnisko w Kopenhadze, którego większość udziałów również należy do Danii. Władze tego państwa wiążą więc powodzenie obu spółek – SAS ma napędzać ruch w porcie, który już teraz jest istotnym węzłem przesiadkowym na Starym Kontynencie. W zeszłym roku lotnisko Kastrup obsłużyło 30 298 531 pasażerów z czego 27 566 464 na trasach międzynarodowych.
Przyczyny słabych wyników za okres od listopada zeszłego roku do stycznia tego roku są różnorakie. Niekorzystny kurs korony szwedzkiej do dolara, rosnące ceny paliw (to około jednej trzeciej kosztów działania każdego przewoźnika lotniczego) oraz niepewność co do brexitu. Swoje dołożyły władze Szwecji, które wprowadzeniem proekologicznego podatku lotniczego spowodowały, że maleje ruch lotniczy wewnątrz tego państwa.
W omawianym kwartale przychody operacyjne SAS wzrosły o 6,2 procent do 9,5 mld koron szwedzkich, a wydatki zwiększyły się w tym czasie o 9,7 procent do 88,9 mld koron szwedzkich. Oferowanie mierzone wskaźnikiem ASK (Available Seat Kilometre – dostępny pasażerokilometr) spadło o 0,1 procent do 11,5 mln koron, podczas gdy przychody jednostkowe wzrosły o 1,7 procent do 0,67 mln koron. Wpływy jednostkowe wzrosły o 1 procent do 0,98 mln koron. Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich wzrósł o 0,5 punktu procentowego – do 67,6 procent.
Pomimo niepewności na rynku przewozów, przewoźnik prognozuje osiągnięcie za 2019 rok dodatniego wyniku przed opodatkowaniem.
W 2019 SAS oczekuje dostaw jedenastu Airbusów A320neo i jednego A330. Ósmego kwietnia linia otworzy nowe połączenie z Kastrup do Londyn-Stansted. Loty będą się odbywać pięć razy w tygodniu, a od początku sezonu letniego codziennie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.