Rumuńska publiczna spółka kolejowa CFR SA rozpoczęła przetarg na wykonawcę projektu i budowy odcinka kolejowego łączącego lotnisko w Bukareszcie (zlokalizowanego na północy miasta) z istniejącym systemem kolejowym.
Celem jest uzyskanie bezpośredniego połączenia między lotniskiem a głównym bukaresztańskim dworcem kolejowym (Gara de Nord). Przetarg został opublikowany w elektronicznym systemie aukcyjnym SEAP i według lokalnych mediów jego wartość szacowana jest na prawie 115 milionów euro. Połączenie musi zostać oddane do użytku w ciągu 14 miesięcy, ponieważ ma ono funkcjonować podczas finałowego turnieju UEFA EURO 2020.
Zwycięski oferent musi wykazać zdolność do realizacji projektu przed upływem określonego terminu. Mając to na uwadze, cena została okrojona do 40 proc. wagi oferty, podczas gdy znacznie większą rolę przy ocenie projektu będzie odgrywać zdolność zrealizowania projektu w odpowiednim terminie (60 proc. wagi).
W przeszłości rozważano dwie alternatywy dotyczące połączenia lotniska ze śródmieściem (i dworcem kolejowym): metrem i koleją. Połączenie kolejowe jest znacznie mniej kosztowne i zasadniczo zajmuje mniej czasu, ale zrealizowanie go w odpowiednim czasie nadal stanowi zasadniczy problem.
W tej chwili można co prawda dojechać
do lotniska pociągiem, ale z racji, że najbliższa stacja znajduje się w odległości ok. kilometra od najbliższego przystanku, trzeba przesiadać się w autobus, który dowozi podróżnych bezpośrednio pod terminale. Pasażerowie najczęściej jednak wybierają autobusy kursujące bezpośrednio do i z centrum. Między lotniskiem a miastem regularnie kursują dwie linie.
Bukareszt-Otopeni to największe lotnisko w Rumunii. Istnieje od 50 lat. Rocznie obsługuje około 10 mln pasażerów. Jest położone w odległości ok. 16 km na północ od Bukaresztu.