Droga do terminalu cargo w Pyrzowicach, kluczowa z punktu rozwoju cargo city na lotnisku, w najbliższych latach nie powstanie. Jej budowę oprotestowali mieszkańcy Mierzęcic, którzy obawiają się zwiększenia i tak już wysokiej ilości TIRów przejeżdżających pod ich domami.
Obecnie ciężarówki do terminalu cargo dojeżdżają drogą wojewódzką nr 913, która jest zbyt wąska, by zapewnić odpowiednią przepustowość dla ruchu tego typu. Dodatkowo, na jej rondach tworzą się zatory, powodowane przez TIRy. A tą trasą, poza TIRami, dojeżdżają do lotniska również samochody osobowe.
Rozwiązaniem miała być budowa 3,5 km drogi, łączącej trasę ekspresową S1 z terminalem cargo. Inwestycja znalazła się w samorządowym Planie Rozbudowy Dróg, a jej szacunkowy koszt to 65 mln zł. 48 mln zł miała wyłożyć Unia Europejska, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Wniosek o dofinansowanie nie zostanie jednak złożony, bo samorządowcy nie chcą występować przeciwko mieszkańcom. Ostatnie spotkanie z nimi odbyło się 19 października i nie przyniosło żadnego rozstrzygnięcia.
Dla lotniska to duży problem, bo budowa trasy ułatwiłaby dostęp do terminalu, który w 2015 roku obsłużył 17 tys. ton towarów, a prognozy mówią o tym, że już niebawem mogą one wzrosnąć nawet dwukrotnie. Budowa 3,5 km drogi zaczynającej się na węźle S1 w Mierzęcicach pozwoliłaby na rozwój infrastruktury cargo.
Zdaniem mieszkańców Mierzęcic istnieje jednak inne rozwiązanie, które równie skutecznie może wpłynąć na rozwój cargo w Pyrzowicach. To poszerzenie DW-913.
– Dobudowanie dodatkowego pasa dla ciężarówek mogłoby rozwiązać problem. Kilka lat temu była mowa o budowy obwodnicy Mierzęcic jednak to było w planach województwa, ale z nich zniknęło – komentował jakiś czas temu w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury Grzegorz Podlejski, wójt gminy Mierzęcice. – Również jednym z lepszych rozwiązań byłoby wybudowanie nowej drogi do terminalu cargo, ale odchodzącej od S1 z innego węzła – dodał.
Inny pomysł na zwiększenie dostępu do terminala cargo w Pyrzowicach to doprowadzenie do niego linii kolejowej. Plany dotyczące jej budowy liczą przynajmniej 12 lat. Dokumentacja przedprojektowa odbudowy linii kolejowej z Tarnowskich Gór do Zawiercia, wraz ze skomunikowaniem portu lotniczego w Pyrzowicach, według zapowiedzi PKP PLK, powinna być gotowa do marca 2017 roku. Pieniądze na inwestycję zabezpieczone są w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Zadanie figuruje też na liście podstawowej w Krajowym Programie Kolejowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.