Polskie samoloty szkoleniowe PZL 130 Orlik TC-I, należące do Polskich Sił Powietrznych, zostaną poddane radykalnej modernizacji, która pozwoli im sprostać najnowszym globalnym standardom lotniczym i pozwoli im latać w przeszłych dekadach.
Zgodnie z warunkami kontraktu udzielonego przez polskie Ministerstwo Obrony, PZL Warszawa-Okęcie wykonuje głęboką modernizacje konstrukcji i awioniki na 12 samolotach, a następnie przekazuje je do eksploatacji jako nowe maszyny. Wyznaczony Orlik TC II Advanced zmodernizowany samolot dołączy do 16 podobnych samolotów, które są obecnie modernizowane z nowszego standardu Orlik TC II w jednolitej flocie.
Prace rozpoczną się natychmiast i wszystkie 12 statków powietrznych wróci ponownie do służby w 42 Bazie Szkolenia Lotniczego w Radomiu od połowy 2019 roku do października 2020 roku, z przyszłym rekursem 12 tys. godzin. Dwuetapowy pakiet prac obejmuje najpierw nowe skrzydła, ogony, silniki i śmigła, a następnie całkowite zastąpienie oprzyrządowania kabinowego i awioniki nowoczesnymi układami.
Modernizacja pozwala na wprowadzenie systemu serwisowego opartego o stan techniczny, zamiast kalendarzowego, o połowę mniej kontroli, co skutkuje znacznymi oszczędnościami kosztów operacyjnych. Wcześniej podpisano dodatkową umowę na opracowanie symulatora lotu Orlik dla Polskich Sił Powietrznych, który uzupełni pakiet wymaganych pomocy instruktażowych.
– Ten program zapewni opłacalną drogę dla Polski aby szkolić przyszłych pilotów wojskowych w zaawansowanym samolocie, który spełnia wszystkie wymagania sprzętowe, aby latać w dzisiejszej regulowanej i kontrolowanej przestrzeni powietrznej, pozostając w pełni samolotem akrobatycznym pozwalającym na stosowanie najnowszych technik instruktażowych. Ponadto, możliwości produkcyjne, które zdobywamy podczas tych prac, będą podstawą do wznowienia seryjnej produkcji Orlika dla klientów eksportowych, dla których widzimy doskonałe możliwości – mówi Manuel Heredia, prezes i dyrektor generalny PZL.
PZL Warszawa-Okęcie jest pionierem polskiego przemysłu lotniczego, odkąd został założony w 1928 roku dekretem Marszałka Józefa Piłsudskiego. Dziś PZL Warszawa-Okęcie jest spółką zależną Airbusa, która projektuje, buduje, obsługuje i eksploatuje samoloty. Oprócz Orlika, PZL specjalizuje się jako dostawca kompleksowych wiązek elektrycznych i wyposażonych konstrukcji dla samolotów i satelitów oraz zapewnia usługi inżynieryjne, obsługowo-remontowe i lotnicze.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.