Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Przewoźnicy coraz mniej skłonni do płacenia odszkodowań


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-12-09 16:11
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ AirHelp

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przewoźnicy coraz mniej skłonni do płacenia odszkodowań
fot. Ryanair
Ryanair odrzuca prawie wszystkie wnioski o odszkodowania złożone bezpośrednio przez poszkodowanych pasażerów (98,4 proc.) – wynika z analizy AirHelp, organizacji działającej w obszarze praw pasażerów linii lotniczych. Średnia dla kilkudziesięciu przebadanych przewoźników wynosi aż 58 proc. co oznacza, że większość podróżnych w przypadku wystąpienia problemów z lotem musi walczyć z liniami o pieniądze.
Pasażerowie w dużej mierze nie ufają liniom lotniczym w kwestii właściwego wykonywania obowiązku wypłaty odszkodowania. Ponad połowa pasażerów w Europie (51 proc.) negatywnie odpowiada na pytanie, czy wierzy, że przewoźnicy uczciwie rozpatrują wnioski i wypłacają z tego tytułu odszkodowania swoim klientom. Z kolei 69 proc. ankietowanych przez YouGov na zlecenie AirHelp jest zdania, że linie lotnicze odrzucają ponad 40 proc. wniosków o odszkodowanie.

Odszkodowania się należą, ale…

Prawo do odszkodowania przysługuje pasażerom zakłóconych lotów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 261/2004 przysługuje pasażerom wylatującym z wybranego kraju UE bądź lądującym na terytorium UE, gdy korzystają oni z usług europejskiego przewoźnika. Dotyczy sytuacji, w których ich lot został odwołany, opóźniony o co najmniej trzy godziny lub gdy odmówiono im wejścia na pokład. Odszkodowanie może wynieść nawet do 600 euro na osobę, a sytuacje, w których odpowiedzialność za zakłócenie rejsu zostaje zdjęta z przewoźnika, ograniczają się do nadzwyczajnych okoliczności.

Mimo sprzyjających pasażerom przepisów przewoźnicy stosują strategię odrzucania wniosków w pełni uprawnionych do odszkodowania. Niestety często okazuje się ona skuteczna – jak wynika z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania, prawie 60 proc. Europejczyków przyznaje, że zrezygnowało ze starań o odszkodowanie za zakłócony lot po pierwszej odmowie ze strony przewoźnika – wskazuje Marta Koziarz z AirHelp.

Warto dodać, że z pozoru jasna sprawa taką nie jest. Linie twierdzą, że odmawiają wypłacenia odszkodowań, bo wystąpiły „nadzwyczajne okoliczności”. Jest nim według przewoźników choćby strajk. Sprawę, zdawałoby się, zamyka wyrok wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który stwierdza, że strajk zorganizowany zgodnie z przepisami wyklucza pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności”.

– Wyroki trybunału europejskiego muszą być przede wszystkim uwzględnianie przez państwa. To w ich gestii jest stworzenie prawa zgodnego z tymi orzeczeniami. Z sądami krajowymi sprawa ma się nieco inaczej. Choć powinny orzekać zgodnie z linią orzeczniczą trybunału, to nie zawsze tak jest. Kwestią, którą podnosi np. Ryanair, jest brak zasadności podejmowania strajku. Linia wykazuje, że płace i ogólnie warunki pracy nie odbiegają od tego, co oferują inni przewoźnicy na terenie Unii. Sąd również bierze to pod uwagę. Każda sprawa jest inna. Najważniejszy jest stan faktyczny. Dlatego sądy nie muszą za każdy razem orzekać w ten sam sposób, zgodny z wyrokiem trybunału – wytłumaczyła nam adwokat Jadwiga Stryczyńska, ekspert prawa lotnicze WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr spółka komandytowa.

Ranking

Na szczycie rankingu odmów, uzasadnionych błędnymi przesłankami, znajdują się Tunisair, hiszpański Vueling Airlines, włoski Ernest Airlines i Bulgaria Air. To przewoźnicy, którzy odrzucili niemal wszystkie skierowane do nich wnioski o odszkodowanie, czyli 99,9 proc. Za nimi znalazł się Ryanair z wynikiem 98,4 proc.

Polskie Linie Lotnicze LOT wyglądają w tym zestawieniu lepiej osiągając w 2019 roku wynik 37,8 proc. Jest to jednak wzrost liczby odrzuconych wniosków w porównaniu do wyników z 2018 roku. Nie tylko LOT, ale także inne linie obsługujące polskich pasażerów, w ostatnim roku częściej odrzucały wnioski o odszkodowania. Do grona przewoźników, którzy przekroczyli granicę 50 proc. negatywnie rozpatrzonych wniosków dołączyły: Wizz Air, Lufthansa, Norwegian i SAS. FinnAir znalazł się w nim już w ubiegłym roku (51,8 proc. w 2018 roku).

We wskazanym okresie w Polsce zakłóconych zostało ponad 36 000 rejsów, a wskutek poważnych problemów z lotem takich jak: niespodziewane odwołania czy opóźnienia powyżej 3 godzin, do odszkodowania może być uprawnionych prawie 150 tysięcy pasażerów wylatujących z polskich lotnisk. Co istotne, część z nich mogła nie zdawać sobie sprawy z posiadanego prawa do rekompensaty od linii lotniczych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kolejne wygrane procesy lotniska w Gdańsku. Sąd oddala wnioski właścicieli domów

Prawo i polityka

Kolejne wygrane procesy lotniska w Gdańsku. Sąd oddala wnioski właścicieli domów

Emilia Derewienko 14 października 2019

Port lotniczy w Gdańsku wygrał kolejny proces sądowy

Infrastruktura i lotniska

Port lotniczy w Gdańsku wygrał kolejny proces sądowy

Emilia Derewienko 30 września 2019

Boeing wypłaci rodzinom ofiar katastrof MAX-ów po 144,5 tys. dolarów

Prawo i polityka

Boeing wypłaci rodzinom ofiar katastrof MAX-ów po 144,5 tys. dolarów

Emilia Derewienko 24 września 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5