Tanie linie lotnicze Ryanair ogłosiły zakończenie współpracy z Air Europa, przewoźnikiem należącym do hiszpańskiej Globalia Group. Kooperacja umożliwiała obu liniom dzielenie się długodystansowymi trasami. Władze irlandzkiego przewoźnika deklarują jednak dalsze zainteresowanie połączeniami dalekiego zasięgu.
Powodem decyzji miała być niezgodność systemów rezerwacji i niezdolność do ich integracji między oboma przewoźnikami – poinformował Kenny Jacobs, dyrektor marketingu Ryanair. Skoncentrowanie się na większej liczbie operacji przez Madryt, jak to było pierwotnie planowane, jest już nieaktualne.
W marcu ubiegłego roku linie lotnicze ogłosiły przedłużenie partnerstwa. 130 milionów pasażerów irlandzkiego przewoźnika miało znaleźć oraz zarezerwować loty łączone, realizowane przez Air Europa, na stronie Ryanair.com.
W ofercie znalazły się loty łączone z przesiadką w Madrycie do 16 krajów Ameryki Południowej, Środkowej oraz Północnej, jak Argentyna, Brazylia, Kuba, Meksyk czy USA. Przedłużenie umowy o współpracy było ostatnią inicjatywą linii w ramach realizacji programu „Always Getting Better”. Irlandzki przewoźnik już wtedy informował, że prowadzi rozmowy z kolejnymi liniami lotniczymi, aby już wkrótce zaproponować kolejne połączenia dalekodystansowe.
Ten pomysł wydaje się nadal aktualny, bowiem Ryanair, mimo zakończenia współpracy z Air Europa, deklaruje zainteresowanie usługą lotów dalekodystansowych. – Będziemy nadal szukać partnera sieciowego dla takich usług – potwierdził Jacobs. Irlandzkie linie lotnicze mają na uwadze zwłaszcza połączenia dalekiego zasięgu do Azji lub Ameryki Południowej w ciągu najbliższych trzech lat.
Chociaż współpraca Ryanaira z Air Europa należy już do przeszłości, wydaje się, że kooperacja irlandzkiego przewoźnika z inną linią lotniczą, Air Malta, jest niezagrożona i będzie kontynuowana. Podobne dalekodystansowe usługi oferuje inna, konkurencyjna dla Ryanaira tania linia lotnicza, brytyjski easyJet, który działa we współpracy z takimi przewoźnikami jak Scoot, Norwegian i Emirates.
Air Europa jest największą hiszpańską linią lotniczą za Iberią i Vueling Airlines, z bazą na Majorce i wykorzystaniem Madrytu jako hub. Przewoźnik jest członkiem sojuszu Skyteam i obsługuje trasy dalekodystansowe przez Ocean Atlantycki, wykorzystując dwanaście samolotów typu Airbus A330 i dziesięć samolotów Boeing 787 Dreamliner. Do 2023 roku flota przewoźnika będzie wyłącznie
"all-Boeing".