Linia kolejowa nr 182 łączy Zawiercie z Tarnowskimi Górami. Niestety, w dużej części jest nieeksploatowana, zaś na odcinku Tarnowskie Góry TGE – Siewierz jest wręcz rozebrana. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe szukają wykonawcy dokumentacji projektowej dla odbudowy tej linii kolejowej na Śląsku.
Linia łącząca Zawiercie z Tarnowskimi Górami jest linią o znaczeniu lokalnym, jednotorową i niezelektryfikowaną. Konstrukcyjnie została przygotowana do obsługi pociągów z prędkością 80 km/h, jednak na odcinku Siewierz – Tarnowskie Góry jest nieużytkowana i częściowo rozebrana. Ruch towarowy jest prowadzony jedynie na odcinku Zawiercie – Siewierz. Na całej długości linii znajdują się 4 stacje: Tarnowskie Góry, Mierzęcice Zawierciańskie, Siewierz i Zawiercie.
Projekt w swym zakresie obejmie również leżące na linii posterunki odgałęźne oraz stacje. Pracami objęte mają zostać także dwie łącznice kolejowe nr 705 w Zawierciu oraz w Miasteczku Śląskim Gosek – Tarnowskie Góry, której odtworzenie ma dać możliwość zjazdu na tor linii nr 129 i 131. PLK wymagają, żeby wykonawca dostarczył spółce kompletną dokumentację projektową wraz z wymaganymi prawem pozwoleniami i uzgodnieniami niezbędnymi do zrealizowania robót budowlanych. Projektowanie wraz z dozorem autorskim ma trwać 1575 dni.
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały budżet na zadanie w wysokości 35,3 mln zł brutto. Chętnych do opracowania dokumentacji wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego zgłosiło się pięć firm. Najtańszą – prawie dwukrotnie – jest oferta firmy Mosty Katowice za 13,59 mln zł brutto, z czego koszt dokumentacji wyceniono na 12,23 mln zł. Droższe oferty złożyli: Przedsiębiorstwo Projektowo-Wykonawcze i Usług Techniczno-Handlowych ELKOL (17,59 mln zł, z czego koszt dokumentacji to 15,83 mln zł), konsorcjum TPF (17,8 mln zł, z czego koszt dokumentacji to 16,02 mln zł), Egis Poland (18,71 mln zł, z czego koszt dokumentacji to 16,8 mln zł). Najdroższą propozycję złożyło konsorcjum IDOM Inżynieria, architektura i Doradztwo (27,16 mln zł, z czego koszt samej dokumentacji to 24,4 mln zł).
Linia kolejowa nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie ma zostać oddana do użytku w 2021 roku. Inwestycja przewiduje elektryfikację linii 182 na odcinku 40 km. Jednym z parametrów, jaki PLK chcą osiągnąć, jest uzyskanie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, zaś pociągów towarowych – 80 km/h. Dopuszczalny nacisk osi ma wynieść 221 kN/oś, a perony mają zostać przystosowane do długości 150 m z możliwością rozbudowy. Ostateczne długości peronów będą określone na etapie prac projektowych w ramach przedmiotowego zamówienia. Po wykonaniu niezbędnych prac linia kolejowa nr 182 ma być częścią szybkiej kolei łączącej Katowice z lotniskiem w Pyrzowicach i Zawierciem. Czas przejazdu z Tarnowskich Gór na lotnisko ma wynieść zaledwie 17 minut.
W planach znalazła się także budowa drugiego toru łączącego stację MPL Pyrzowice ze stacją Mierzęcice Zawierciańskie oraz budowa drugiego toru na stacji Mierzęcice Zawierciańskie wraz z budową dodatkowych połączeń rozjazdowych. Ma to usprawnić jazdy manewrowe pociągów towarowych obsługujących bocznicę Cargo MPL Katowice. Więcej o założeniach do dokumentacji projektowej piszemy
TUTAJ.