Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Punktualność. Globalne wyzwanie branży lotniczej


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-08-04 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Punktualność. Globalne wyzwanie branży lotniczej
fot. Halocarbon
Z raportu firmy VariFlight wynika, że w czerwcu 2019 roku średni współczynnik punktualności polskich lotnisk wyniósł 76,79 proc. To wynik o 4,6 proc. lepszy niż w poprzednim badaniu, ale w dalszym ciągu niesatysfakcjonujący wielu klientów linii lotniczych. Jednak przy wyzwaniach, jakie stoją przed globalną branżą lotniczą, istotne zmniejszenie skali opóźnień może w najbliższym czasie nie być możliwe. 
Latanie samolotem to bez wątpienia najbezpieczniejszy sposób podróżowania. Wg danych portalu lotniczego Aviation Safety Network rok 2018 był dziewiątym z rzędu najbezpieczniejszym rokiem w historii lotnictwa. I to pomimo 15 katastrof w lotnictwie cywilnym, w których zginęło aż 556 osób. W tym samym czasie tylko na polskich drogach zginęło w wypadkach komunikacyjnych ponad 2,8 tys. osób. Przy niemal 4,5 mld pasażerów obsłużonych w ubiegłym roku rejsowymi samolotami prawdopodobieństwo ucierpienia w wypadku lotniczym wynosi 1 : 8 000 000.

Specyfika branży

Tym, co różni transport lotniczy od samochodowego, są także konsekwencje każdego wypadku. Przykładem są niedawne katastrofy indonezyjskich i etiopskich boeingów 737 MAX. Wstępne wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa sprawiły, że na całym świecie podjęto decyzje o uziemieniu tego typu samolotów. Nagłe wyłączenie z eksploatacji większej ilości maszyn stawia linie lotnicze w trudnej sytuacji – muszą realizować wcześniej planowany program handlowy przy zmniejszonej liczbie samolotów. Przewoźnicy starają się uziemione maszyny zastępować innymi jednostkami, jednak nie zawsze są one dostępne lub oferują znacząco niższy komfort dla pasażerów. W obliczu braku optymalnych samolotów utrzymanie dotychczasowej siatki połączeń i oczekiwanej przez pasażerów punktualności jest rosnącym globalnym wyzwaniem – zarówno w Polsce, jak i w kilkudziesięciu innych krajach świata.

Mimo chwilowych wyzwań operacyjnych na całym świecie rośnie ruch lotniczy. W ciągu najbliższych 20 lat w powietrzu eksploatowanych będzie ponad 50 tys. samolotów, czyli dwukrotnie więcej niż obecnie. Kluczowe dla globalnego ruchu powietrznego lotniska stoją przed wielkim wyzwaniem, jakim jest brak możliwości zwiększania przepustowości. Ruch już teraz jest większy niż możliwości jego obsługi, co szczególnie widoczne jest w krajach Europy Zachodniej. Problem dotyczy jednak również Polski. W ubiegłym roku nasze lotniska obsłużyły 46 mln pasażerów, tj. aż o 15 proc. więcej niż w roku poprzednim. Lotnisko Chopina w Warszawie osiąga obecnie limity przepustowości, wyrażone w liczbie dozwolonych operacji lotniczych na dobę (600 startów i lądowań) czy ilości pasażerów przewijających się przez terminal pasażerski w ciągu godziny. M.in. z uwagi na restrykcyjne procedury bezpieczeństwa ów „tłok” na lotniskach w naturalny sposób odbija się na punktualności samolotów. Wszelkie prace modernizacyjne, tak jak w przypadku remontu pasa startowego w czerwcu w Warszawie, natychmiast przekłada się na istotne ograniczenie przepustowości oraz wzrost liczby opóźnień.

Tłok na niebie

W Europie coraz bardziej odczuwalnym problemem pozostaje przepustowość przestrzeni powietrznej, którą w poszczególnych krajach zarządzają lokalne agencje kontroli ruchu powietrznego. Wiele z nich wykazuje niewystarczającą infrastrukturę informatyczną oraz niedobór wykwalifikowanej kadry kontrolerów. W efekcie, od kilku lat obserwuje się lawinowy przyrost opóźnień spowodowanych niewydolnością systemu kontroli przestrzeni powietrznej. Problem dotyczy przede wszystkim Niemiec, Francji oraz krajów Beneluksu, jednak ograniczenia spotykane są również często w przestrzeni powietrznej Czech, Węgier czy Austrii. Na tym tle przestrzeń polska, zarządzana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, prezentuje się pozytywnie – od 2019 roku PAŻP wspomaga wręcz kolegów z Niemiec, przejmując od nich kontrolę nad kilkuset rejsami w ciągu doby.

Nie zapominajmy wreszcie, że lotnictwo – w dużo większym stopniu niż transport lądowy czy morski – jest w dalszym ciągu uzależnione od warunków pogodowych. To szczególnie duże wyzwanie w dobie gwałtownych zmian klimatycznych, a także szybko rosnącego ruchu lotniczego w okresie wakacyjnym. Przykładowo to właśnie latem pojawiają się niebezpieczne fronty burzowe, które samoloty muszą omijać. To z kolei oznacza konieczność nakładania drogi i opóźnione dotarcie do celu. Z kolei burza w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego oznacza najczęściej wstrzymanie operacji na kilkadziesiąt minut, czego negatywne skutki w postaci fali opóźnień mogą być odczuwalne przez wiele kolejnych godzin.

Pamiętajmy jednak, że każde opóźnienie samolotu jest ceną za bezpieczeństwo. Warto tę cenę ponieść, nawet gdy zmuszeni jesteśmy zmienić plany wakacyjne czy biznesowe.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
W kwietniu lotnisko w Gdańsku najpunktualniejszym w Polsce

Infrastruktura i lotniska

W kwietniu lotnisko w Gdańsku najpunktualniejszym w Polsce

inf. pras./ Redakcja 17 maja 2019

Punktualność Ryanaira w marcu na 94 proc. Większość pasażerów zadowolona z usług

Pasażer i linie lotnicze

Punktualność Ryanaira w marcu na 94 proc. Większość pasażerów zadowolona z usług

Emilia Derewienko 04 kwietnia 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5