Linie Rise Air, z kanadyjskiej prowincji Saskatchewan, odebrały wczoraj (19 grudnia) pierwszego ATR-a 72-600, stając się tym samym pierwszym operatorem najnowszej generacji samolotów ATR z serii -600 w Kanadzie. To ważny krok w realizacji programu odnowy floty przewoźnika oraz istotny sygnał zaangażowania firmy w poprawę całorocznej łączności lotniczej dla odległych społeczności.
Dostarczony samolot jest pierwszym z trzech egzemplarzy objętych umową podpisaną
w listopadzie 2024 roku. Dwa kolejne fabrycznie nowe ATR 72-600 dołączą do floty Rise Air w 2026 roku na zasadzie leasingu. Inwestycja ta stanowi największe przedsięwzięcie w 70-letniej historii linii i umożliwi jej eksploatację najnowocześniejszej regionalnej floty lotniczej w kraju.
Dostawa samolotu zbiegła się w czasie z certyfikacją modeli ATR 42-600 oraz ATR 72-600 przez Transport Canada, która została zatwierdzona 27 listopada 2025 r. Certyfikacja ta otworzyła kanadyjskim przewoźnikom regionalnym drogę do użytkowania nowej generacji samolotów ATR po raz pierwszy w historii. Nowe maszyny oferują nowoczesną awionikę typu „glass cockpit”, większe i bardziej komfortowe kabiny oraz szersze fotele, co przekłada się na wyższy komfort pasażerów i mniejsze obciążenie pilotów.
ATR 72-600 jest ceniony za wyjątkową efektywność paliwową, wysoką niezawodność oraz zdolność do operowania w trudnych warunkach, w tym na krótkich i nieutwardzonych pasach startowych. Samolot Rise Air został wyposażony także w nowe silniki Pratt & Whitney Canada PW127XT, które zapewniają niższe koszty utrzymania oraz redukcję emisji CO₂ o 45 proc. w porównaniu do regionalnych odrzutowców o podobnej wielkości, wspierając cele środowiskowe przewoźnika.
– Wprowadzenie ATR 72-600 to przede wszystkim zapewnienie nowoczesnego, bezpiecznego i niezawodnego transportu lotniczego do odległych miejsc pracy oraz projektów infrastrukturalnych kluczowych dla gospodarki Saskatchewan. Dzięki tym samolotom możemy zaoferować wyższy komfort i efektywność, jednocześnie wzmacniając połączenia lotnicze w jednych z najtrudniejszych środowisk operacyjnych w Kanadzie – podkreślił Derek Nice, prezes i dyrektor generalny Rise Air.
Wprowadzenie ATR 72-600 do floty Rise Air stanowi istotny krok w kierunku nowoczesnego, efektywnego i zrównoważonego lotnictwa regionalnego w Kanadzie. Jeśli chcesz, mogę przygotować też wersję skróconą, bardziej formalną lub dostosowaną do publikacji prasowej.
Z kolei Nathalie Tarnaud Laude, prezes ATR, zaznaczyła, że ATR 72-600 idealnie nadaje się do obsługi mniej uczęszczanych tras w sposób rentowny i zrównoważony. – Jesteśmy zaszczyceni, że Rise Air jako pierwsza linia wprowadza serię ATR -600 do Kanady, zapewniając niezawodne i ekologiczne połączenia lotnicze w najbardziej wymagających regionach kraju – powiedziała.
Rise Air i jego flotaRise Air to linia lotnicza należąca do rdzennych mieszkańców kanadyjskiej prowincji Saskatchewan, obsługująca flotę 25 samolotów i zatrudniająca 300pracowników, którzy zapewniają regularne loty, transport siły roboczej i usługi transportu medycznego (MedEvac), łącząc 27 społeczności i odległe miejsca pracy na północy Saskatchewan z Saskatoon, Prince Albert i nie tylko. Spółka stowarzyszona Snowbird Aviation Services świadczy usługi terminalowe, obsługę handlingową, tankowanie oraz odladzanie dla Rise Air oraz kilku innych klientów na 12 lotniskach w całym regionie.
Flota przewoźnika przewoźnika składa się z 29 samolotów turbośmigłowych: trzech ATR-ów 42-300, dwóch 42-500, jednego 72-600, trzech saabów 340A, siedmiu de havillandów DHC-6 Twin Otter (wersje 100, 200, 300), jednego DHC-2 Beaver, ośmiu beechcraftów King Air 200 oraz czterech 1900D.