CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA) - Rynek Lotniczy
 
Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)


Wstecz Dalej

Autor:

Bartosz Józefiak

Data publikacji:
2017-10-01 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
fot. Bartosz Józefiak
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
CPK: Baranów czeka na superlotnisko (ZDJĘCIA)
Decyzja o lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego zaskoczyła mieszkańców gminy Baranów i wsi Stanisławów. Spora część cieszy się na zyski z wykupu ziemi. Ale nie brak też takich, którzy obawiają się wysiedleń.
Strach przed wysiedleniem

Baranów i pobliska wieś Stanisławów stały się przez chwilę najpopularniejszym miejscem w Polsce. W ciągu kilku dni mieszkańcy przeżyli inwazję dziennikarzy. Co myślą o inwestycji?
– Bardzo dobrze, niech budują, tylko uczciwie zapłacą za wykup. Nie będę protestował, jeśli dostaniemy wystarczające pieniądze – opowiada Andrzej, właściciel sklepu spożywczego.

– Ludzie liczą, że wzbogacą się na sprzedaży działek. Część już myśli o skupowaniu terenu. To będą dobre pieniądze. Podobnie było przy budowie autostrady A2 między Łodzią a Warszawą – dodaje Łukasz ze wsi Stanisławów. - Nie wiadomo też, jak daleko będą sięgać wysiedlenia. Są głosy, że aż do samej autostrady.

Spekulację gruntami na pewno utrudni ustawa o sprzedaży gruntów rolnych wprowadzona przez PiS w kwietniu 2016 roku. Dzięki niej swobodnie można sprzedawać tylko działki rolne o powierzchni mniejszej niż 3000 metrów kw.

We wsi pozostało niewielu rolników. Ci, którzy wciąż gospodarzą, obawiają się przeprowadzki i wysokości rekompensat. – Przeprowadzka dla starszych osób to duży stres. Nie będą miały jak prowadzić gospodarstwa w mieście. A z tego żyły – dodaje Julita ze Stanisławowa.

Mieszkańcy zastanawiają się także, co z infrastrukturą drogową. – Czy powstanie nowy węzeł z autostrady A2 do Baranowa? Czy zbudują nam pod nosem dwupasmową jezdnię albo ekspresówkę? Nikt z nami o tym nie rozmawiał – dodaje Andrzej.

Równowaga plusów i minusów

Wójt gminy Baranów Andrzej Kolek jest już po rozmowie z ministrem Henrykiem Kowalczykiem. – Minister nakreślił harmonogram robót. pierwsze dwa lata to będą prace studialne. Dopiero później czeka nas realizacja. Teraz odbywam cykl spotkań z mieszkańcami. Decyzja o lotnisku odbierana jest bardzo różnie. Póki nie zostanie nakreślony teren, to nie wiemy jeszcze, o czym dokładnie mówimy. Na razie mamy zapewnienia, że wysiedlenia nie będą masowe – mówi wójt.

– Gmina ma 7,5 tysiąca hektarów. Dwa tysiące hektarów miałoby być przeznaczone pod port lotniczy, dodajmy do tego strefę uciążliwości i mamy prawie całą gminę zajętą. Rozbudowa o kolejne domy mieszkalne będzie niemożliwa – dodaje.

Baranów staje się kolejną sypialnią Warszawy. Coraz więcej osób ze stolicy buduje się właśnie tam. Proces przyspieszył w ciągu ostatnich dwóch lat. Ten boom mieszkaniowy skończy się wraz z budową superlotniska.

Wielu mieszkańców na co dzień nie mieszka w gminie, ale wciąż ma grunty odziedziczone po rodzicach. Oni na pewno skorzystają, kiedy na mocy specustawy rząd odkupi od nich teren pod budowę. - W naszej gminie nie było protestów podczas budowy autostrady A2. Ludzie zarobili spore pieniądze na sprzedaży. Wiele osób liczy, że sytuacja powtórzy się przy lotnisku – opowiada Andrzej Kolek.

Samorząd na pewno straci na podatku dochodowym osób, które z powodu CPK wyprowadzą się z Baranowa. Z drugiej strony do kasy gminy wpłyną podatki od firm, magazynów i punktów przerzutowych które pobudują się wokół lotniska. Nie mówiąc o miejscach pracy, choć mieszkańcy i tak nie narzekają na bezrobocie. - Listy plusów i minusów równoważą się – dodaje wójt.

Co ze specustawą?

Wielu mieszkańców jest zdezorientowanych. Nie wiedzą, gdzie dokładnie zacznie się inwestycja. Boją się, że wykupy nie będą ich dotyczyć. – Najgorzej będzie wtedy, gdy zbudują jednak ten port, ale nie odkupią ziemi. Wtedy człowiek utknie z wielkim lotniskiem po sąsiedzku, i nie dostanie żadnych pieniędzy – martwi się Stanisław z Baranowa.

Marek Jaworski, zastępca wójta pobliskiego Teresina przyznaje, że władze gminy na pewno skorzystają na lotnisku. Ale już mieszkańcy – niekoniecznie. Wskazuje na koszty społeczne: hałas i zwiększony ruch. Teresin reklamuje się hasłem „Tutaj żyje się spokojnie”. Budowa lotniska może sprawić, że ta renoma stanie się nieaktualna. Również tutaj zachęta w postaci nowych miejsc pracy nie działa, bo w gminie rozwija się centrum logistyczne, magazyny i prywatny biznes, na czele z Młynami Szymanowskimi i firmą Bakoma.

Centrum logistyczne już daje duże wpływy podatkowe. Te zyski będą jeszcze większe przy superlotnisku. – Każdy kij ma dwa końce – mówi Jaworski.

Ale nawet ci, którzy liczą na wykup ich ziemi, są pełni obaw. – Nie wiadomo, ile zapłacą za ziemię. A jeszcze pojawiają się głosy o specustawie. Może przegłosują, że wypłat w ogóle nie będzie? Nie wiadomo, jak nas potraktują – martwi się Witold ze Stanisławowa.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wild: CPK poradzi sobie bez klasycznych KDP

Infrastruktura i lotniska

Wild: CPK poradzi sobie bez klasycznych KDP

Leonard Dolecki 28 września 2017

Wild: W 2025 roku podejmiemy decyzję co do Okęcia

Infrastruktura i lotniska

Wild: W 2025 roku podejmiemy decyzję co do Okęcia

Leonard Dolecki 28 września 2017

Lotnisko w Baranowie to dobry znak dla kolei

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Baranowie to dobry znak dla kolei

mt 28 września 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS