RynekInfrastruktury.pl/ Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice
Podziel się ze znajomymi:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
fot. Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice
Katowickie lotnisko od maja posiada nową drogę startową. Od dłuższego czasu przygotowywano się tutaj do remontu starej, która przekształcona zostanie w drogę kołowania. Prace nad inwestycją właśnie ruszyły. Wraz z nią port dostosowany zostanie do II kategorii operacji lotniczych. Wartość zadania to 40,6 mln zł brutto. Prace poprowadzi Skanska.
Inwestycja jest konieczna
Stara droga startowa do tej pory była nieczynna. Jak wyjaśnia Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego lotniskiem w Pyrzowicach, nie mogła ona dłużej spełniać swojej funkcji ze względu na zmieniające się przepisy, które wejdą w życie w 2017 roku. Do tego czasu wszystkie porty lotnicze w Polsce muszą dostosować swoją infrastrukturę do wymagań unijnych. I większość już to robi. Pod dużym znakiem zapytania stoi inwestycja w drogę startową w krakowskim porcie. W Pyrzowicach tak dużego problemu nie było. Władze postawiły bowiem na budowę całkiem nowej infrastruktury. Prace nad przekształceniem drogi startowej w drogę kołowania obejmują część lotniskowo-drogową, kanalizacyjną i elektryczną.
Stara nawierzchnia zostanie w większości wzmocniona m.in. poprzez wykonanie nowych warstw mineralno–bitumicznych. Łączna ilość mieszanek asfaltowych to około 80 tys. ton na powierzchni blisko 125 tys. m² – informuje Michał Łukaszkiewicz, menadżer projektu, Skanska. – Wykonamy również oznakowanie pionowe i poziome, wybudujemy studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej, wykonując jednocześnie renowację istniejących. W ramach inwestycji powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania i stanowisk postojowych oraz kanalizacja kablowa, dzięki czemu port lotniczy zyska nowoczesny system sterowania i monitoringu. Wszystko to pozwoli dostosować infrastrukturę MPL Katowice w Pyrzowicach do CAT II operacji lotniczych.
Dzięki zastosowaniu takich rozwiązań Katowice Airport będzie mógł obsługiwać operacje lotnicze w warunkach atmosferycznych trudniejszych niż do tej pory. Dzięki temu podniesie się bezpieczeństwo lądowania w warunkach ograniczonej widzialności, np. mgieł czy niskiego zachmurzenia. Zniknie również problem opóźnionych czy odwoływanych lotów albo konieczność ich przekierowywania na inne lotniska.
Nowoczesna technologia
– Prace będziemy prowadzić przy wykorzystaniu systemów 3D, za sprawą których sterowanie maszynami odbywać się będzie pod kontrolą komputera z wczytanym trójwymiarowym modelem wykonywanych robót – informuje Piotr Mazur, kierownik budowy Skanska. – Przed rozpoczęciem prac wykonamy inwentaryzację początkową przy wykorzystaniu technologii skaningu laserowego. W efekcie otrzymamy tzw. chmurę 3D, czyli kilka milionów punktów o współrzędnych X, Y, Z. Umożliwi to dokładne i szybkie odwzorowanie obecnych elementów infrastruktury lotniska. Jest to istotne ze względów technologii, jak również ze względu na usytuowanie planowanych prac w sąsiedztwie czynnych płaszczyzn ruchu lotniczego. Zastosowanie maszyn z systemem sterowania 3D np. równiarki, przyspieszy jej pracę, zwiększy jakość wykonywanych robót, pozwoli na precyzyjną kontrolę zużycia materiałów, a także ułatwi pracę operatora sprzętu.
Największym wyzwaniem będzie praca w obrębie czynnych płaszczyzn operacyjnych lotniska. – Nasz plac budowy znajduje się w ścisłym centrum lotniska, pomiędzy czynnymi drogami kołowania, płaszczyznami postoju samolotów oraz nową drogą startową. Prace będziemy prowadzić w uzgodnieniu i w stałej współpracy z wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na lotnisku – zaznacza Michał Łukaszkiewicz.
To nie jedyna inwestycja firmy Skanska w Pyrzowicach. Wiosną 2011 roku został oddany do użytku zmodernizowany hangar techniczny dla samolotów linii Wizz air, jednego z głównych przewoźników w porcie. W 2012 roku Skanska rozbudowała terminal A, powiększając jego hallu główny w strefie kolejki do odprawy, a także w strefie oczekiwania. W czerwcu 2015 roku oddano do użytku nowy terminal przylotowy C, który przejął przyloty. Obecnie trwa budowa terminalu Cargo, który powstaje przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska, a wkrótce ruszą prace związane z przebudową terminalu A.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.