Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Samorządowe miliony złotych na nierentowne lotniska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Samorządowe miliony złotych na nierentowne lotniska
fot. UMWWM
Prezes portu lotniczego Olsztyn-Mazury uważa, że wielokrotne pokrywanie strat portu lotniczego przez samorząd wojewódzki z publicznych środków jest zasadne. Otóż, nie jest, zwłaszcza, kiedy lotnisko nie rokuje dobrze. Patologią są również fikcyjne „promocje regionu” w liniach lotniczych, które są nie służą ściągnięciu inwestorów, gdyż zasilają wyłącznie konta przewoźników.

Niedawno na łamach Rynku Lotniczego ukazał się wywiad z Wiktorem Wójcikiem, prezesem lotniskowej spółki portu Olsztyn-Mazury, który postawił kilka dość śmiałych tez, które wymagają polemiki, gdyż kondycja finansowa mniejszych, regionalnych portów lotniczych jest słaba. Lotniska regionalne zakończyły zeszły rok z zyskiem 236,6 mln złotych, lecz jest to pochodna wyśmienitych wyniki dużych regionów. W innych rozrachunku ostateczny wynik byłby ujemny, gdyż lotniskom w Bydgoszczy, Lublinie, Olsztynie, Radomiu i Szczecinie, daleko do osiągnięcia progu rentowności. Z kolei Rzeszów stał się rentowy, stając się „beneficjentem” wojny w Ukrainie.

Prezes Wójcik uważa, że pomimo wyzwań port Olsztyn-Mazury znajduje się na „drodze do stabilizacji finansowej”. Działalność w roku 2023 wygenerowała 20 mln złotych stratę netto, a patrząc na malejące wyniki pasażerskie można domniemywać, że w br. strata będzie na podobnym lub nawet jeszcze wyższym poziomie. Pomocną dłoń do Szyman wyciągnie jednak Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który kolejny raz pokryje znaczną część strat. Reszta – jak co roku – ma zostać pokryta z zysków w kolejnych latach, na które na razie się nie zanosi.

Zdaniem Wójcika, pokrywanie strat przez samorząd wojewódzki jest „zasadne”, gdyż olsztyński port ma być „kluczowym elementem infrastruktury komunikacyjnej Warmii i Mazur”, podobnie jak drogi i koleje. Sęk w tym, że oprócz wyimaginowanego prestiżu inwestycja w Szymanach nie przyniosła żadnego pozytywnego efektu dla regionu. Niechęć linii lotniczych do operowania na tym lotnisku pokazuje, że realnego (dużego) popytu na latanie nie ma. Inwestowanie w drogi czy kolej, aby wykluczenie komunikacyjne północno-wschodniego regionu Polski zlikwidować, nie podlega żadnym dyskusjom. To są zasadne inwestycje, a zasypywanie dziury budżetowej nierentownego przedsiębiorstwa z publicznych pieniędzy nie jest uzasadnione ekonomicznie, gdyż województwo nie czerpie żadnych korzyści. Z pewnością mieszkańcy województwa, którzy emigrują do innych części Polski w poszukiwaniu lepszej pracy, płacy i życia, gdyż na Warmii i Mazurach brak jest perspektyw rozwojowych, byliby bardziej zadowoleni z np. lepszej jakości transportu międzymiastowego.

Prezes warmińsko-mazurskiego portu lotniczego wskazał, że nie rozumie użytego przeze mnie terminu „fikcyjna” przy opisie „promocji regionu” w liniach lotniczych, na którą decydują się samorządy wojewódzkie województw lubuskiego, kujawsko-pomorskiego i podkarpackiego. W ciągu tylko kilku lat, z publicznych pieniędzy, na konta przewoźników wytransferowano prawie 100 mln złotych. Promocja jest fikcyjna, gdyż jest ona realizowana w regionie, którego samorząd rozpisuje przetarg, więc dzięki owej „promocji” do regionu nie przybędą zagraniczni inwestorzy, gdyż nawet przez chwilę nie mieli możliwości zetknięcia się z reklamą. Ponadto, jest to obejście unijnego zakazu dotowania linii lotniczych przez władze publiczne. O kontrowersji w postaci dopłat do prywatnych wyjazdów wakacyjnych już nawet nie wspominam.

Dwie poruszone kwestie trawią od środka polską branżę lotniczą, a jedynie zmiany ustawowe mogą zmienić ten „trend”, gdyż bez zmian przepisów samorządy wojewódzkie dalej będą pokrywać ze środków publicznych nierentowne porty, jak i transferować miliony złotych do linii lotniczych, które zgodzą się latać raz w tygodniu do wakacyjnego kurortu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Katowice: Sześciomilionowy pasażer na rejsie linii Enter Air

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Sześciomilionowy pasażer na rejsie linii Enter Air

Katowice Airport 28 listopada 2024

Gdańsk: Już 6 milionów pasażerów! Rekordowy 2024 rok

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk: Już 6 milionów pasażerów! Rekordowy 2024 rok

Natalia Piotrowska 27 listopada 2024

Więcej Jazeera Airways w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Więcej Jazeera Airways w Krakowie

Mateusz Kieruzal 26 listopada 2024

Zobacz również:

Lublin: Wakacje z dwucyfrowym wzrostem (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Lublin: Wakacje z dwucyfrowym wzrostem (zdjęcia)

Port Lotniczy Lublin 07 listopada 2024

Zielona Góra: Sierpień dużo lepszy niż przed rokiem

Infrastruktura i lotniska

Zielona Góra: Sierpień dużo lepszy niż przed rokiem

PPL/Lotnisko Zielona Góra-Babimost 10 września 2024

Wrocław: Takich wakacji jeszcze nie było. Ponad 1,5 mln pasażerów!

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Katowice: Sześciomilionowy pasażer na rejsie linii Enter Air

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Sześciomilionowy pasażer na rejsie linii Enter Air

Katowice Airport 28 listopada 2024

Gdańsk: Już 6 milionów pasażerów! Rekordowy 2024 rok

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk: Już 6 milionów pasażerów! Rekordowy 2024 rok

Natalia Piotrowska 27 listopada 2024

Więcej Jazeera Airways w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Więcej Jazeera Airways w Krakowie

Mateusz Kieruzal 26 listopada 2024

Zobacz również:

Lublin: Wakacje z dwucyfrowym wzrostem (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Lublin: Wakacje z dwucyfrowym wzrostem (zdjęcia)

Port Lotniczy Lublin 07 listopada 2024

Zielona Góra: Sierpień dużo lepszy niż przed rokiem

Infrastruktura i lotniska

Zielona Góra: Sierpień dużo lepszy niż przed rokiem

PPL/Lotnisko Zielona Góra-Babimost 10 września 2024

Wrocław: Takich wakacji jeszcze nie było. Ponad 1,5 mln pasażerów!

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5