Partner serwisu
Biznes i przemysł

Raport: Lotnicze cargo w czasie pandemii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ZDG TOR/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Raport: Lotnicze cargo w czasie pandemii
fot. Marek Kwasowski
Koronawirus zmienił oblicze lotniczego cargo. Kryzys gospodarczy ograniczył popytu na tradycyjne usługi, ale wzrosło zapotrzebowanie na przewóz wyposażenia medycznego. Brak lotów pasażerskich ograniczył przy tym znacząco podaż przestrzeni ładunkowej. Przewoźnicy postawili więc na loty cargo-only i częściowe konwersje.

W normalnych warunkach ok. połowa światowego cargo lotniczego (którego łączna wartość jest szacowana na 6 bilionów dolarów rocznie) jest transportowana pod pokładami samolotów pasażerskich. W przypadku niektórych rynków udział ten wzrasta nawet do 80-85 proc.

W czasie pandemii podaż przestrzenii ładunkowej w samolotach cargo firm kurierskich wzrosła o 18 proc., w pozostałych samolotach cargo – o 28 proc. Jednak ze względu na duży udział samolotów pasażerskich w przewozie cargo całkowita podaż na rynku międzynarodowym jest obecnie niższa o ponad 20 proc. Przełożyło się to na kilkukrotny wzrost stawek za fracht lotniczy w skali globalnej, zaś na trasach z Chin do Europy czy USA wzrost w najgorętszym okresie pandemii był nawet pięcio- lub sześciokrotny.

Zapotrzebowanie na transport towarów z Azji – głównie Chin – połączone ze spadkiem podaży spowodowało gwałtowny, co najmniej dwukrotny wzrost cen za transport do Europy i Ameryki Północnej. Wynika to nie tylko z popytu na prze¬wóz środków ochrony osobistej, ale też towarów eksportowanych z chińskich fabryk, które w większości wznowiły już pracę. Dla linii lotniczych to jedna z niewielu obecnie szans na zarabianie, dlatego nawet przewoźnicy zwykle traktujący cargo jedynie jako dodatek do przewozów pasażerskich, weszli na ten rynek.

W takiej sytuacji swoją szansę zobaczył także PLL LOT. Od 5 kwietnia do 17 maja PLL LOT wykonał 100 lotów w ramach #CARGOdlaPolski, przewożąc 12 900 m3 ładunków medycznych. Na początku maja przewoźnik ogłosił uruchomienie regularnych połączeń cargo, na trasach na których przed pandemią prowadził ruch pasażerskich. Strategia LOT-u zakłada utrzymanie wszystkich dostępnych Boeingów 787 w powietrzu. W krótszej perspektywie takie działania pozwalają na zwiększenie rentowności połączeń, czy utrzymanie uprawnień załóg latających. W długim okresie mają zapewnić podtrzymanie lotów na strategicznych kierunkach.

Uruchamiając nowe połączenia cargo, LOT stara się także osiągnąć bardziej długofalowe cele. Najważniejszym z nich jest przełamanie przewagi największych hubów europejskich, czyli Frankfurtu czy Amsterdamu. Szerzej na ten temat w najnowszym raporcie Zespołu Doradców Gospodarczych TOR pt. Lotnicze cargo w czasie pandemii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Pasażer i linie lotnicze

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Witold Urbanowicz 02 listopada 2023

Grupa Air France-KLM i brazylijski GOL przedłużają współpracę

Biznes i przemysł

Grupa Air France-KLM i brazylijski GOL przedłużają współpracę

inf. pras. Air France KLM 02 listopada 2023

Lasek: Potrzebujemy lotniska Babice – to element infrastruktury krytycznej

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu. 7,74 mln od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Pozostałe z wątku:

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Pasażer i linie lotnicze

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Witold Urbanowicz 02 listopada 2023

Grupa Air France-KLM i brazylijski GOL przedłużają współpracę

Biznes i przemysł

Grupa Air France-KLM i brazylijski GOL przedłużają współpracę

inf. pras. Air France KLM 02 listopada 2023

Lasek: Potrzebujemy lotniska Babice – to element infrastruktury krytycznej

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu. 7,74 mln od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5