Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Rząd przyjął uchwałę o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-11-2017
Ostatnia modyfikacja:
23-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Rząd przyjął uchwałę o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego
fot. Pixabay
Rada Ministrów uchwaliła dzisiaj (7 listopada) projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Projekt ma na celu realizację węzła transportowego, czyli wielkiego lotniska, połączonego z regionami Polski rozbudowaną i zmodernizowaną siecią kolei.

Rada Ministrów przyjęła 7 listopada uchwałę w sprawie przyjęcia „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”, przedłożoną przez pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej, Mikołaja Wilda.

W połowie września poznaliśmy już lokalizację megalotniska – na miejsce realizacji inwestycji wyznaczona została gmina Baranów koło Żyrardowa. Od początku wiadomo było, że lotnisko powstanie na trasie między Łodzią a Warszawą. Pod uwagę brane były gminy: Baranów, Mszczonów, Biała Rawska.

Tygodnie oczekiwań

Od momentu ogłoszenia lokalizacji megalotniska zainteresowani budową hubu przesiadkowego oczekiwali na rozpoczęcie prac nad uchwałą na obradach Rady Ministrów. W połowie września uchwalenie projektu zapowiadała zarówno premier Beata Szydło, jak i pełnomocnik ds. budowy CPK, minister Mikołaj Wild. Rząd jednak kazał czekać na rozpoczęcie prac nieco dłużej – projekt uchwały Centralnego Portu Komunikacyjnego pojawił się w harmonogramie obrad dopiero na 7 listopada.

W tamtych tygodniach wiele mówiło się o tym, że opóźnienie prac nad projektem i stała nieobecność uchwały w harmonogramie obrad, spowodowane jest brakiem porozumienia między pełnomocnikiem a Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa. Kością niezgody miała okazać się wizja kolei. A kolej w tej inwestycji odgrywa rolę szczególną. W zamyśle władz Centralny Port Komunikacyjny miałby być hubem, z którego swobodnie można będzie się dostać rozbudowaną i zmodernizowaną siecią kolei do wszystkich części kraju. Wciąż nie jest natomiast jasne, czy CPK i inne regiony Polski połączy sieć Kolei Dużych Prędkości, a jeśli tak – z jaką docelową prędkością będzie się poruszać.

Jak jednak zapewniał minister Wild w odpowiedzi na te doniesienia, sama koncepcja portu jest bez zarzutu. Podkreślił również, że ewentualne wątpliwości nie są związane z kosztami inwestycji.

Komponentem planowanego przedsięwzięcia będą także inwestycje drogowe – założono przebudowę autostrady A-2 oraz budowę Autostradowej Obwodnicy Warszawy (przewidzianej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r.).

Wielka inwestycja


Pierwszy terminal CPK jest szykowany na 50 mln pasażerów. Cały obiekt, z uwzględnieniem rozbudowy, ma mieć możliwość obsługi ponad 100 mln pasażerów w ciągu roku. Jak wiadomo, pierwsza faza inwestycji ma kosztować od 31 do 35 mln zł. Ogromny port lotniczy byłby odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerski i wyczerpującą się przepustowość Lotniska Chopina. Lotnisko ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli powinien być otwarty w 2027 roku.

Zgodnie z zapewnieniami rządowego pełnomocnika ds. budowy CPK, do końca roku przygotowana zostanie specustawa, która przyspieszy budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mikołaj Wild wskazywał przy tym, że przewidziane już w raporcie z 2010 roku problemy stołecznego Lotniska Chopina z przepustowością nasilą się na przełomie 2019 i 2020 roku, co jest jednym z najważniejszych czynników podjęcia decyzji o budowie nowego portu lotniczego.

Wielką niewiadomą pozostaje natomiast możliwy sposób finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak jednak twierdzi pełnomocnik inwestycji, Mikołaj Wild – kwestia ekonomiczna nie jest obecnie powodem do zmartwień. Ewentualnym współinwestorem mogą być chińscy partnerzy, którzy zadeklarowali swoje wstępne zainteresowanie projektem. W rozmowy o CPK zaangażowani zostali Chińczycy, od ewentualności sfinansowania tego projektu nie odżegnuje się także Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych. – O finansowanie jestem spokojny, ale procesy z tym związane nie mogą być komentowane przed zakończeniem – podkreślał przed kilkoma miesiącami minister odpowiedzialny za inwestycję, Mikołaj Wild.

LOT potrzebuje portu

Budowa nowego centralnego lotniska nierozerwalnie łączy się dyskusją o kondycji i przyszłości narodowego przewoźnika lotniczego, Polskich Linii Lotniczych LOT. – Jeżeli Centralny Port Komunikacyjny powstanie, LOT się tam przeniesie. Uważam, że powinien to być flagowy polski projekt ponad jakimikolwiek podziałami. Tej wielkości lotnisko moglibyśmy wybudować w sześć lat – mówił w rozmowie z dziennikarzem Gazety Wyborczej Rafał Milczarski, prezes zarządu LOT.

Zaznaczył przy tym, że Polska zbyt długo zwlekała z budową infrastruktury transportowej i to nie tylko tej lotniczej. Powiązanie nowego lotniska z istniejącym systemem dróg oraz rozbudową sieci kolejowej ma bowiem sprawić, że w fundamentalny sposób zwiększy się efektywność transportu w Polsce. Budowa nowego centralnego hubu ma umiejscowić Polskę na kluczowych szlakach transportowych świata. – To, że tego nie zrobiliśmy do tej pory, to wielki ból i obecnie to jedyna szansa, kiedy możemy to zrobić – podkreślał Milczarski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

Biznes i przemysł

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

inf. prasowa/jm, RK 18 stycznia 2023

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

CPK organizuje kongres Railway Direction Days 2023

Infrastruktura i lotniska

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

Biznes i przemysł

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

inf. prasowa/jm, RK 18 stycznia 2023

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

CPK organizuje kongres Railway Direction Days 2023

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5