Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Rząd Holandii: Amsterdam-Schiphol jest za duży. Pasażerów ma być mniej niż w 2019


Wstecz Dalej

Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2022-06-28 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rząd Holandii: Amsterdam-Schiphol jest za duży. Pasażerów ma być mniej niż w 2019
fot. Schiphol Airport
W ostatnich tygodniach lotnisko Amsterdam-Schiphol znalazło się w ogniu krytyki linii lotniczych. Port nie był w stanie zapewnić obsługi naziemnej samolotów pomimo rosnących stawek. Teraz w lotnisko uderza rząd, który uważa, że powinno ono zredukować liczbę operacji do 400 tys. rocznie.
O kłopotach amsterdamskiego lotniska, które zaczęły się już w kwietniu, zrobiło się głośno na początku czerwca, kiedy to zaczęto podkreślać, że brak spójnej wizji na wyjście z okresu pandemicznego i braki w kadrach zaczęły się bardzo negatywnie odbijać na jakości obsługi pasażera. Port był krytykowany za brak działań i narastające opóźnienia.

W końcu w połowie czerwca władze portu Amsterdam-Schiphol zdecydowały się na ograniczenie liczby pasażerów, którzy mogą być obsłużeni w ciągu jednego dnia wakacji. Zdecydowano się na liczbę ok. 70 tys. pasażerów, czyli o 16% mniej niż planowano. To zaś zmusiło linie lotnicze do ograniczenia podaży o 13,5 tys. foteli, a cięcia objęły również PLL LOT.

Teraz okazuje się, że to dopiero początek problemów amsterdamskiego lotniska. Holenderski rząd chce bowiem ograniczyć liczbę lotów do poziomu poniżej tego sprzed pandemii.

Rząd: Za duży hałas, pasażerów na Amsterdam-Schiphol musi być mniej

Holenderski rząd, który jest większościowym udziałowcem lotniska, poinformował w piątek (24 czerwca) o tym, że liczba pasażerów obsługiwana przez Amsterdam-Schiphol zostanie zredukowana do 440 tys. osób rocznie, czyli do poziomu o 11% niższego niż w roku 2019. Główną przyczyną ma być chęć walki z hałasem.

Odpowiedzialny za transport minister Mark Harbers podkreślał przy tym, że wpływ lotniska na środowisko i klimat musi zostać ograniczony, a zapowiadane działania mają przyczynić się do zachowania równowagi pomiędzy sprawnym funkcjonowaniem portu a lepszymi i zdrowszymi warunkami do życia mieszkańców. Zmiany mają wejść w życie od listopada 2023 roku.

Linie protestują

Nagła i niezapowiadana wcześniej decyzja wywołała spore poruszenie w branży lotniczej. Głos w tej sprawie zabrała m.in. IATA, czyli Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych. W oświadczeniu organizacji możemy przeczytać, że w ostatnim czasie w Holandii nie tylko trzykrotnie podniesiono podatek od podróży lotniczych, ale w samym porcie podniesiono stawki opłat lotniskowych o 37%.

– To, co teraz widzimy to ograniczanie połączeń lotniczych, które były budowane przez ostatnie 100 lat i wspierały dużą część holenderskiej gospodarki oraz aspiracje milionów holenderskich podróżnych – napisał Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. Dodał przy tym, że decyzja nie ma poparcia w faktach, a redukcja liczby lotów nie będzie miała znacznego wpływu na zmniejszenie hałasu, ani emisji tlenków azotu. W Holandii lotnictwo generuje bowiem ok. 1% emisji tych związków.

IATA podkreśla także, że przed pandemią lotnictwo w Holandii dawało pracę 300 tys. osób i generowało 22 mld euro PKB, a lotnisko Amsterdam-Schipol jest głównym elementem tego sektora w kraju. W 2019 było ono obok Paryża i Londynu najlepiej skomunikowanym portem europejskim.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Gigaterminal w Małaszewiczach bez pieniędzy z UE

Prawo i polityka

Gigaterminal w Małaszewiczach bez pieniędzy z UE

Jakub Madrjas 29 czerwca 2022

PAŻP: Spór z kontrolerami oficjalnie zakończony

Prawo i polityka

PAŻP: Spór z kontrolerami oficjalnie zakończony

Redakcja/inf. pras. 29 czerwca 2022

Polsko-koreańskie rozmowy w Seulu o CPK

Biznes i przemysł

Polsko-koreańskie rozmowy w Seulu o CPK

Redakcja/inf. pras. 29 czerwca 2022

 

Wrocław Airport: Będzie 2,5 mln pasażerów w tym roku

Infrastruktura i lotniska

Wrocław Airport: Będzie 2,5 mln pasażerów w tym roku

08 sierpnia 2022

Strefa Ciszy też w pociągach Dart i Flirt

Pasażer i linie lotnicze

Strefa Ciszy też w pociągach Dart i Flirt

08 sierpnia 2022

Air Canada odebrała 40. i ostatniego B737 MAX

Biznes i przemysł

Air Canada odebrała 40. i ostatniego B737 MAX

08 sierpnia 2022

Air Serbia chce latać na Kubę

Pasażer i linie lotnicze

Air Serbia chce latać na Kubę

08 sierpnia 2022

Ryanair i Słowenia wrócą do rozmów o lotach

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair i Słowenia wrócą do rozmów o lotach

08 sierpnia 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5